abonneren
article
Gaby Kroet
Gaby Kroet
Blogs

Blog: Technologie inzetten voor onderwijs op maat

De technologische ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar hebben voor ingrijpende veranderingen gezorgd op de manier waarop docenten lesgeven, scholieren leren en scholen te werk gaan. Apparaten, zoals tablets en smartphones en innovatieve onderwijsplatforms, hebben direct invloed op de ervaring van docenten en scholieren. Uit ons onderzoek blijkt dat 75% van alle scholen docenten en scholieren aanmoedigt om gebruik te maken van hun persoonlijke mobiele apparatuur. Scholen krijgen daarmee toegang tot de technologie en tools die nodig zijn om een ‘connected experience’ te bieden. Uit de cijfers blijkt ook dat veel scholen goed op weg zijn wat de inzet van technologie betreft, maar dat zij het potentieel van deze devices nog niet optimaal benutten.

Wifi en internetverbindingen vormen de pijlers van het moderne digitale onderwijs. Deze pijlers bieden scholen toegang tot alles wat nodig is om krachtige en moderne leerervaringen te bieden. Docenten en scholieren beschikken hiermee over een ideaal platform om informatie op te vragen en voor een boeiende leservaring te zorgen.

Ruim de helft van alle ICT-managers van scholengemeenschappen is van mening dat gebrekkige draadloze connectiviteit digitaal leren in de weg zit. Slechts 41 procent vindt dat zij over een wifi-netwerk beschikt dat het mogelijk maakt om scholieren een ‘connected experience’ te bieden. Het is dus duidelijk dat scholen snel in actie moeten komen. Ze moeten een beroep doen op de juiste tools en technologie om scholieren de best mogelijke onderwijservaring te bieden en hun ontwikkeling te stimuleren. Graag geef ik drie voorbeelden van manieren waarop wifi en nieuwe technologieën een gepersonaliseerde doceer- en leerervaring mogelijk maken en de betrokkenheid en samenwerking in het klaslokaal bevorderen.

  1. Onderwijs op maat
    Een eeuwenoud probleem van docenten is om effectief les te geven aan een groep kinderen met uiteenlopende vaardigheden. Het is lastig om vast te stellen wie er achter, of juist voorop loopt. De inzet van technologie kan dit probleem sterk terugdringen. Docenten kunnen gebruikmaken van diverse draadloos verbonden platforms om inzichten op te doen die nodig zijn voor een grondige beoordeling van het kennisniveau van leerlingen en gepersonaliseerde leertrajecten samen te stellen. Wifi en andere ICT-oplossingen maken het mogelijk om scholieren met uiteenlopende vaardigheden te prikkelen met een boeiend en gevarieerd lesaanbod. Dit maakt een einde aan de frustratie en onrust die in het klaslokaal worden veroorzaakt wanneer leerlingen zich niet door het lesmateriaal voelen aangesproken.
     
  2. Intensievere samenwerking
    Er gaan soms stemmen op dat het gebruik van technologie en mobiele apparaten in klaslokalen scholieren ervan weerhoudt om met elkaar te communiceren en samen te werken. Het tegenovergestelde is het geval. Leerlingen kunnen met behulp van verbonden apparaten effectiever met elkaar communiceren, in teams werken en bijdragen aan klassikale projecten. Er zijn tegenwoordig diverse applicaties verkrijgbaar die de communicatievaardigheden van scholieren aanscherpen en hen helpen om met succes in teamverband te werken. Dankzij nieuwe ontwikkelingen op het gebied van hardware en applicaties is het nu mogelijk om voor een onderwijservaring met een hoger samenwerkingsgehalte te zorgen. Dit draagt bij aan betere onderlinge relaties tussen scholieren.
     
  3. Toegang tot lesmateriaal
    Leerlingen van vandaag de dag zijn eraan gewend om buiten school een beroep te doen op content in alle soorten en maten. Met deze gedachte in het achterhoofd zouden scholen ondersteuning moeten bieden voor een vergelijkbare leerstijl. Dit maakt het mogelijk om scholieren letterlijk en figuurlijk bij de les houden. Ze moeten er dan wel voor zorgen dat ze hiervoor over voldoende bandbreedte beschikken. Het internet biedt een rijkdom aan tools, platforms en onderwijsmateriaal die scholieren kunnen gebruiken in aanvulling op het standaard lesaanbod. Aangezien de tijd in het klaslokaal beperkt is, zijn buffering van video’s, netwerkhaperingen en gebrekkige toegang tot lesmateriaal funest voor het onderwijsproces. Simpel gezegd: hoe beter de toegang tot onderwijsbronnen, des te beter de leerervaring.

De kwaliteit van kennisoverdracht is van directe invloed op de leerervaring. Docenten hebben nu de kans om nieuwe technologieën in te zetten om onderwijs op maat te bieden, verstoring tot een minimum te beperken en scholieren geboeid te houden. En dat alles ongeacht de snelheid waarmee ze leren.

blog comments powered by Disqus