abonneren
article
Don Zuiderman
Don Zuiderman
Blogs

Blogger aan het woord: Don Zuiderman

Ik blog voornamelijk voor mijzelf. Dat klinkt misschien wat vreemd, want bloggen is juist het online delen en verspreiden van kennis, meningen en ervaringen. Het idee van bloggen is dat je een potentieel groot publiek kunt bereiken en hen kunt informeren, enthousiasmeren of beïnvloeden over datgene wat jezelf interessant vindt. Maar als ik er over nadenk, vind ik toch dat ik voornamelijk blog voor mijzelf.

Als docent ICT & Onderwijs op de Pabo van Hogeschool Utrecht probeer ik studenten te leren hoe zij leerlingen in het basisonderwijs met behulp van ict kunnen begeleiden, activeren en leren. Het is een zeer dynamisch vakgebied met uiteenlopende onderwerpen als mediawijsheid, computational thinking, web 2.0 tools, digiborden, informatievaardigheden en nog veel meer!

En daar blog ik over. Nu bijna één jaar. Eigenlijk ben ik dus nog een echte nieuwkomer als edublogger. Toch heb ik in deze korte tijd al een ontwikkeling doorgemaakt. Bijvoorbeeld hoe ik een blogartikel opbouw, welke aanspreekvorm ik hanteer en wat voor soort afbeeldingen ik gebruik.

Bloggen is voor mij een actieve verwerkingsvorm van iets dat ik belangrijk vind. Zo heb ik vorig studiejaar twee MOOC’s gevolgd en daarover veel geblogd. De eerste MOOC ging over Gamification en de tweede over 21st century skills. Over de weblectures schreef ik blogartikelen, vaak meerdere per week. Door het schrijven van zo’n blogartikel lette ik erg goed op tijdens het kijken. Bij mij zorgde dat er voor dat ik de lesstof goed beheerste. Bovendien staat er nu een complete samenvatting van de MOOC’s op mijn blog, waardoor het eenvoudig is om specifieke onderwerpen terug te vinden.

Wat ik grappig vond, was dat meerdere personen in mijn netwerk “meeMOOCten” via mijn blogartikelen! Zij hadden niet de tijd of ruimte om de MOOC zelf te volgen, maar lazen telkens mijn artikelen en reageerden daar weer op.

Hetzelfde merk ik wanneer ik blog over bepaalde events, zoals de onderzoeksconferentie van Kennisnet of Codestarter in NEMO. Daar blog ik dan over, het liefst zo snel mogelijk na afloop van het event. Het zorgt ervoor dat ik tijdens de gebeurtenis beter oplet en nadien alle informatie verwerk tot één verhaal. Dit zijn vaak de blogposts die het meest door anderen worden gelezen en doorgestuurd.

Ik vind het erg bijzonder om te merken hoe zo’n informeel netwerk werkt. Hoewel ik bloggen echt zie als een vorm van informeel leren, is er voor mij bijna geen betere manier om te professionaliseren dan via online content. Bijvoorbeeld via Twitter. Als ik elke dag even op Twitter kijk, weet ik direct welke onderwerpen voor mijn vakgebied actueel zijn. Ik maak steeds meer gebruik van mijn netwerk om sturing te geven aan mijn eigen professionaliteit.

Zo ben ik een aantal jaar geleden begonnen met het maken van theoretische video’s om studenten te helpen bij het studeren. In eerste instantie om te voorkomen dat ik hetzelfde verhaal aan twaalf verschillende klassen moest vertellen [een soort flipping the classroom], maar ook om studenten te helpen bij hun toetsen. In deze video’s, die ik de Xplained-reeks noem, behandel ik onderwerpen zoals het TPACK model, 21st century skills, de taxonomie van Bloom, etc.. Zo’n video mag niet te lang duren en moet de essentie van het onderwerp weergeven. Daarnaast moet de video Pabo-studenten aanspreken, dus plaats ik de onderwerpen altijd in een herkenbare context en besteed ik veel tijd aan het maken van animaties. Van studenten krijg ik vaak terug dat ze zeer blij zijn met de video’s en ze vaak meerdere keren bekijken, met name vlak voor hun toets.

Ongeveer een jaar geleden begon ik deze video’s online te delen, eerst alleen door ze op Youtube te zetten, maar later ook actief via Twitter en nu ook via mijn blog. Ik vind het verbazingwekkend om te merken hoe deze video’s zich verspreiden. Een aantal voorbeelden:

  • Een goede vriend [werkzaam bij de politieacademie] appte mij onlangs tijdens een professionaliseringsdag: “Drie keer raden naar wie ik nu zit te kijken...”.
  • Op de NOT werd ik door anderen aangesproken alsof ze mij al jaren kenden. Bleek dat ik hen helemaal nog nooit ontmoet had, maar ze gebruikten mijn video’s elke week bij hun workshops.
  • Een tante zag op haar werk toevallig een video van mij over innovatie. Ze wilde heel graag weten hoe ik deze video had gemaakt, want ze wilde het zelf ook graag leren!

En dat is eigenlijk wat er de laatste tijd steeds meer gebeurt: collega’s en anderen willen graag leren hoe ze een video kunnen maken. Ze merken dat het maken van een video een krachtige manier is om hun boodschap naar hun doelgroep over te brengen. En dat ben ik helemaal met hen eens! Wel verbazen zij zich erover hoeveel tijd het kost om een video te maken. Tenminste, als je enigszins kritisch bent...

Wanneer ik een video maak, leer ik daar zelf verreweg het meeste van. Vooral het verdiepen in het onderwerp en het schrijven van het script. Ook bij mijn video’s merk ik een ontwikkeling. Sommige van mijn oudere video’s zou ik eigenlijk nog eens opnieuw willen maken. Dus ook hiervoor geldt misschien wel dat ik de video’s voornamelijk voor mijzelf maak. In dat opzicht is het maken van content voor mij echt king!
 

Don Zuiderman | www.donzuiderman.nl | Twitter: @donzuiderman

blog comments powered by Disqus