abonneren
article
Blogs

Blogger aan het woord: Remko Boers

Ik werk sinds 1999 voor SCOH, één van de grotere stichtingen voor primair onderwijs in Den Haag. Ik daar begonnen als groepsleerkracht, maar al snel mocht ik me met schoolbrede zaken bemoeien. Naast het werk voor mijn eigen klas begeleidde ik lio-ers, werd ik ict-coördinator en later ook remedial teacher en leerkracht van een hulpklas.

Ik wil altijd blijven leren. En daarom heb ik misschien ook wel een grote interesse in onderwijs en ict. Want op dat gebied blijft er altijd iets te leren.

Inmiddels heb ik binnen de organisatie een andere werkplek. Ik sta niet meer voor de klas, maar ben twee dagen in de week stafmedewerker onderwijs en ict. Daarnaast werk ik één dag in de week als ict-coördinator op één van de grotere scholen van de stichting. In beide rollen help ik mee om het voor anderen mogelijk te maken beter samen te werken.

Waar ik over blog

Mijn blog gaat over het raakvlak tussen onderwijs en ict. Ik beschrijf handige tools, probeer technologische ontwikkelingen te duiden, vertel mezelf [en anderen] over relevante wetenschappelijke modellen, en ben soms kritisch tegenover traditionele media of overheidsinitiatieven.

De inspiratie haal ik uit het lezen van veel blogs, websites en artikelen in relevante tijdschriften. Dat leerde ik van andere edubloggers. Met de technologie ‘RSS’ kun je je op vrijwel iedere website abonneren. Op die manier volg ik heel veel bronnen die ik dagelijks scan. En in sommige gevallen gebruik ik dat dan weer om zelf een blogpost te schrijven.

Waarom ik blog

In 2008 ben ik begonnen met bloggen omdat ik nieuwsgierig was naar het fenomeen blogs. In beginsel was het een soort experiment, en ik postte over allerlei onderwerpen. Recepten, spelletjes, onderwijs en ict. Al snel werd mijn blog opgepakt door Willem Karssenberg en hij adviseerde me om me te concentreren op één onderwerp. Ik volgde zijn advies en daar heb ik nog altijd geen spijt van.

Ik merkte dat bloggen een heel goede manier is om bij te blijven in je vak en contacten te leggen. Mijn blog is inmiddels de belangrijkste motor achter mijn leren. Dat besefte ik pas echt toen ik aan de masteropleiding ‘Leren en Innoveren’ begon. Ik was toen al jaren gewend om mijn eigen leren vorm te geven. En ik had voor mezelf al bewezen dat ik daarmee vooruit ging. En nu moest ik ineens weer doen wat een ander bedacht had. Hoewel ik op die opleiding ontzettend veel geleerd heb, merkte ik dat het keurslijf van een opleiding mij erg beknelde. Ik blog liever. Het is wendbaarder, kost minder energie en je leert er minstens evenveel van.

Waar ik trots op ben

Nadat ik in 2008 begonnen was met bloggen en merkte wat samenwerking met [of het volgen van] anderen kon doen voor je eigen professionele ontwikkeling, vond ik dat de samenwerking tussen de ict-coördinatoren van onze scholen ook bevorderd mocht worden. Er werd in die tijd door die groep niet zoveel samengewerkt. We hebben 36 scholen, maar er kwamen maar een man of 8 één keer in de zoveel tijd bij elkaar om te praten over ict.

Vanaf het schooljaar 2009/2010 werd ik gevraagd of ik wat bovenschoolse ict-taken wilde gaan doen. Ik heb me er toen meteen hard voor gemaakt om een ambassadeurstraject te starten in samenwerking met Kennisnet. Dat is toen gelukt. Binnen dat programma krijgen de ict-coördinatoren de gelegenheid om elkaar 5 keer in het jaar een hele dag te ontmoeten. Op die dagen praten we elkaar bij, nodigen we sprekers uit, en werken we aan gezamenlijke ambities binnen SCOH. Na de eerste twee jaar onder de vlag van Kennisnet te hebben gewerkt, loopt het programma nu al een paar jaar zelfstandig. En vrijwel iedere school is vertegenwoordigd.

Een ander project dat we momenteel draaien is de stichtingsbrede implementatie van Office365. Maar als je daar nieuwsgierig naar bent, moet je mijn blog maar volgen.

witblauw.blogspot.nl

blog comments powered by Disqus