abonneren
article
Blogs

Eigenwijs in Onderwijs

Vanuit welke rol?

Ik ben Peter te Riele, onderwijsadviseur en iemand met veel ervaring in het onderwijs. Eerst als leerkracht/docent voor verschillende doelgroepen in allerlei leeftijden. Al heel snel ook als auteur van schoolboeken en trainer van docenten/leerkrachten. Tegenwoordig werk ik als onderwijsadviseur voor AHA (Advies Hulp & Actie), een eigen onderwijsadviesbureau en richt ik me met name op het basisonderwijs en VO.

Waarom ben je met je blog gestart?

De uitspraak ‘Niemand weet zoveel als wij samen’ spreekt me erg aan. Hoeveel de één ook weet, een ander kan er altijd iets aan toevoegen. Als we kennis en expertise weten te delen, worden we er allemaal beter van. Juist in het onderwijs. Met de sociale media is dat delen van informatie tegenwoordig steeds gemakkelijker geworden, mits je het goed weet te gebruiken.

Wel merk ik dat docenten meestal terughoudend zijn in het opschrijven van hun mening, dat geldt ook voor onderwijsadviseurs. Ik ervaar best vaak een vorm van zelfcensuur: collega’s lezen mee, leidinggevenden, ouders, bestuur en inspectie. Dat lijkt een reden om voorzichtigheid te betrachten.

Ik houd zelf niet zo van het scherpe debat, de verhitte discussie, het gelijk willen halen. Wel van een stevige dialoog. Daarbij zou ik vooral graag willen dat het constructief is: bouwen aan goed onderwijs. Eigenlijk probeer ik vooral zaken op mijn blog te zetten waar iemand iets aan kan hebben. Daarom zijn mijn blogs vrijwel altijd kritisch, maar positief: een zinvolle training, lezing of workshop, een educatief prentenboek, relevante vakliteratuur, inspirerende film, fijne muziek, diepe gedachte, veelbelovende trend, bruikbaar materiaal. Soms spreek ik mijn zorg uit en geef ik aan dat ik bepaalde zaken niet begrijp of onverstandig vind. En dat probeer ik vervolgens te onderbouwen met een eigen geluid.

Waar schrijf je over?

Ik voel een grote vrijheid om alles op te schrijven wat me raakt en probeer dat te verbinden aan opvoeding, onderwijs, politiek, cultuur. Door met regelmaat te schrijven, wordt het steeds gemakkelijker. Momenteel schrijf ik bijna dagelijks een blog. Het aantal views ligt rond de 500 per dag. En dat betekent zo’n 15.000 views per maand. Eind december 2015 stond de teller ongeveer op 888.888 views. Zo’n groot aantal views stimuleert me om te blijven schrijven.


Hoe houd je rekening met je doelgroep?

Ik ontmoet veel bevlogen mensen in het onderwijs. Helaas kunnen ze die bevlogenheid vaak niet kwijt. Er is behoefte aan frisse ideeën, praktisch materiaal, heldere gedachten en verrassende alternatieven. Daar ben ik zelf ook steeds naar op zoek. Vandaar dat ik compacte blogs probeer te schrijven. Door er beeld aan toe te voegen is vaak in één oogopslag duidelijk waar het over gaat en of het iets is wat je als lezer aanspreekt. Er is sprake van een afwisseling: lesideeën, mindmaps, muzikale clips, verrassende actualiteiten, boekrecensies, tegeltjeswijsheid, ervaringen. Dankzij de aantrekkelijke vormgeving zijn lezers geneigd om meer dan het meest recente artikel te lezen. Soms wordt een blog van 2 jaar terug ineens intensief gelezen. Vaak omdat er een actualiteit daar aanleiding toe geeft.


Wie lezen jouw blog?

Als ik geen tweet plaats, wordt mijn blog nauwelijks gelezen. Twitter en blog vullen elkaar perfect aan. Twitter is snel, maar vluchtig. Het wordt veel gezien en komt soms razendsnel bij een grote groep. Een blog is minder toegankelijk, maar geeft meer ruimte voor het complete verhaal. Bovendien is het permanent beschikbaar. Mijn lezers komen vooral uit mijn volgersgroep van twitter en mensen uit mijn netwerk in real life. Er is een mogelijkheid voor reactie op een blog, helaas gebeurt dat slechts zelden.  Bij verschillende ontmoetingen elders is die reactie er gelukkig wel.

Hoe kom je tot een blog?

Ik lees veel en geef mijn kennis daarover graag door. Het internet is een belangrijke bron: digitale kranten, twitter, pinterest. Google is daarbij een handig zoekgereedschap. Vaak zet ik informatie om naar een mindmap: ‘een landkaart van mijn denken’. Een mindmap is voor mij een manier van studeren , van brainstormen, van informatie ordenen en voor overzicht. En nog veel meer. Anderen kunnen wellicht ook iets aan zo’n mindmap hebben. Ik denk dat er veel kracht van een mindmap uitgaat en dat het onderwijs daar veel meer mee zou kunnen doen. Dan kan ik beter maar proberen het goede voorbeeld daarin te geven.

Een blog kun je ook gemakkelijk aanpassen. Ik werk met blogspot.nl Dat is erg gemakkelijk te gebruiken en veelzijdig: videofragmenten, linkjes, tekst en beeld. Bovendien is de dynamische vormgeving aantrekkelijk en past het zich aan: de voorkeuren van de lezer en naar het device. Wie zich redt met een digitaal tekstverwerkingsprogramma, redt zich ook gemakkelijk met blogspot.nl

Wat levert het je op?

Het bijhouden van zo’n blog vraagt best veel tijd. Als je een goede blog wilt schrijven, kost dat vaak een uur. Soms slechts 5 minuten (zoals een tegelspreuk), maar soms ook uren (lezen van het boek en maken van een mindmap). Toch is het erg de moeite waard om te blijven schrijven. Het houdt ook mijn leermotor op gang. Bovendien levert het me steeds vaker waardevolle contacten op in mijn netwerk. Enerzijds scholen die mijn expertise leren kennen en me graag willen inzetten als adviseur. Anderzijds partners die samenwerking zoeken in de zoektocht naar beter onderwijs.

Wie? Wat? Waar?

blogger: Peter te Riele

twitter: @peterteriele

blog: http://www.eigenwijsinonderwijs.blogspot.nl

blog comments powered by Disqus