abonneren
article
Blogs

Hoe u de digitale geletterdheid onder scholieren kunt bevorderen

De wereld maakt een ingrijpend veranderingsproces door. Nieuwe technologie biedt ons unieke kansen voor het uitwisselen van kennis en informatie. We kunnen daar echter alleen de vruchten van plukken als we mensen de vaardigheden aanleren die nodig zijn om de nieuwe verbonden omgeving op de juiste wijze te benaderen en benutten. Nu het tempo van technologische innovaties exponentieel groeit, is het van cruciaal belang om de nieuwe generatie de digitale knowhow bij te brengen die nodig is om te gedijen binnen deze snel veranderende wereld. Gaby Kroet, countrymanager van Aerohive Networks, licht toe hoe uw onderwijsinstelling nieuwe technologieën het beste kan benutten en zo het verschil kunnen maken.

Zijn uw scholieren digitaal geletterd?

Scholen lijken de nieuwe ontwikkelingen te omarmen. Technologie zorgt voor een complete transformatie van de leerervaring. Klaslokalen worden overspoeld door mobiele apparaten en onderwijsapplicaties. Slimme apparaten zoals interactieve whiteboards, Apple TV’s en e-readers groeien wereldwijd uit tot het favoriete hulpmiddel van leerkrachten, en steeds meer scholieren maken gebruik van mobiele apparatuur ter ondersteuning van hun leerproces.

Tablets for Schools, een technologische liefdadigheidsinstelling, meldt dat 70 procent van alle Britse basisscholen en middelbare scholen sinds december 2014 gebruikmaakt van tablets. Volgens andere rapporten doet 66 procent van alle Amerikaanse basisscholieren hetzelfde. Hoewel het klaslokaal een steeds digitaler karakter krijgt, leidt dit niet per definitie tot een toename van de digitale geletterdheid.

Er dient een onderscheid tussen deze zaken worden gemaakt.

Wat weerhoudt uw school nog?

Het New York Department of Education definieert digitaal alfabetisme als “het bezit van de kennis en het vermogen om gebruik te maken van een reeks van technologische hulpmiddelen voor uiteenlopende doeleinden.” Het is niet genoeg om scholieren te voorzien van de laatste hippe tablet. Het komt erop neer om hen te helpen zich de vaardigheden eigen te maken die nodig zijn om de nieuwe technologie optimaal te benutten en daarmee het verschil te maken. Dit kan op de volgende manieren worden bereikt:

Luister naar wat scholieren te melden hebben: Voor het beste resultaat moeten docenten hun oren te luister leggen bij scholieren om te weten te komen op welke manieren zij willen leren en welke apparaten hun voorkeur genieten. Deze feedback zal scholen helpen met het aanscherpen van hun strategieën voor het bevorderen van digitale geletterdheid onder scholieren.

Moderniseer het lesaanbod: Er vindt op dit moment een verschuiving in het onderwijs plaats. Scholen beginnen oog te krijgen voor het gebrek aan digitale geletterdheid en beginnen hier iets aan te doen. Zo ontwikkelden Britse studenten een nieuw automatiseringsprogramma dat scholieren van basisscholen en middelbare scholen leert hoe ze applicaties kunnen ontwerpen en programmeren. Dergelijke programma’s staan echter nog altijd in de kinderschoenen. Scholen moeten hun lesaanbod voortdurend aan de moderniteit blijven aanpassen.
Verbind uw klaslokalen: De bovengenoemde verbeteringen vormen een stap in de goede richting. Maar we zijn er daarmee nog niet. Scholieren moeten een steun in de rug krijgen in de vorm van verbeterde connectiviteit. Het combineren van nieuwe onderwijsprogramma’s met verbeterde internettoegang zal scholieren in staat stellen om zich de vaardigheden eigen te maken die nodig zijn om optimaal gebruik te maken van de nieuwe technologie.

Het klaslokaal staat niet los van de rest van de wereld; het ondergaat dezelfde ingrijpende veranderingen. Scholieren hebben technische vaardigheden nodig om van de nieuwe ontwikkelingen te kunnen profiteren. Docenten en scholen kunnen hen daarmee helpen door rekening te houden met hun feedback, het lesaanbod verder te digitaliseren en de connectiviteit in het klaslokaal te verbeteren. Alleen zo kunnen scholieren werkelijk digitaal geletterd worden.

blog comments powered by Disqus