abonneren
article
Columns

Kort door de bocht? Wie?

Wie vertrouwt er nou eigenlijk op het middel? Scholen vertrouwen zo op de uitgeverij van de methode waarvoor ze acht jaar geleden gekozen hebben, dat we een Stockholmsyndroom moeten gaan vermoeden. Methoden behandelen kinderen als passende varkens niveau 1, passende varkens niveau 2 of passende varkens niveau 3. Om op zo'n middel te durven vertrouwen in deze tijd, is goedbeschouwd een gotspe. Geen ouder zal accepteren dat naar haar of zijn kind gekeken wordt door een binaire bril: ontwikkelingsperspectief schrijven ja of nee. Geen leerkracht is ooit de Pabo gaan doen omdat hij/zij toetsresultaten invoeren en groepsplannen schrijven zo leuk vond. Toch vertrouwen we zelfs bij pestproblematiek en mediawijsheid blind op methodes.

De oneliners van Maurice de Hond zijn te kort door de bocht, hoor je dan. W8 ff.

Wie neemt hier de bocht nou kort?

Want wat is er eigenlijk tegen vertrouwen op het middel? Van het doel hoeven we het in het onderwijs niet te hebben. Doelen stellen kunnen we als de beste, maar elke leerkracht weet dat alleen oefening kunst baart. Gras groeit niet door de doelstelling van de tuinman.

't Is nog oneerlijk ook, kinderen het middel te ontzeggen en zelf 24/7 op diezelfde middelen te vertrouwen: “Ja, nee, op mijn werk maak ik van alle automatisering gebruik die ik te pakken kan krijgen, mijn mobiel ligt op het nachtkastje en ik antwoord op elke scheet op Facebook, maar mijn kinderen op school, nee, ja, die moeten maar aan de lei en griffel. Een reden daarvoor, tja, daar vraag je me wat, nou gewoon, het ging vroeger toch ook goed?”

Dat is een flauwe bocht waarbij vergeleken de A1 een haarspeldbocht op de Matterhorn lijkt. Die bocht is zo ruim dat hij bekant de andere kant op gaat.

Dan neem ik de bocht liever krap, zodat het zand lekker in het rond spuit: zonder de ruimhartige inzet van de middelen van vandaag kunnen we de kinderen niet op morgen voorbereiden.

[Wie meer nuance en verdieping zoekt, kan terecht op de site van O4NT, on4t.nl, waar we het onderwijsconcept, het schoolmodel, onze beloften aan het kind en een duidelijke prezi hebben staan.]

Vertrouwen op het middel is toch altijd maar het beste, zei de bruidegom toen zijn bruid het doel 'kinderen' ter sprake bracht.

O4NT verklaart middel noch doel heilig. We vertrouwen kinderen ons onderwijsconcept toe omdat het efficiënter, individueler en vollediger is dan het onderwijs nu. En: we vertrouwen kinderen. How's that for a oneliner?

[i] O4NT: Onderwijs voor een nieuwe tijd (Steve JobsScholen)

blog comments powered by Disqus