abonneren
article
Columns

Leren op afstand en de "Pandémie grippale" - Jan Lepeltak

Wat heeft de Mexicaanse griep met leren op afstand te maken? Laten we hopen niets, maar in Frankrijk is men intussen op alles voorbereid. Dit land kent al meer dan 4000 H1N1-griepgevallen en er zijn miljoenen vaccins besteld. Aan het begin van dit schooljaar werd duidelijk dat men drastische maatregelen niet schuwt. Zijn er in een klas binnen een week meer dan drie ziektegevallen dan beslist de prefect of de school gesloten wordt.

Hoe moet het dan met het onderwijs, vragen ouders zich bezorgd af. De Franse minister voor onderwijs, Luc Chatel, heeft overal aan gedacht. Onderwijs op afstand is volgens hem de oplossing. Indien noodzakelijk, wordt de televisie ingeschakeld en ook het Franse kennisnet [L’academie en ligne] is er klaar voor.

L’academie en ligne lijkt op Kennisnet, maar is het niet. Het is een onderdeel van een ander prachtig Frans initiatief het CNED [Centre National d’Enseignement à Distance] oftewel het Nationaal Centrum voor Afstandsonderwijs. Frankrijk is groter,  er zijn veel dunbevolkte gebieden en de noodzaak van afstandsonderwijs lijkt groter dan in Nederland. Toch spelen dit soort zaken net zo goed in in ons land, met zijn rurale gebieden en superkleine door sluiting bedreigde schooltjes in het noorden, op de Wadden en in Zeeland. Alleen door een mix van face-to-face onderwijs en e-learning, kunnen ze overeind worden gehouden.
Dat laatste is heel belangrijk. Ik zie het in mijn eigen vakantiedorpje in de Champagne-Ardennen regio. Eerst verdwijnt het schooltje, dan de plaatstelijke bakker en daarna tot overmaat van ramp het café. Je ziet het overal: het sluiten van de school is het begin van het einde.

L’academie en ligne levert de oplossing op internet. Op hun website staat lesmateriaal dat gebruikt kan worden bij de sluiting van klassen of van hele scholen. Terwijl ons Kennisnet zich vanuit de politiek niet mag bemoeien met alles dat riekt naar contentontwikkeling, gaan de Fransen rustig hun gang. Aan hun onderwijs moet je niet komen, Europese regels of niet. In tegenstelling tot Nederland lijkt men zich in Frankrijk, waar het openbaar onderwijs een belangrijk goed is, weinig druk te maken over aanbestedingen en de keuze van schoolboeken en lesmateriaal. De overheid geeft via een long list aan welke boeken door scholen op de lijst moeten worden gezet.

Kijken we naar het materiaal op de Franse site van L’academie en ligne, dan zien we dat er voornamelijk platte PDF’s [tekst met plaatjes] op staan. Waarom Fransen zo slecht Engels spreken, valt uit het materiaal te verklaren. Dat kunnen we in Nederland echt stukken beter. We zijn goed in het ontwikkelen van multimediale en interactieve content. Maar wie betaalt dat? Het mag eigenlijk niet met overheidsgeld of het moet uit de gratis schoolboekenpot van 316 euro per leerling. Zou een pandemie helpen? Ik hoop niet dat het nodig is.

j.lepeltak@lepeltakenpartners.nl

blog comments powered by Disqus