abonneren
article
Eduware

Anders leren met Kinect

Beam It Up, een initiatief van Robbert Storm en Liselotte de Groot, ontwikkelt workshops en -projecten voor kinderen en jongeren, waarin technologie, samenwerking, creativiteit en innovatie gecombineerd worden. Voor de Microsoft KINECT hebben zij de game Tijdmachine ontwikkeld.

Robert Storm: ‘Deze game biedt kinderen een manier om de mogelijkheden van de Microsoft Kinect te ervaren en hen met computeranimatie in aanraking te brengen. Met de Tijdmachine kan de leerkracht samen met zijn leerlingen zelfstandig aan de slag gaan met het maken van een eigen game. Na het kiezen van een onderwerp kunnen alle onderdelen van de game getekend worden: achtergronden, vijanden, attributen die je moet vangen en attributen die je juist niet moet vangen. Vervolgens worden er foto’s gemaakt van alle onderdelen. Met de software kun je de foto’s van de tekeningen in de game laden en de juiste functie toekennen. Vanzelfsprekend kunnen de spellen worden opgeslagen, zodat deze op een later tijdstip ook nog te spelen zijn. Door de goed/fout functie in de game biedt het de mogelijkheid om tal van onderwerpen die in de klas worden behandeld om te zetten in game vorm. Zo zou je bijvoorbeeld games kunnen maken met spellingsoefeningen of de kennis van de klas kunnen testen over wereldoriëntatie. Leerlingen zien zichzelf terug in de game op een groot scherm. Zo worden ze zich bewuster van hun eigen bijdrage en krijgen ze meer inzicht in de werkwijze van deze virtuele gamewereld.’

De software draait op een computer in combinatie met de Kinect voor Windows. Het is aan te bevelen de PC aan een groot scherm te koppelen. Beam It Up heeft, in samenwerking met het onderwijs, een kant en klare mobiele Kinect set samengesteld. De set bestaat uit een Xbox, Kinect, computer, groot scherm en is verrijdbaar. Alle snoeren en attributen zijn weggewerkt in een functioneel meubel. De set wordt ‘Kinect-Move’ genoemd.

Ervaring

Ik ontving van Beam It Up de bèta software van Tijdmachine inclusief een KINECT voor Windows. De naam van het product deed me denken aan het vak geschiedenis, maar door de toelichting van Storm heb ik een bredere indruk van het product gekregen. Ik installeerde de Tijdmachine en de software voor Kinect op een moderne PC die is aangesloten op mijn digibord in de klas. Met de Tijdmachine worden vijf vooraf gemaakte games meegeleverd. Mijn leerlingen liet ik direct het spelen van zo’n game ervaren.

De leerling ziet zichzelf in beeld en staat letterlijk centraal in de game. Dat riep direct al enthousiaste reacties op. Kinect registreerde iedere beweging en zette deze om in een actie binnen de game. Als kennismaking liet ik de leerlingen een game spelen waar begrippen met de beginklank B moesten worden gevangen en andere afbeeldingen niet. Uit alle hoeken vielen plaatjes en de speler moest snel bewegen om de juiste objecten te kunnen vangen. Ieder juist opgevangen object leverde een punt op. De valsnelheid is instelbaar. In mijn klas ontstond direct een competitie wie de meeste objecten kon vangen.

De software voor het zelf maken van een game ziet er eenvoudig uit. Bij wereldoriëntatie staat Spanje centraal. Ik liet mijn leerlingen via Google foto’s en afbeeldingen zoeken die specifiek horen bij dit land en evenveel objecten die bij andere landen horen. De game kan goed overweg met zogenaamde transparante afbeeldingen: dit zijn foto’s zonder achtergrond. In Google zit een optie om juist naar dit materiaal gericht te zoeken. Ik liet de leerlingen een achtergrond voor de Spanje game op papier tekenen. We kozen vijf achtergronden uit en maakten hier foto’s van. Het invoegen van al het materiaal was super eenvoudig. De Spanje foto’s werden als ‘te vangen’ objecten aangemerkt en de andere foto’s als foutief. De achtergronden werden toegevoegd en de game was klaar om te spelen. Onze Spanje game speelde af met een standaard meegeleverd muziekje. Dat was jammer, ik had er graag wat flamenco geluiden ondergezet. De optie om zelf muziek in te voegen zit nog niet in de game. We hebben daarom snel irriterende muziekje uitgezet. De game was in de klas een groot succes en mijn leerlingen bewogen zich spelenderwijs door allerlei Spaanse begrippen.

Om het spel te kunnen spelen is wel bewegingsruimte nodig. Tafels en stoelen moeten dus aan de kant. Daarom is wellicht de mobiele Kinect set die Beam It Up levert een betere optie en kun je ook buiten de klas hiermee werken.

Conclusie

De Tijdmachine is in combinatie met de Kinect voor Windows uitdagende software voor leerlingen van het basisonderwijs. Het lokt uit tot creativiteit en bewegen. Beide ingrediënten zijn in het onderwijs nog te weinig zichtbaar. Tijdmachine biedt kansen om op een andere manier te leren. De mogelijkheid om eigen content, zoals tekeningen of foto’s, in de game toe te voegen motiveert leerlingen. Educatief zijn vele toepassingen mogelijk, omdat het spelverloop niets meer en minder is dan ‘vang de juiste antwoorden en laat de foutieve antwoorden vallen’. Leerlingen zijn actief tijdens het spelen van de game en worden uitgedaagd te bewegen. De naam Tijdmachine vind ik verwarrend gekozen. Beam It Up doet er beter aan een andere naam te kiezen die de lading van de game beter dekt. Ook zou de optie om zelf muziek als achtergrond te kunnen kiezen een verbetering zijn. Het standaard muziekje verveelt snel. De prijs voor Tijdmachine is bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend. Beam It Up biedt de Kinect game Rekenmonsters gratis aan en heeft aangekondigd meer games voor het onderwijs te gaan ontwikkelen. Houdt u daarvoor de website in de gaten.

Hoe werkt de techniek van Kinect?

Kinect werd in 2011 door Microsoft op de markt gebracht. Kinect is een zogenaamd ‘motion-control’ systeem waarmee je met je eigen lichaam, de bestuurder wordt van de game. De naam Kinect werd gekozen als samentrekking van de woorden ‘kinetische energie’ en ‘connect’. Kinetische energie is de natuurkundige aanduiding voor bewegingsenergie en Microsoft wil met Kinect mensen samen in beweging brengen en contact met elkaar te laten leggen. Kinect maakt gebruik van de Zcam, een infrarood webcam ontwikkeld door het Israëlisch bedrijf PrimeSense. Microsoft nam dit bedrijf over en paste hun driedimensionale dieptesensortechniek toe in hun eigen Project Natal, de oorspronkelijke codenaam voor het project Kinect.

De Zcam is een ‘time-of-flight’-camera; door het uitzenden van pulserend bijna infrarood licht (Near Infrared) en het weer opvangen van de weerkaatsing door middel van sensoren, kan tijdsverschil en diepte geregistreerd worden. De Kinect bevat een camera, een dieptesensor, meerdere microfoons en bijbehorende software. De ingebouwde software zorgt ervoor dat de ontvangen datagegevens als 3D bewegingen op het scherm worden weergegeven. Door het toepassen van een microfoonsysteem, een samenstelling van meerdere microfoons, kan achtergrondruis onderdrukt worden om het geluid van de menselijke stem er boven uit te laten komen en is het mogelijk om de bron van het geluid te lokaliseren.

De ingebouwde technologie van de Kinect tezamen maakt het mogelijk om zowel gebaren, spraak als gezichten te herkennen. Alle bewegingen die je uitvoert met je lichaam worden waargenomen en wanneer je maar dicht genoeg bij de camera staat kunnen zelfs hand- en vingergebaren gedetecteerd worden. De Kinect herkent maximaal vier personen tegelijk. De nieuwste versie van Kinect is in 2015 op de markt verschenen gekoppeld aan de XboxOne. Aanvullende informatie: www.xbox.com/kinect

 

Toegevoegde waarde van Kinect voor het onderwijs.

Er komt steeds meer wetenschappelijk bewijs beschikbaar dat matig tot intensief bewegen ook het cognitief functioneren van kinderen positief kan beïnvloeden. In oktober 2015 is het rapport ‘Fit en Vaardig op School’ gepubliceerd: een onderzoek naar het effect van fysiek actieve reken- en taallessen op cognitie en fitheid van kinderen. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) ondersteunt onderzoeksprojecten op het gebied van bewegen en leerprestaties: www.nro.nl/onderzoeksprojecten/ bewegen-en-leerprestaties.

Kinect maakt het mogelijk om op een natuurlijke, intuïtieve wijze interactief de software te benaderen: bewegingen van het eigen lichaam zijn het ‘stuur’. Gebruikers zijn niet gebonden aan toetsenborden, muizen of joysticks. Voor leerlingen biedt Kinect een andere manier van leren. Kinderen van deze tijd hebben behoefte aan- en willen bewegen. Uit onderzoek blijkt dat bewegend leren (‘embodied learning’) ook de concentratie verhoogd en dus het leerrendement. Naast het zitten in de schoolbank is bewegend leren een welkome afwisseling voor de doorgaans lange schooldag van de leerling. KINECT technologie biedt de mogelijkheid om letterlijk in beweging bijvoorbeeld het juiste antwoord van een opgave te kiezen. Oefeningen gegoten in een game werken motiverend. Bovendien weten we dat in het algemeen cognitieve processen ondersteund worden als er bewegingen aan worden gekoppeld.

Voor meer informatie: www.technologie-onderwijs.nl/technologie/kinect/ 

 

Tijdmachine

Uitgever

Beam It Up

prijs & informatie:

op aanvraag

systeemeisen:

  • PC met minimaal Windows 7 en snelle processor
  • SVGA grafische kaart 1024 x 768 of beter
  • internetverbinding
  • KINECT for Windows
  • digischerm
blog comments powered by Disqus