abonneren
article

Blog: voor de eerste lesdag start de relatie met de student

Het succes van een onderwijsinstelling en de kwaliteit van het onderwijs hangen mede af van het aantal studenten dat een onderwijsinstelling aan zich weet te binden. Minder studenten betekent minder middelen. Wat dat mechanisme betreft, lijkt het onderwijs steeds meer op een commerciële organisatie. Marktwerking heeft ook hier zijn intrede gedaan en dat betekent dat bij scholen een meer bedrijfsmatige aanpak opkomt en zelfs noodzakelijk is. Dat betekent ook dat begrippen als marketing, PR en klanttevredenheid een prominentere plek krijgen. Daar is op zich niks mis mee, als de doelstellingen van de school maar overeind blijven. Daar ziet gelukkig de Onderwijsinspectie op toe. Die beoordeelt – in het vernieuwd toezicht - of het bestuur en de scholen voldoen aan de basiskwaliteit op het gebied van onderwijskwaliteit, kwaliteitszorg en financieel beheer.

Meer studenten dan ooit

Overigens doet het hoger onderwijs het niet slecht wat betreft studentenaantallen. Ze hebben meer studenten dan ooit aan zich weten te binden. Dit collegejaar studeren er 264.838 bachelor- en masterstudenten aan de Nederlandse universiteiten, een stijging van 2,6 procent vergeleken met vorig jaar. Het aantal hbo'ers steeg met 5,1 procent naar 446.638 en ook dat is een record.

Alle bewegingen voor, tijdens en na

Maar het gaat niet alleen om het binnenhalen. Onderwijsorganisaties kunnen nog veel stappen zetten in het verstevigen van de langjarige relatie met studenten. Scholen zijn sterk in het digitaal vastleggen van onderwijsprestaties, maar missen kansen bij het volgen van alle bewegingen en interacties daarvoor, tijdens en daarna. De relatie begint namelijk al voordat een student een student is en loopt door tot lang na het afstuderen of afhaken. Een goed systeem voor student lifecycle management brengt de totale relatie in beeld en maakt het mogelijk om op elk moment de juiste actie te ondernemen die past bij de relatie met potentials, studenten en alumni. Wil een open dag-bezoeker extra informatie, heeft de student een jonger zusje dat ook interesse heeft, zijn er vragen of opmerkingen op sociale media, werken ouders bij potentiële stagebedrijven, kunnen we alumni betrekken bij de open dag, is een oud-student een vooraanstaand expert op een interessant vakgebied, zijn alumni geïnteresseerd in ons cursus- en workshopaanbod?

Student lifecycle management

In het bedrijfsleven zou je dit customer relationship management (CRM) noemen, in het onderwijs heet het (vaak) student lifecycle management. Toch is de insteek gelijk: een band opbouwen met de klant/student, zodat je die zo goed mogelijk van dienst kunt zijn. Juist om de kwaliteit en het succes van het onderwijs te vergroten. En dat werkt beter dan rondvluchten en 3D-brillen weggeven. 

blog comments powered by Disqus