abonneren
article
Nieuws

Mobile Device Management: 'De investering vooraf, verdient zich dus later terug'

Met Mobile Device Management (MDM) beheer je tablets, laptops en Chromebooks in de klas. Hoe werkt dat precies in de praktijk? En hoe ontzorgt MDM-software schoolleiders, ict-coördinatoren en leraren? Beluister de Kennisnet-podcast met ict-coördinator Sander Gordijn voor praktijkverhalen en handige tips.

Wie in de klas met devices werkt, of gaat werken, moet nadenken over Mobile Device Management (MDM). Dat zeggen Kennisnet-experts Els Booij en Koen van der Werf. Met MDM beheer je op afstand devices als tablets, Chromebooks en laptops. Je legt eenvoudig de verantwoordelijkheid voor het technische en functionele beheer bij je ict-mensen. En de regie op het gebruik van devices in de klas leg je bij de leraar neer.

Het aanschaffen en inregelen van MDM-software lijkt ingewikkeld. Daardoor beginnen schoolbesturen er misschien liever niet aan. “Maar in de praktijk blijkt dat MDM-software juist tijd bespaart en bijdraagt aan een efficiënter gebruik van devices. De investering vooraf, verdient zich dus later terug”, zegt Els Booij.

Sander Gordijn, leraar en ict-coördinator bij PCBO Meppel, weet als geen ander hoe het is om met én zonder MDM te werken. Voordat zijn schoolbestuur MDM-software gebruikte, installeerde hij de tablets handmatig één voor één. Met 20 devices per klas is dat een tijdrovende klus.

Gordijn: “Sinds twee jaar werken we met MDM-software voor het onderwijs. Daarmee kan ik alles op afstand instellen, voor alle devices tegelijkertijd. Ik hoef het device niet meer in handen te hebben en ik ben niet meer een hele dag kwijt met instellingen wijzigen.”

De verantwoordelijkheid op de juiste plek

Als ict-coördinator regelt Gordijn de meer ingewikkelde instellingen. Hij koopt op bestuursniveau apps in en hij houdt zicht op het gebruik van de devices. “Ik heb controle over wat leraren en leerlingen kunnen en mogen doen met de devices. Leraren hoeven zich niet meer bezig te houden met de ict-infrastructuur, maar met het lesgeven. Zij geven tijdig aan welke apps ze willen, ik koop ze in bulk in en dan staan ze in het systeem van de school.”

Leraren kunnen de meestgebruikte instellingen zelf aanpassen, apps aan- of uitzetten en meekijken op het device van de leerling. “Leraren bepalen welke apps de leerlingen gebruiken.”

MDM-tips

Voor schoolbesturen die nog niet met MDM-tools werken, hebben Gordijn, Booij en Van der Werf een aantal belangrijke tips. “Denk eerst goed na over de type devices die passen bij jouw manier van onderwijs”, adviseert Booij. “En regel bij de aanschaf van de devices meteen de MDM-software die past bij jouw wensen.”

De derde tip die zij geeft, is niet zelf het wiel te gaan uitvinden: “Kijk eens bij andere schoolbesturen in de buurt die met MDM werken: welke tips hebben zij en wat kun je van hen leren?” Van der Werf adviseert besturen die zelf de MDM-expertise niet in huis hebben om hun ict-dienstenleverancier te vragen naar hun MDM-aanbod. “Overweeg daarnaast een onafhankelijk adviseur in te schakelen om je breder te oriënteren op de mogelijkheden.”

Ook Gordijn heeft nog een praktische tip: “Denk groot en regel MDM op bestuursniveau. Door het centraal te regelen, kun je later makkelijk een school toevoegen aan het netwerk.” Wel adviseert hij er rekening mee te houden dat MDM-software ook nog in ontwikkeling is. “Dat is soms best lastig, maar die markt zal ook stabieler worden. Als ict-coördinator is het je taak om te filteren wat leraren moeten weten; en daar keuzes in te maken.”

blog comments powered by Disqus