abonneren
article
Nieuws

Wat we doen is geen rocket science

Leerlingen van nu hebben moeite met inzicht en het begrijpen van een werktekeningen en om maten op ware grote in te schatten, zo heeft Ewout Warringa, techniekdocent van het Vechtdal College in Hardenberg gemerkt. Daarom heeft hij bestaand lesmateriaal geschikt gemaakt voor de Microsoft HoloLens. 

De HoloLens

De HoloLens ziet eruit als een veredelde skibril waar je doorheen kijkt. Je bent niet afgesloten van de omgeving zoals een VR-bril, je ziet alles, maar er wordt door die bril iets extra’s in de omgeving geprojecteerd. ‘Je kijkt eigenlijk door een doorzichtig computerscherm heen. Ik zie mijn echte omgeving en projecteer daar verschillende omgevingen in, computeranimaties’, legt Warringa uit in een YouTube-filmpje.

De leerlingen kunnen hun eigen bouwplaats driedimensionaal ontwerpen, legt Warringa de eerste toepassing uit die hij heeft ontwikkeld. Zij moeten de ruimte op een computer gaan inrichten met een bouwkeet, silo, steiger en dergelijke, waarna die op ware grootte geprojecteerd wordt met de HoloLens. Tevens zijn vele 2D werktekeningen omgezet naar modellen om deze zichtbaar te maken voor de HoloLens.

Naast het gebruik binnen techniek wordt er mee geëxperimenteerd bij vakken zoals biologie en aardrijkskunde.

Een vooruitstrevende gedachte vindt de jury van de Computable Awards 2018 en daarom zijn we beloont met een nominatie in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs.

Stem hier op de HoloLens

Hoe te gebruiken?

Het Vechtdal College in Hardenberg toont op een voortreffelijke wijze aan hoe je het verschil kunt maken door op een creatieve wijze innovatie(s) in te zetten om de leerlingen klaar te stomen voor de banen van de toekomst.

Een vooruitstrevende gedachte die de jury van de Computable Awards 2018 beloont met een nominatie in de categorie ICT-project van het Jaar in het Onderwijs.

blog comments powered by Disqus