abonneren
article

‘Als je geen angst meer hebt, voel je de vrijheid om te veranderen’

Wie geeft er dagelijks Engelse les aan tweeduizend mensen? Dat is meester Gijs. Op zijn website staan meer dan meer dan zeventig filmpjes en presentaties waarin de basis van de Engelse taal wordt uitgelegd. Echt voor de klas staan vindt hij zelf nog het leukst, maar ‘ik kan me voorstellen dat leerlingen het best fijn vinden om mij af en toe op pauze te zetten’.   

Hoe ben je in het onderwijs terechtgekomen?

“Na het vwo ging ik bedrijfscommunicatie studeren in Nijmegen. Die studie heb ik net niet afgemaakt. Ik was met mijn scriptie bezig, maar het duurde me allemaal te lang. Ik solliciteerde en vond direct werk bij een organisatie die bedrijfsvraagstukken voorlegt aan studenten. Ik merkte hoe gaaf het is om op een podium te staan en de aandacht van een groep te hebben en iets uit te leggen. Zo kwam ik op het idee om de docentenopleiding te gaan doen. Ik wilde naast mijn studie direct voor de klas staan en heb ontzettend veel sollicitatiebrieven moeten schrijven om dat voor elkaar te krijgen. Uiteindelijk met resultaat: anderhalve week voordat mijn studie begon, stond ik al voor de klas. Ik kreeg daardoor de uitdaging die ik nodig heb. Ik leg de lat graag hoog en haalde meer uitdaging uit het werkveld dan uit de opleiding.”

Hoe overleefde je voor de klas zonder enige opleiding tot docent?

“Het eerste jaar gaf ik les aan eerste- en tweedejaars vmbo-leerlingen. Qua Engels was dat niveau voor mij goed te behappen. Juist omdat ik geen theoretische basiskennis had, heb ik snel geleerd hoe ik me voor de klas kon handhaven. Het moest puur op karakter en gevoel. Als je geen theorie tot je beschikking hebt, moet je ontzettend goed kijken naar hoe leerlingen binnenkomen, wie je voor je hebt en welke sfeer er hangt. Het leek wel een beetje op marketing: ‘hoe verkoop ik mijn product aan de doelgroep’ en daarmee had ik tijdens mijn studie en werk wel kennis en ervaring opgedaan. Je moet op je bek durven te gaan. Als je geen angst meer hebt, voel je de vrijheid om te veranderen. Dan kun je meebewegen met een groep. Ik denk dat je voor de klas vooral authentiek moet zijn. Ik gebruik graag social media en ict, dat past bij me. Een ander is juist goed in prachtige verhalen vertellen. Gebruik je kracht!”

Dus niet iedere docent hoeft ict in zijn les te gebruiken?

“Zeker niet. Het gaat erom dat je een manier van lesgeven vindt die werkt. Je bent vrij in de vorm die je kiest. De vorm moet de inhoud beter uit de verf laten komen. Als leerlingen je les saai vinden luisteren ze niet meer: moeilijk of makkelijk, dat maakt dan niet meer uit. Ze haken af. Ik blijf zoeken naar hoe ik ze kan prikkelen. Ik speel met de opstelling in de klas, geef de leerlingen veel verantwoordelijkheid en ik werk met mijn website. Ik gebruikte voorheen Twitter en nu Instagram. Deze media zijn handig om te weten wat er onder de leerlingen leeft en hoe ze denken. Je moet echt iets doen om de les interessant te maken, want het onderwijs heeft geen monopolie meer op kennis. Van de Engelse Past Simple tot seksuele voorlichting: je vindt alles op je mobiel. Dus waarom zou de leerling in de les nog naar die saaie leraar luisteren. Je moet verrekte goed zijn, wil je het verschil maken. Als iedereen mijn aanpak zou overnemen, zou dat ook weer saai worden. Bovendien zitten de leerlingen binnen drie weken in het gesticht als er de hele week iemand zoals ik voor de klas staat. Ik ben een rebel. Als mijn aanpak de standaard wordt, ga ik juist weer iets anders doen. Dus, iedereen is gebaat bij de afwisseling die vanzelf ontstaat, doordat iedere docent anders is. In het echte leven krijgen leerlingen ook met allerlei verschillende types te maken, leer ze daarmee omgaan. Het is de taak van de school om een goede mix van docenten in huis te halen, jong, oud, man, vrouw, ict-vaardig of niet, als ze maar goed zijn.”

Hoe maak je de filmpjes die op meestergijs.nl te zien zijn?

“Ik maak ze thuis in m’n eentje. Ik heb daar een groen scherm, een goede laptop en opnameapparatuur. Eerst maak ik op de computer een PowerPointpresentatie en daarna improviseer ik de uitleg erbij. Vaak gaat dat tijdens de eerste paar opnamen niet goed, dan kom ik niet uit mijn woorden. Het moet wel echt goed worden, want als het eenmaal online staat kijkt iedereen mee. Als ik een filmpje af heb, zet ik het op mijn YouTubekanaal en mijn website. Ik vind het tof dat de filmpjes zo goed bekeken worden door leerlingen en collega’s, maar ook door ouders en huiswerkinstituten. Ik weet dat docenten mijn materiaal gebruiken in hun lessen. Dat vind ik mooi, want uiteindelijk wil ik dingen doen die op een zo breed mogelijke manier bijdragen aan het onderwijs.”

Als je nog even doorgaat met filmpjes maken ben je straks voor de klas overbodig…

“Nee, mijn materiaal maakt mij niet overbodig. Het maakt mij veel effectiever als begeleider. Zonder de filmpjes zou ik de lesstof van de vorige les waarschijnlijk nog eens kort herhalen. Terwijl dat misschien voor de helft van de leerlingen verschrikkelijk saai en onnodig is. Nu kunnen de leerlingen die nog vragen hebben het filmpje bekijken en herhalen zo vaak ze willen. En ik kan me ook goed voorstellen dat ze het best fijn vinden om me af en toe op pauze te kunnen zetten. Terwijl veel leerlingen zelfstandig werken – al dan niet met de filmpjes – kan ik wie dat nodig heeft persoonlijk begeleiden. Als iemand iets echt niet snapt, werkt het toch vaak het beste om er even naast te gaan zitten. Als je dan ineens aan iemands ogen ziet dat het kwartje valt, is dat toch het mooiste wat er is?! Dat zou ik niet willen missen.”

Verdien je eigenlijk geld met je website?

“Nee, maar het maken van de filmpjes betaalt zich op allerlei verschillende manieren uit. Het geeft mij werkdrukverlichting, waardering, plezier en ik leer er ontzettend veel van. Ook door de reacties die ik erop krijg. Verder word ik dankzij de filmpjes benaderd voor lezingen en projecten. Ik werk nu bijvoorbeeld aan een Minor Educational Design voor de Radboud Universiteit Nijmegen om taalstudenten enthousiast te maken voor het onderwijs en ik werk voor een uitgever aan een nieuwe lesmethode. Er komen geregeld leerlingen naar me toe die zeggen: ‘Meneer, u heeft echt heel veel viewers op YouTube, daar kunt u geld mee verdienen’. Ik vind het juist wel tof dat het gratis is om de filmpjes te bekijken en dat ik ook aan de leerlingen kan uitleggen dat geld niet altijd de drijfveer hoeft te zijn. Ik wil gewoon dingen doen die bijdragen aan de kwaliteit van onderwijs en dat met zo veel mogelijk mensen delen.”

meestergijs.nl | instagram.nl/meestergijs | youtube.com/sirpalsrok | prospectus.science.ru.nl/2015/en/arts/course/38381/

blog comments powered by Disqus