abonneren
article
Schoolleiders

Professionaliseren is een leven lang leren

Op de begroting van de school staat een bedrag gereserveerd voor professionalisering. Ook merk je de laatste jaren dat op het gebied van ict-vaardigheden steeds meer bijgeschoold wordt door leerkrachten en schoolleiders. Logisch, want we willen onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de maatschappij van de 21e eeuw. Zij groeien immers op met technologie en zullen die technologie in de toekomst nog veel meer gaan gebruiken en nodig hebben dan dat wij en zij nu al doen. Dit vereist ict-vaardige professionals op de scholen. En ict-vaardig word je niet vanzelf. Belangrijk is dat een schoolleider samen met zijn of haar team kijkt naar de visie op onderwijs en de plek die ict daarbinnen heeft. En welke ict-vaardigheden dat vereist van leerkrachten en schoolleider. Iedere leerkracht heeft een eigen vaardigheidsniveau en leerstijl. Bij het scholingsaanbod moet je daar rekening mee houden. Daarbij hebben leerkrachten het druk en is het haast onmogelijk om ze allemaal op dezelfde dag op hetzelfde moment bij elkaar te krijgen voor een professionaliseringsmoment.

Gelukkig hoeft dat tegenwoordig ook niet meer . Er zijn veel mogelijkheden om aan alle behoeften tegemoet te komen. Denk maar eens aan online workshops. Die kan je volgen wanneer het jou uitkomt, op de plaats die jij prettig vindt en vooral in je eigen tempo. Ook de Schools en themasessies op bijvoorbeeld De Verdieping [van Kennisnet] zijn in no time vol! Niet alleen omdat er geen kosten verbonden zijn aan deze bijeenkomsten; leerkrachten én schoolleiders zijn bereid om te investeren in hun eigen professionaliteit.

Van een schoolleider verwacht je dat hij dit hele proces begeleidt en [bij]stuurt waar dat nodig is. En dat hij heeft nagedacht over wat hij belangrijk vindt dat leerkrachten kennen en kunnen als het gaat om ict-vaardigheden binnen zijn school. Dat kan namelijk per school nog wel eens verschillend zijn. Ook zullen tijdens de POP-, functionerings- en beoordelingsgesprekken de ict-vaardigheden een vast onderdeel worden. Het kader ict-bekwaamheid kan een schoolleider houvast bieden om de juiste keuzes te maken. Op scholen waar een schoolleider samen met zijn team werkt aan de ict-vaardigheden, zie je ook echt dat er stappen voorwaarts worden gemaakt. Hoe mooi is het dan om te zien dat steeds meer leerkrachten zich al professionaliseren door hun [les]ideeën, ervaringen en materialen delen. Is het niet via Twitter, dan wel via een community, Yurls of hun eigen website. Nog mooier is het om te zien dat andere leerkrachten heel erg geholpen zijn met hetgeen er gedeeld wordt. En op die manier ook weer gestimuleerd worden om te gaan delen met hun collega’s.

Professionaliseren is een leven lang leren. Veel succes!

Daniella Overbeek is relatiemanager bij Kennisnet. Zij gaat regelmatig in gesprek met schoolleiders en bestuurders over het inzetten van ict in de school. Kennisnet laat ict werken voor het onderwijs. Met expertise, voorzieningen en innovatie brengt zij het onderwijs in positie om maximale kracht uit ict te halen.

blog comments powered by Disqus