abonneren
article

Kidzreporterz

Kidzreporterz is een educatief platform waar kinderen de verbinders zijn tussen de school en de rest van de wereld. Zij belichten zaken die hen bezig houden, of doen onderzoek in opdracht. Ze treden op als authentieke mini journalisten; on- en offline. Vanuit het idee : kinderen en jongeren beschikken over de middelen en techniek om kennis te vergaren en te delen.

Wij denken dat scholen die vaardigheden van kinderen kunnen benutten en inzetten. In onze Kidzreporterz Werkplaatsen dagen we kinderen uit op zoek te gaan naar verhalen. Ze leren research te doen naar diverse bronnen en hun kijk op zaken te becommentariëren d.m.v. achtergrondverhalen, interviews, blogs en vlogs.  J&S Changemakers biedt het onderwijs [zowel basis als voortgezet] de ondersteuning om kinder en jongeren-reportersteams op te zetten. De reporters krijgen de beschikking over een media-set, een eigen digitale Werkplaats en gaan op pad.

Wij zijn Harriët Kollen en Suzan Baldinger, beiden 20 jaar werkzaam geweest in het primair onderwijs en daarna een eigen bedrijf opgezet. Nu werken we samen in het maatschap J&S Changemakers. Kidzreporterz is één van onze ‘producten’. Onderwijsentrepreneurs is hoe we onszelf noemen. Het is een bijzondere tijd in onderwijsland, want op alle fronten wordt nagedacht over hoe het anders kan op de scholen. Wij zorgen ervoor dat ook leerlingen daarin een stem krijgen.

Hier komen we bij J&S Changemakers iedere dag weer ons bed voor uit
Ieder kind doet ertoe, samen bereik je meer en verhalen verbinden. Deze zaken geven we in onze Werkplaatsen nadrukkelijk een plek.

IK DOE ERTOE!
‘Ik check in, als ik de Werkplaats van Kidzreporterz binnenga. Jet en Suus hangen altijd een lijst op, daar schrijf ik m’n naam op met een emoticon erachter. Iedereen kan zo zien hoe het met me gaat. Soms maakt Jet of Suus dan een praatje met me. Als de Werkplaats voorbij is doen we een check out. We mogen een cijfer geven en Jet vraagt wat ze moet doen om bijvoorbeeld van een 7 een 8 te maken in de volgende Werkplaats. Ik geef dan een tip’.

Verschillen tussen kinderen is waar wij blij van worden. Diversiteit benutten en een plek geven in de Werkplaatsen daar zijn we op uit. Kidzreporterz hebben een grote inbreng. En wat onmogelijk lijkt gaan wij mogelijk maken. We dagen kinderen uit zichzelf te zijn; hun eigenheid in te zetten.
Het grootste compliment; ‘in de Werkplaats kan ik mezelf zijn’.

SAMENWERKEN
‘ik durf door Kidzreporterz m’n eigen mening te geven en ik leerde samen werken met iemand die ik eerst niet zag staan’.

We leren echt luisteren naar elkaar en werken samen in kleine groepen. Er zijn verschillende reporter rollen: cameraman/vrouw, interviewer en degene die zorgt voor de juiste belichting en geluid. Kinderen nemen verschillende rollen aan en leren welke rol hen het beste past. Samenwerken vraagt goede voorbereiding en afspraken maken. We kijken hoe je tot optimale samenwerking kunt komen, waarbij fouten maken altijd mag. Het is handig elkaars ‘gebruiksaanwijzing’ te kennen. We luisteren naar elkaar, tonen interesse en stellen open vragen. Ieder kind is anders, ervaren onze Kidzreporterz en het is aan onszelf hoe we daarmee omgaan om een veilige, prettige werksfeer te creëren met elkaar.

Baldinger: ‘We hebben de afgelopen maanden onze eigen methodieken en routines ontwikkeld. Het is heel fijn om te werken dat onze onderwijsachtergronden als leerkracht, IB-er en directeur daarbij zo bruikbaar zijn. Daarnaast zijn we als onderwijsentrepreneurs op de hoogte van onderwijsvernieuwing en willen we graag een bijdrage leveren aan de noodzakelijke mind shift in onderwijsland’.

VERHALEN VERBINDEN
‘ik leerde omgaan met camerawerk en leuke apps om filmpjes te maken en presentaties te geven’

Kollen: ‘Genoeg verhalen om verslag van te doen. Kinderen leren dat verhalen aanleiding geven om met elkaar in discussie te gaan, verder te onderzoeken en je eigen mening te vormen.
We gebruiken Ipads, flipcamera’s en smartphones om zaken vast te leggen en te delen op social media’.

Op dit moment werken we met 6 Kidzreporterzteams voor Samenwerkingsverband Kindkracht waar we Passend Onderwijs belichten vanuit perspectief van kinderen.

kidzreporterz.nl

blog comments powered by Disqus