abonneren
article

Gespreksvaardigheid via animatie

Laat leerlingen een verhaal vertellen via een animatie in welke taal dan ook, dat is kort gezegd wat je kunt doen met GoAnimate. Een gratis tool waarmee je als docent een activerende werkvorm kan aanbieden voor verschillende vakken.

 

Hoe werkt het?
Om te werken met GoAnimate heeft een leerling [of docent] een account nodig. Deze kan hij of zij [we gebruiken hierna ‘hij’ waar ook ‘zij’ gelezen kan worden] aanmaken via de homepage door op ‘sign up’ te klikken en de benodigde gegevens in te vullen. Er bestaat ook de mogelijkheid om een educatief account aan te maken, maar daar zijn kosten aan verbonden. In deze workshop gaan we daarom uit van de gratis variant.

Eenmaal ingelogd, klik je op ‘make a video’ in de bovenbalk. Dan verschijnen er twee mogelijkheden, de ‘Quick Video Maker’ en de ‘Full Video Maker’.
Kies je voor de eerste optie, dan krijg je een aantal templates waaruit je kunt kiezen. Daarmee kies je eigenlijk de setting waar de geanimeerde strip zich afspeelt. Vervolgens kun je nog een keuze maken uit een aantal hoofdfiguren [karakters] en daarna kun je de tekst inspreken of typen. Een handige manier om snel een animatie in elkaar te zetten, maar natuurlijk wel beperkt in de mogelijkheden.

Met de tweede optie ‘Full Video Maker’ zijn de keuzes veel uitgebreider. Niet alle opties zijn mogelijk in de gratis versie, maar er is wel keuze uit een grote hoeveelheid achtergronden, geluiden en karakters. Wat leuk is, is dat je ook zelf gemaakte achtergronden of geluiden kunt gebruiken of karakters met op de plaats van het hoofd een foto van jezelf.
Het maken van een animatie is niet moeilijk: alles werkt met slepen en klikken en je kunt steeds weer terug en eventueel iets aanpassen. Je kiest een achtergrond en één of meer karakters. Per scène laat je je karakters iets doen en/of iets zeggen. Dat zeggen kan door het intypen van tekst en het uitkiezen van een taal en stem. Maar je kunt ook zelf geluid inspreken via de microfoon op de computer. Daarnaast kun je gebruik maken van speciale effecten, bijvoorbeeld het beeld heen en weer schudden [zoals bij een aardbeving], of als iemand erg kwaad is, inzoomen op een deel van het beeld met fade-in of fade-out. Tussendoor klik je op ‘preview’ om te zien of de animatie al naar wens is. De animatie bouw je op per scherm, zoals bij een stripverhaal. Als je een animatie hebt gemaakt, kun je die voor jezelf houden of publiek maken zodat anderen je werk kunnen zien en erop kunnen reageren. Je kunt er dan ook nog voor kiezen of anderen al dan niet je werk mogen kopiëren om het zelf te bewerken of niet.
Alle gemaakte video’s vind je terug in je ‘dashboard’ en kun je later weer aanpassen. Met de gratis versie zijn er wel beperkingen: de video’s mogen maximaal twee minuten duren en per account kun je maximaal zeven video’s aanmaken. Natuurlijk kun je wel video’s weggooien waardoor je weer ruimte hebt voor een nieuwe video.
 

Wat kun je ermee in de les?
GoAnimate is in geschikte tool om aan te bieden als aantrekkelijk alternatief voor een verslag, samenvatting, gesprek, dialoog, et cetera. Het past bij onderwijs dat gebaseerd is op activerende didactiek: leerlingen kennis zelf laten toepassen en daarmee een bepaald leerdoel behalen. We zetten een aantal concrete les ideeën op een rij:

  • Laat leerlingen een animatie maken in het Frans, Duits, Engels of welke taal dan ook waarin het geleerde vocabulaire/grammatica van dat hoofdstuk verwerkt wordt. Door de teksten zelf in te laten spreken, oefenen ze ook de uitspraak.
  • Bied leerlingen de mogelijkheid om een boekverslag in te leveren in de vorm van een animatie.
  • Laat leerling een betoog rondom een maatschappelijk onderwerp uitwerken in een animatie.
  • Sluit projecten rondom een bepaald thema [veilig internet, milieu, Olympische Spelen, kroningsdag, etc.] af met het maken van een animatie.
  • Maak een animatie als instructie voor leerlingen bij een bepaalde opdracht. Leerlingen kunnen op die manier zo vaak als nodig de instructie beluisteren.
  • Laat leerling een historische gebeurtenis naspelen in een animatie.

Bij dit soort verwerkingsopdrachten is het belangrijk om een heldere opdracht mee te geven. Leerlingen moeten weten waar het eindproduct aan moet voldoen. Vooral omdat de verleiding bestaat om helemaal ‘los’ te gaan met de mogelijkheden van de tool. Dit kan ook opgelost worden door aan het begin van het jaar tijd te besteden aan het werken met deze tool. Ze kunnen dan alles uitproberen zonder dat het tot een concreet resultaat hoeft te leiden.
Denk ook aan de eventuele samenstelling van groepjes/duo’s. Op welke manier moeten de leerlingen samenwerken? Welke eisen/randvoorwaarden geef je daaraan mee? Gaat het echt om samenwerkend leren? Dan is alleen het samenstellen van groepjes niet voldoende, de opdracht moet dan ook een bepaalde opbouw in zich hebben om echt samenwerken te bewerkstelligen.
Ook is het heel enthousiasmerend om de animaties met elkaar te delen. Dit kan door ze klassikaal te tonen en na te bespreken. Daarnaast kunnen de animaties ook met ouders gedeeld worden via een digitale nieuwsbrief. Dit zorgt ervoor dat kinderen eer van hun werk hebben.

Extra mogelijkheden
Naast het zelfmaken van animaties, kunnen leerlingen of docenten ook op zoek naar animaties die door anderen gemaakt zijn. Interessant om te bekijken met leerlingen voordat ze met GoAnimate aan de gang gaan. Zo krijgen ze een beeld van de mogelijkheden. Door te klikken op ‘GoAnimateforschools’, kunt u ook zoeken op animaties die voor schoolopdrachten gemaakt zijn [Lesson Gallery]. U kunt ervoor kiezen om deze betaalde versie speciaal voor scholen aan te schaffen. U krijgt dan onder andere de beschikking over een beveiligde omgeving waarbinnen u groepen kunt aanmaken en modereren. Ook kunnen de gemaakte video’s langer duren en is er geen beperking in het aantal gemaakte video’s.
         

http://www.goanimate.com

blog comments powered by Disqus