abonneren
article

Leren Doen Maken: Werken aan toekomstgerichte vaardigheden

Bij Leren Doen Maken draait alles om toekomstgerichte vaardigheden. Leerlingen werken aan opdrachten en maken producten, zoals een animatie of robot, met behulp van ICT en technologie. Dat is niet alleen heel leuk, want leerlingen ontwikkelen zich ook in andere vakgebieden. Leren Doen Maken is een initiatief van een leerkracht en ouder op een kleine school in Maas en Waal. Het groeide uiteindelijk uit tot een serieus platform met landelijke potentie.

Leren Doen Maken begon als een idee van Antoon van Geffen (leerkracht) en Michel van Ast (ouder) voor een leergang voor informatievaardigheden en mediawijsheid op de Sint Victorschool in Afferden, Gelderland. Het duo wilde leerlingen, geïnspireerd door diy.org, laten werken aan opdrachten waarbij ze iets maken met behulp van de computer. Kleine, digitale producten die leerlingen online konden delen, die ouders konden bekijken en die leerkrachten konden beoordelen.

Subsidie
In groep zes werd gestart met een tiental opdrachten, geprint op papier. Leerlingen gebruikten onder meer ThingLink, PicoZine en MadPad. De producten die de leerlingen maakten, werden gepubliceerd op een eenvoudige WordPress website. Het klaslokaal hing vol met overzichten van welke leerling met wie waar aan werkte en wat hij of zij al had afgerond. Een kopie van diezelfde papieren administratie zat in een multomap voor de leerkracht. Ontzettend leerzaam en waardevol voor leerlingen, maar best veel gedoe voor de leerkracht en bovendien moeilijk overdraagbaar.
Inmiddels werd groep zes, groep zeven en na twee jaar draaide het project succesvol in de hele bovenbouw. Een subsidie van het Leraren Ontwikkelfonds (LOF) maakte een volgende stap mogelijk: uren voor professionalisering van de betrokken leerkracht en ondersteuning van andere collega’s op dezelfde en andere scholen binnen het bestuur, en een nieuw, ondersteunend en functioneel platform dat alle administratieve handelingen regelt.

Specialismen
De nadruk ligt nu meer op inhoudelijke opdrachten dan op ICT-toepassingen. Leerlingen kiezen uit een van de inmiddels bijna vijftig opdrachten. Deze zijn onderverdeeld in verschillende specialismen, zoals journalist, programmeur, architect, muzikant of uitvinder. Een afgeronde opdracht, link, bestand, foto of filmpje kan eenvoudig ingeleverd worden. Dat resultaat verschijnt dan op het profiel van de leerling en op het profiel van de leerlingen waar hij mee samengewerkt heeft. De leerkracht ziet op zijn eigen pagina welke opdrachten door wie zijn ingeleverd en kan ze beoordelen. Leerlingen krijgen een overzicht van de specialismen waarin zij zich hebben ontwikkeld.

Toekomst
Leren Doen Maken legt het initiatief bij de leerling. Hij kiest zelf (autonomie) een opdracht die bij zijn mogelijkheden past (meesterschap) en die van betekenis is voor hem (zingeving). Dat werkt motiverend. De leerkracht stimuleert, coacht en begeleidt. Daarmee werken beiden gezamenlijk aan de ontwikkeling van toekomstgerichte vaardigheden.
Op 10 maart is het platform officieel gelanceerd. Inmiddels maken een aantal scholen er gebruik van. De ambitie voor de toekomst is helder: zo veel mogelijk scholen, leerkrachten en leerlingen bereiken om samen te werken aan rijke en uitdagende opdrachten gericht op leren, doen en maken.

Meer informatie of meedoen? Kijk op lerendoenmaken.nl

blog comments powered by Disqus