abonneren
article

Zelf aan de slag met GameMaker

Droomt u er wel eens van om uw eigen game studio te starten? Met GameMaker kunt u klein beginnen en zelf uw eigen spellen ontwikkelen.

GameMaker
Wat de ontwikkelomgeving GameMaker zo uniek maakt is dat u niet hoeft te programmeren. U kunt spellen maken door simpelweg de benodigde onderdelen te slepen en neer te zetten. Dat houdt de drempel laag en zorgt ervoor dat u toch al heel snel fraaie resultaten kunt behalen. Voor wie meer wenst biedt GameMaker GML: GameMaker Language. Dit is een speciale ingebouwde programmeertaal, waarmee ontwikkelaars de functionaliteit kunnen uitbreiden en helemaal naar hun hand kunnen zetten waardoor het mogelijk wordt zeer geavanceerde games te maken.

Aan de slag
GameMaker is er in diverse ‘smaken’ maar wie er voor het eerst kennis mee wil maken, kan het beste GameMaker 8.1 Lite downloaden op:www.yoyogames.com . Deze versie is gratis en is te gebruiken onder alle versies van Windows vanaf XP.

Als GameMaker start, valt direct het lijstje mappen op aan de linkerkant met Sprites, Sounds, Backgrounds, Objects en Rooms. Voordat u aan het werk gaat, is het belangrijk om te weten hoe GameMaker functioneert omdat deze onderdelen de basis vormen voor iedere game.

Wanneer u een spel maakt, bevat deze een of meerdere Rooms. Deze kunt u het beste vergelijken met spelniveaus. Hierin plaatst u de onderdelen [Objects] die in uw spel een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan een muur, bewegende figuurtjes zoals monsters, de hoofdpersoon die u zelf bestuurt, enzovoort. Sommige objecten, zoals een muur, doen helemaal niets, maar andere ,zoals de hoofdpersoon of een ruimteschip dat u bestuurt, moeten reageren op commando’s via toetsenbord of muis. Daarnaast kan het zo zijn dat als twee objecten elkaar raken – bijvoorbeeld de hoofdpersoon en een monster – één van de twee het niet overleeft. Objects zijn daarom de belangrijkste onderdelen van ieder spel.

Meer bouwstenen
Een Object is samengesteld uit meerdere bouwstenen. Om bijvoorbeeld een monster daadwerkelijk te tonen op het scherm, zijn een of meer plaatjes nodig. Dat wordt een Sprite genoemd. Door in een Sprite snel meerdere plaatjes achter elkaar af te spelen lijkt het – net als bij een ‘animated gif’ – of een figuurtje loopt, een propeller van een vliegtuig draait, enzovoort. Bij GameMaker wordt standaard al een aantal sprites meegeleverd, maar er is ook een zogeheten Sprite Editor waarmee u ze zelf kunt ontwerpen. Ook kunt u plaatjes importeren die u in een ander programma hebt gemaakt.

Om objecten daadwerkelijk iets te laten doen, kent u er een of meer gebeurtenissen [Events] aan toe. Een voorbeeld is het event ‘Create’, waarmee u ervoor zorgt dat een object getoond wordt en – al of niet uit zichzelf – gaat bewegen. Een object kan een andere kant opgaan wanneer u een toets indrukt [Key Press Event], of moet bijvoorbeeld verdwijnen als deze in botsing komt met ander object [Collision Event]. In GameMaker kunnen er tal van gebeurtenissen plaatsvinden. In de actie [Action] die hierop volgt, legt u vast wat het gevolg moet zijn. Dit kan het afspelen van een geluidje [Sounds] zijn, het veranderen van de richting dat object op gaat, het verhogen van de score of een combinatie van deze of één van die vele andere acties die kunnen volgen. De meest voorkomende Events en Actions zijn in GameMaker al voor u  gemaakt, waardoor u alleen nog maar de juiste hoeft te selecteren en in te stellen. Hierdoor kunt u erg snel een spel ontwikkelen.

Plaatsen
Als alle objecten [hoofdrolspeler, monsters, muren, enzovoort] zijn vastgelegd, kunt u ze plaatsen in een Room. Het is mogelijk om bepaalde objecten meerdere malen te plaatsen, waardoor u bijvoorbeeld meer of juist minder monsters krijgt. U kunt de Room mooier maken door bijvoorbeeld passend achtergrondbeeld [Background] in te stellen en te zorgen voor een achtergrondmuziekje [Sound]. Eenmaal klaar klikt u op de groene afspeelknop of drukt u F5 in om uw game te testen. U kunt dan zelf spelen en zien hoe de objecten op elkaar reageren en kijken of de bediening naar wens is.
Samengevat: in GameMaker vormen Objects de belangrijkste onderdelen. Ze zijn opgebouwd uit Sprites en door middel van gebeurtenissen [Events] en acties [Actions] die hieruit voorvloeien wordt bepaald hoe ze op elkaar en de input van de speler reageren. Dit alles vindt plaats in de Room. Wanneer er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, gaat de speler af en begint het spel opnieuw of gaat deze door naar de volgende room.

Uw eerste game
Nu u de basis weet van GameMaker, raden we u aan de ingebouwde tutorials te volgen. Deze kunt u vinden onder het menu Help, Tutorials, en helpen u stap-voor-stap bij het zelf bouwen van uw eerste spel. Hierin is het de bedoeling om zo veel mogelijk bewegend fruit aan te klikken en daarbij de bommen te vermijden. Voor wie dan de smaak te pakken heeft, is er een tweede tutorial waarmee een heuse ‘scrolling shooter’ kan worden gemaakt. Daarnaast zijn er ook nog andere voorbeelden van games waarvan u de opbouw kunt bestuderen zodat u uw eigen spellen kunt verbeteren.

Over GameMaker

GameMaker bestaat al sinds 2000 is bedacht en ontwikkeld door prof. dr. Mark H. Overmars [hoogleraar aan de Universiteit Utrecht] en één van de populairste omgevingen voor het ontwikkelen van spellen. Sinds 2008 wordt GameMaker uitgegeven door YoYo Games en in 2012 verscheen een speciale versie – GameMaker Studio – waarmee ook games voor o.a. iOS, Android en HTML5 kunnen worden gemaakt. In de ‘Sandbox’ op
sandbox.yoyogames.com zijn meer dan 100.000 games te vinden die door enthousiastelingen en professionals zijn gemaakt. Dit is een mooie plek om u te laten inspireren en u te verbazen over de soms hoge kwaliteit van de games.
 

Meer weten over GameMaker? Kijk dan zeker even op game-maker.nl, de site van Nederlandse ontwikkelaars. U vindt er niet alleen talloze Nederlandstalige tutorials waarmee u zelf spellen kunt maken, er is ook een forum waar u terecht kunt met vragen. Het zeer druk bezochte Engelstalig forum kunt u vinden op gmc.yoyogames.com en ook op YouTube zijn er talloze instructiefilmpjes te vinden. Onder de vele boeken over GameMaker is er zelfs eentje speciaal voor kinderen: GameMaker voor kids.

blog comments powered by Disqus