Ruim 47 procent van de Nederlandse onderwijsprofessionals denkt dat zijn of haar onderwijsinstelling binnen vijf jaar volledig vanuit de cloud werkt. Maar liefst 38 procent van de ondervraagden doet dit al. Dit blijkt uit onderzoek dat SLBdiensten door PanelWizard liet uitvoeren onder 615 onderwijsprofessionals. Het lijkt erop dat de meeste respondenten dit een goede ontwikkeling vinden. Maar liefst tweederde van hen is namelijk van mening dat er meer voordelen dan nadelen zitten aan een volledige migratie naar de cloud.

Nederlandse onderwijsprofessionals blijken erg enthousiast te zijn over een toekomstige cloudimplementatie. Zo geven twee op de vijf ondervraagden aan meer in de cloud te willen werken. Het verschil tussen de beide geslachten is daarbij opvallend. Waar bijna de helft van de mannen graag meer in de cloud werkt, is dit bij vrouwen in slechts twee op de vijf gevallen zo. Onder zestig-plussers ligt het percentage van de mannen (53 procent) zelfs twee keer zo hoog als bij de vrouwen (19 procent).

Jeroen Borgsteede, algemeen directeur van SLBdiensten is niet verbaasd dat veel onderwijsprofessionals enthousiast zijn over werken in de cloud: “In de cloud kun je als onderwijsprofessional altijd en overal bij je documenten, waardoor je thuis gemakkelijk lessen voorbereidt en nakijkwerk doet. Ook vermindert het de mailwisseling tussen docenten, doordat ze in gedeelde bestanden werken. Dat vermindert het versiebeheer en bijbehorende misverstanden. Het negatieve beeld dat mensen voorheen over de cloud hadden – dat je er geen controle zou hebben over de data en de veiligheid er niet gewaarborgd zou zijn – is inmiddels grotendeels achterhaald.”

Veiliger in de cloud
Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de ondervraagden zelfs denkt dat informatie in de cloud beter beveiligd is dan informatie op lokale schijven. Bijna de helft verwacht dan ook dat het veilig is om als school alles in de cloud te zetten. Borgsteede: “Bestanden zijn in de cloud veel beter beschermd dan lokaal opgeslagen gegevens. Moderne datacenters zijn extreem goed beveiligd tegen brand en inbraak. Daarnaast zijn cloudproviders gespecialiseerd in informatiebeveiliging. Dankzij bijvoorbeeld data-encryptie worden gegevens voor derden onleesbaar gemaakt. Ook monitoren zij de servers rond de klok, waardoor je als school altijd gegarandeerd bent van de laatste updates. Omdat alle data in de cloud worden gedupliceerd en dus op twee plekken staan ‘opgeslagen’, gaan deze nooit verloren.”

Meer tijd voor leerlingen
Van alle ondervraagde onderwijsprofessionals die (deels) in de cloud werken, zegt een kwart hierdoor meer tijd over te houden voor leerlingen. Met name jonge onderwijsprofessionals (onder de dertig) zijn deze mening toegedaan. Borgsteede: “Dit komt met name doordat werken in de cloud de efficiëntie op scholen verhoogt. Dit geldt overigens niet alleen voor docenten. Ook leerlingen kunnen er hun voordeel mee doen en bijvoorbeeld groepsopdrachten uitwerken op afstand, zonder dat ze – zoals vroeger – fysiek bij elkaar hoeven te komen. Daarnaast kunnen zij overal en altijd bij hun documenten. Hierdoor besparen zij tijd en energie wat uiteindelijk hun concentratie ten goede komt, zowel binnen als buiten het klaslokaal.”

Over SLBdiensten

SLBdiensten is in 1992 opgericht als intermediair tussen de softwarebranche en het voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs. Zij zijn, dankzij een goede onderhandelingspositie en een uitgebalanceerd productaanbod, uitgegroeid tot de belangrijkste softwarepartner in de onderwijsmarkt voor vo en mbo.