De Eindhovense onderwijsstartup CodeSkillz heeft een investering gekregen van €100.000 om een lesmethode te ontwikkelen. De startup kende succes bij de eerste investeringsronde.

Het bedrijf, welke is opgericht door TU/e alumni Glenn Bergmans, Laura Nijenhuis en Joris W. van Rijn, ontwikkelt een lesmethode in digitale geletterdheid voor het voortgezet onderwijs. Deze investering zou het bedrijf in staat moeten stellen om de lesmethode af te maken en naar de Nederlandse markt te brengen.

Met de digitale lesmethode anticipeert CodeSkillz op de aanstaande wijzigingen in het curriculum. Scholen in het voortgezet onderwijs worden aangespoord om zowel inhoud als vorm te digitaliseren. Scholen moeten in de toekomst aan de slag met bijvoorbeeld Computational Thinking, ICT basisvaardigheden en Mediawijsheid.

Volgens Glenn Bergmans wordt het “Hoog tijd!” dat deze onderwerpen worden opgenomen in het nieuwe curriculum. “Tot op heden werd deze stof alleen onderwezen met workshops en buitenschoolse activiteiten, maar werken met computers is in deze tijd een basisvaardigheid, net als wiskunde en topologie.”

Over vijf maanden zou de digitale lesmethode klaar moeten zijn voor gebruik.

Leerlabs

Al eerder kreeg de startup een lening om de markt te verkennen en een proof-of-concept op te zetten. CodeSkills heeft deze middelen aangewend om de eerste twee hoofdstukken te ontwikkelen van de lesmethode. Daarmee draaien ze op vijf scholen in de Brainport regio leerlabs. Het Frits Philips Lyceum-Mavo, het Sint Joriscollege, Helder havo/vwo, het 2College Ruivenmavo en het van Maerlantlyceum doen hier aan mee.

De docenten van de desbetreffende scholen zijn enthousiast, evenals de leerlingen. “Dat komt omdat we niet alleen focussen op scholieren met een Bèta mindset, maar juist ook op de alfa’s. Niet iedereen hoeft programmeur te worden, maar weten hoe een computer werkt is basiskennis voor iedereen,” geeft Glenn Bergmans aan.

CodeSkillz geeft aan met hun programma’s de docenten niet te willen vervangen, maar juist te ondersteunen. En ze ambiëren in de toekomst nog meer ondersteunende lesmethodes te ontwikkelen voor verschillende vakken.