Elk zichzelf respecterend schoolvak beschikt tegenwoordig over een
canon. Daarom was het niet zo

Elk zichzelf respecterend schoolvak beschikt tegenwoordig over een
canon. Daarom was het niet zo’n gek idee van het ministerie van
onderwijs een geheime werkgroep te vragen hun 10-belangrijkste
uitgangspunten te formuleren als het gaat om computers en leren nu en
in de toekomst. Hierbij een uitgelekte voorpublicatie met toelichting:
 

1. Computers zijn om mee te leren niet om over te leren.
Toelichting: Behalve voor de specialisten die informatica kiezen in de
bovenbouw voortgezet onderwijs moeten we al het leren over computers
snel uit het leerplan halen.

2. Leren omgaan met informatie [informatievaardigheiden] hoort naast
rekenen en taalvaardigheid tot de kernvaardigheden die je op school
verwerft.

Toelichting: Internet is sinds de uitvinding van het boek het
belangrijkste nieuwe informatieplatform. Daar moet je kritisch mee
leren omgaan. Want er staat veel onzin op het net. Geldt trouwens soms
ook voor boeken.

3. De nieuwe nonsens: “Je hoeft het niet te weten als je het maar kunt opzoeken.”
Toelichting: Net zo’n onzin als te beweren dat je iets niet hoeft te weten als het maar in je boekenkast staat.

4. Computerverslaving is een sterk onderschat probleem.
Toelichting: Het excessief gebruik van games,chatprogramma’s, social
software et cetera. levert een toenemend aantal jonge
computerverslaafden op. Dus kennisnet programma’s als Cyberpatrol
gratis leveren aan ouders.

5. Lezen is belangrijker dan computeren.
Toelichting: Er wordt kwalitatief onvoldoende gelezen. Eerst goed leren
lezen [te beginnen bij Puk van de pettenflat], dan leren boeken te
lezen en kranten. Computeren kan altijd nog. Beter een boek in de hand
dan 100 sites op het net.

6. Docenten maak je niet druk als je leerlingen meer weten dan jij op ict-gebied.
Toelichting: Goed ict-onderwijs is onderwijs waarbij de docent altijd
achterloopt. Volwassenen kunnen alle nieuwe ontwikkelingen gewoon
bijbenen. Zorg voor de omstandigheden dat je leerlingen dat wel kunnen.

7. Gebruik de c van ict in je onderwijs
Toelichting: Scholen zijn nog vaak 19e eeuwse gesloten vestingswerken,
liggend op de voormalige bolwerken van de stad. Door communicatie met
leeftijdgenoten in andere culturen, vakspecialisten kan het onderwijs
zoveel meer betekenis krijgen.

8. Elke docent zijn eigen laptop, elke klas een digitaal schoolbord.
Toelichting: Als al het geld voor innovatie, onderwijsverzorging en management
gebruikt was om de docent goed van gereedschap te voorzien, dan stond het ict-onderwijs er nu veel beter voor.

9. Uiteindelijk gaat het om de inhoud en hoe die wordt verworven.
Toelichting: De kennis en vaardigheden en hoe die worden overgebracht
vormen de kern van het onderwijs. Ict is slechts een hulpmiddel. “ It’s
the content stupid” .

10. Onderwijs is een ambacht dat je alleen in de praktijk kunt leren als je over moderne gereedschappen beschikt
Toelichting: Een elektricien stuur je ook niet zonder ampère-meter naar de klant.