Met Babbage 6 hebben de ontwikkelaars een compleet nieuw product ontwikkeld. Het is een brede methode voor ict in het voortgezet onderwijs, geschreven voor LWOO tot en met VWO.

Met Babbage 6 hebben de ontwikkelaars een compleet nieuw product ontwikkeld. Het is een brede methode voor ict in het voortgezet onderwijs, geschreven voor LWOO tot en met VWO.  De leerlingen krijgen allereerst de leerstof aangeboden in de kenmerkende gesloten Babbage-omgeving. ‘Oude’ babbage gebruikers herkennen deze typische Babbage schil. Gedurende het werk wordt er regelmatig een pre-test vraag gesteld, zodat bekende stukken leerstof kunnen worden overgeslagen. Optimaal gedifferentieerd lesgeven dus.

Soms wordt in de software gekozen voor de half open omgeving. Er wordt automatisch software gestart zoals Excel of PowerPoint. Door middel van een opdrachtenscherm houdt Babbage 6 de regie in handen zodat de leerlingen niet te ver afdwalen. Om deze kennis te verwerken en te integreren zijn miniprojecten opgenomen, waar de leerling aan de hand van een thema aan de slag gaat met internet en software als Excel en PowerPoint. Dit is nieuw in Babbage 6.

boeken
Babbage zonder boeken is, wat betreft de auteurs, nog steeds geen optie. Deze nieuwe versie is namelijk onlosmakelijk verbonden een leer/werkboek dat moet worden gebruikt bij het doorwerken van de software. Ook is er een cursusboek waarmee de leerling nog dieper in de materie kan duiken. Daarnaast zijn er drie miniprojecten, over ‘lichaamsgroei’, ‘arm en rijk’, en ‘jouw leefomgeving’ opgenomen. Bij deze projecten moeten leerlingen onderzoek doen met behulp van bijvoorbeeld internet. Vervolgens moeten de gegevens die daarbij gevonden worden op verschillende manieren verwerkt worden. Hierbij kun je denken aan PowerPoint presentaties, WordArt in Word en Excel sheets met overzichten en berekeningen.

verschillen met babbage ict-coach

Babbage6 is een methode die breder inzet dan Babbage ICT-coach. Er wordt gekozen voor een leerroute, die alle leerlingen doorlopen. Als je al een heleboel weet kun je ‘legaal’ stukjes van de route overslaan. Verder biedt Babbage 6 een veelheid van didactische benaderingen: de gesloten aanpak, de half open aanpak, de cursus- aanpak en de geïntegreerde aanpak in de miniprojecten. Babbage 6 biedt veel extra’s. Denk hierbij aan lesbrieven, web-opdrachten, extra software, leuke weetjes, boeiende videoclips over ict en nog veel meer.

conclusie

Babbage 6 is een mooie lesmethode over het gebruik van ict voor de onderbouw. Het is aan de scholen om er voor te zorgen dat er ruimte is in de lessentabel voor deze lessen. Op steeds meer scholen wordt er namelijk te snel gedacht dat deze uren geschrapt kunnen worden omdat de leerlingen ‘toch wel kunnen internetten’. Niets is minder waar. Dit is eigenlijk hetzelfde als zeggen dat ‘leerlingen de tafels 1 tot en met 10 toch wel kunnen, dus ze geen wiskunde meer hoeven te doen’. De computer en de programma’s worden wel makkelijker, maar leerlingen kunnen lang niet zo veel als docenten denken. Besturingssystemen als Windows en programma’s als Office bieden veel mogelijkheden die zelfs in Babbage 6 niet allemaal aan bod komen. Het is zonde als we de leerling een tijdbesparende en een zelfstandige manier van werken niet meegeven. Deze methode leert onze leerlingen op een uitdagende manier met ict om te gaan. De nieuwe versie beter en moderner dan de voorgaande versies en biedt ook vele extra’s ten opzichte van de aparte 6 cursussen van Babbage ICT-Coach.
Jammer voor de auteurs van methodes over computergebruik is wel dat ze altijd een beetje achter de feiten aanlopen. Babbage for Vista jongens?

internet

www.thiememeulenhoff.nl

uitgever

thieme meulenhoff

prijs
€ 1100

inzet

schoolbreed onderbouw

systeemeisen
windows
pentium III of sneller
minimaal 256 mb intern geheugen
internet verbinding [voor de methode site]

bron: Vives maart 2007