We volgen met VIVES dit schooljaar de klas van docent Inge Spaander. Ze is dit jaar begonnen als docent Media & Entertainment op Thorbecke Nieuwerkerk waar leerlingen naast de vakken uit het curriculum ook een profielvak naar keuze volgen. Op dit moment volgen dertig leerlingen uit mavo, havo en vwo onderbouw het nieuwe vak Media & Entertainment. Omdat de school gelooft in het leren in de echte wereld, met echte opdrachten, zullen de leerlingen in de komende edities van Vives laten zien wat ze zoal leren en maken bij dit nieuwe vak.

We volgen met VIVES dit schooljaar de klas van docent Inge Spaander. Ze is dit jaar begonnen als docent Media & Entertainment op Thorbecke Nieuwerkerk waar leerlingen naast de vakken uit het curriculum ook een profielvak naar keuze volgen. Op dit moment volgen dertig leerlingen uit mavo, havo en vwo onderbouw het nieuwe vak Media & Entertainment. Omdat de school gelooft in het leren in de echte wereld, met echte opdrachten, zullen de leerlingen in de komende edities van Vives laten zien wat ze zoal leren en maken bij dit nieuwe vak.  

 

Even voorstellen…

Wie op dinsdag of donderdag het Apple lokaal binnenloopt kan het idee hebben een bedrijf binnen te lopen. Na een korte opstart en soms wat theorie werken leerlingen op hun eigen tempo aan opdrachten. In het eerste blok van dit jaar maken ze posters waarmee ze reclame maken voor hun eigen vak. Sommige leerlingen zitten in een overleg over wat voor foto ze willen gebruiken, anderen zijn aan de slag met het bewerken van de foto’s.

 

Alec Schoneveld, tweedejaars:

We maken alles: van website tot kleine films. Alles is mogelijk om te maken. Foto's bewerken, music remix en animatie's. Het is ook heel leuk om te doen, je mag je creativiteit voor gebruiken en dat maakt het zo mooi. 

Ik heb voor dit vak gekozen omdat ik zelf een Youtube kanaal [Alecboy channel] heb waar ik mijn creativiteit in kwijt kan, hier kun je dat ook maar dan met professionelere programma’s. We werken veel met Adobe en op Apple’s. Het werken gaat goed als je weet wat je moet doen. Als je een beginner bent krijg je hulp of kun je met een simpeler programma werken, zo kan iedereen het hier leuk hebben.

 Dit is een bewerking van een selfie. Ik heb de foto gemaakt met een zwarte achtergrond en de foto daarna bewerkt in een app. Vervolgens heb ik de foto verder bewerkt in Adobe Photoshop, onder meer door er een andere achtergrond in te zetten en schaduw te maken.

Gerard Langenberg, directeur:

Op onze school kiezen we ervoor leerlingen de ruimte te geven zichzelf te ontwikkelen op gebieden waar hun interesses liggen. Dit doen we door ze op professionele wijze te begeleiden bij een profielvak waar ze zelf voor kiezen. We kozen ervoor om het vak Media & Entertainment aan de keuzes toe te voegen omdat we daarmee inspelen op de wensen van de leerlingen en de samenleving. Leerlingen worden van jongs af aan omringd door media en entertainment. Ze ontwikkelen daardoor een interesse in het maken van dit soort uitingen. Iedereen facebookt, maar sommige van onze leerlingen maken al eigen blogs en websites. Het is fantastisch ze de mogelijkheid te bieden hier nog beter in te worden. Tegelijkertijd bereiden we ze voor op een wereld waarin je computervaardigheden moet hebben om succesvol te kunnen leven en steeds meer beroepen zich bevinden in de wereld van media en communicatie.

 

Inge Spaander, docent:

Wat ik zelf leuk vind aan het vak is dat het creativiteit en vakvaardigheden combineert. Ik heb het jaar ingedeeld in een aantal thema’s waaromheen we opdrachten uitvoeren, theorie opdoen en experts ontmoeten. Het thema reclame in het tweede jaar leert leerlingen met andere ogen naar reclame kijken. Ze leren hoe reclamemakers trucs toepassen en hoe ze deze trucs zelf kunnen toepassen. Ze krijgen bezoek van een expert in branding en maken hun eigen reclame-uitingen. Om deze uitingen te maken leren ze programma’s als Photoshop en i-movie gebruiken. Leerlingen leren samenwerken, overleggen en brainstormen. De vrije opdrachten geeft ze de ruimte om vertrouwen te krijgen in hun creativiteit.  

Ik probeer de sfeer van een bedrijf te creëren. Dat doe ik door echte opdrachten te creëren, zo maken de tweedejaars dit jaar een website en lanceren de eerstejaars een schoolkrant. In de klas krijgen leerlingen zoveel mogelijk zelfstandigheid. Als docent stuur ik bij, help bij het werken met de nieuwe programma’s en leer ik de leerlingen elkaar om hulp vragen, net als in een echt bedrijf. Ik wil niet alles voorkauwen, het mooie van computers is dat ze leerlingen veel opties bieden om zelf te ontdekken hoe iets werkt. Daarnaast zitten leerlingen vaak op verschillende niveaus. Ik wil ze laten ervaren hoe bevredigend het is om van elkaar te leren. Door op deze manier met ze aan de slag te gaan ontwikkelen zie niet alleen vakvaardigheden, maar leren ze ook de vaardigheden die ze als mens en collega nodig hebben.