Iedere maand recenseren leerkrachten voor VIVES eduware rechtstreeks uit de praktijk. Deze maand aandacht voor de Muziekbus, een online programma om interactieve muzieklessen in de basisschool aan te bieden.

Iedere maand recenseren leerkrachten voor VIVES eduware rechtstreeks uit de praktijk. Deze maand aandacht voor de Muziekbus, een online programma  om interactieve muzieklessen in de basisschool aan te bieden.

uitgever
Kunstbedrijf Arnhem ism
Cultuur Participatie Fonds

prijs
jaarlicentie afhankelijk van aantal leerlingen op school
100-199 leerlingen € 205,- 
200-399 leerlingen  € 360,-

systeemeisen
Windows XP, Vista, IE7 , IE8  
Pentium 2
VGA 1024 x 768
512MB RAM
Webbrowser: IE, Firefox, Chrome
Adobe Flash Player 10
Geluidskaart  

Muziekles op de basisschool komt steeds minder aan bod. Leerkrachten vinden het lastig om een goede uitdagende muziekles te geven, maar ook de druk om andere vakken te prioriteren in het rooster speelt een rol. Op school komen de leerlingen minder in aanraking met muziek terwijl de wereld om hen er vol mee zit; op straat, in winkels, op radio, TV, mobiel, tijdens computerspelen en op youtube. Kinderen houden ervan om actief met muziek bezig te zijn; om te zingen, te bewegen of te spelen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat muziek meer is dan plezier; muziek heeft ook een positief effect op de ontwikkeling van kinderen. Op gebieden zoals taal, sociaal- emotionele vaardigheden, motoriek, creativiteit en concentratievermogen werkt muziek stimulerend. De Muziekbus helpt leerkrachten om muziek terug te brengen in de school. Het programma bestaat uit online apps voor de verschillende muzikale elementen, en is te gebruiken op de computer of het digibord. In de docentenhandleiding wordt een grote diversiteit van werkvormen aangeboden om de lessen voor te bereiden en te geven. De Muziekbus is inhoudelijk ontwikkeld in een samenwerkingsverband met de PABO Iselinge, het Kunstbedrijf Arnhem, QLVR games en de DELTA scholenstichting. De Muziekbus is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Cultuur Participatie Fonds. Dit fonds zal de Muziekbus exploiteren en verder door ontwikkelen. Ook worden er voor leerkrachten trainingen en workshops aangeboden. 

Ervaring
Ik log in op de website demuziekbus.nl en download als eerste de handleiding voor leerkrachten. In deze uitgebreide handleiding staan bij iedere app werkvormen en lessuggesties vermeld voor de midden – en bovenbouw van het basisonderwijs. In het beginscherm verwelkomt producer Jim mij enthousiast: “in de muziekbus ga je aan de slag om van alles te ontdekken over muziek, maar vooral om zelf te spelen en muziek te maken” Op de website staan diverse instructievideo’s waarin de werking van iedere app wordt uitgelegd. Leerkrachten vertellen hoe zij De Muziekbus gebruiken in hun eigen klas. Heel inspirerend. De navigatie door het programma is zeer eenvoudig van opzet. De Muziekbus neemt mij mee ‘in een rondrit naar interessante muzikale plekken’ en de routekaart brengt mij van halte naar halte. De eerste dertien apps laten de leerling de belangrijkste aspecten van muziek op een speelse wijze ervaren en ontdekken; klank, vorm, betekenis, spelen met geluid, ritme, melodie, zingen, bewegen, maar ook muziek vastleggen, noteren en gericht luisteren. Zes apps helpen de kinderen vervolgens om stapsgewijs een eigen nummer te maken. De laatste drie apps richten zich op de voorbereiding van een muziekoptreden. De apps zijn stuk voor stuk uitstekend intuïtief vormgegeven en leerzaam om te gebruiken. In mijn klas heb ik de leerlingen telkens in groepjes van drie met de onderdelen laten werken. Iedere app wordt kort en op een onderhoudende wijze geïntroduceerd door producer Jim. Tips en tricks zijn bij elke app op te vragen en Jim legt dan de muzikale aspecten verder uit. Ook zijn er inspirerende video’s van youtube beschikbaar. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld in de app ‘body sounds’ ontdekken welke geluiden een pop kan maken door op de verschillende geluids-iconen te klikken. Vervolgens kunnen ze zelf componeren door in een willekeurige volgorde de bodysounds [klappen, klets op wang, stampende voeten etc.] aan te klikken en op te nemen. Het eigen gemaakte bodynummer is af te spelen en kan worden aangepast. Bij de tips en tricks legt Jim het begrip ritme verder uit, en is er een inspirerende youtube video beschikbaar van een solo body artiest die met zijn hele lichaam muziek maakt. In de handleiding staan genoeg suggesties om in de eigen klas met leerlingen zelf bodysounds te bedenken en daar een beat mee te maken. In een andere app kunnen leerlingen eigen versies maken van de liedjes uit De Muziekbus, en uiteindelijk worden ze in enkele duidelijke stappen aan de hand genomen om een eigen lied maken en daarmee op te treden. Als a-muzikale leerkracht is de Muziekbus voor mij een ideaal traject om op te stappen. Ik laat mijn leerlingen in deze muzikale busroute vooral experimenteren, ontdekken en samenwerken. 

Conclusie
De Muziekbus combineert een aantal zaken die kinderen graag doen, zoals muziek maken, computeren en  gamen, op een plezierige manier. Het programma is heel eenvoudig in het gebruik en kan als zelfsturende muziekmethode worden ingezet. Voor mij als leerkracht, met weinig muzikale vaardigheden, biedt de Muziekbus een groot scala van praktisch, bruikbare en laagdrempelige muzikale lessuggesties. De combinatie van activiteiten in de klas en achter de computer of digischerm maakt de Muziekbus aantrekkelijk. Ik heb ervaren dat kinderen het plezierig vinden om samen ontdekkend en onderzoekend met muziek aan het werk te zijn. Leerlingen kunnen voor een groot deel helemaal zelfstandig met De Muziekbus aan het werk. De instructies zijn duidelijk en de apps gemakkelijk in het gebruik. Zoekt u een aansprekende muziekmethode voor uw school overweeg dan eens op de Muziekbus te stappen. U kunt een aantal apps ter oriëntatie gratis uitproberen. Het Kunstbedrijf Arnhem biedt in samenwerking met het Cultuur Participatie Fonds ook workshops op locatie aan. De Muziekbus wordt nog verder door ontwikkeld.

demuziekbus.nl
facebook.com/muziekbusapp
cultuurparticipatie.nl

 

Op internet zijn een aantal interessante websites te vinden over muziek educatie.

muziektelt.nl: platformsite over allerlei muziekprojecten
orkestindeklas.nl:  website voor muzieklessen met instrumenten
kiesjeinstrument.nl:  website van het Prinses Christina Concours waar je allerlei muziekinstrumenten kunt ontdekken

Ook op de iPad zijn een groot aantal apps beschikbaar die bijdrage aan de muzikale vorming. Ik noem er tien die ook voor leerlingen van de basisschool goed bruikbaar zijn. Ze kunnen als aanvulling op de Muziekbus gebruikt worden:

Rockmate bevat meerdere instrumenten die zo zijn opgesteld dat het mogelijk is om met maximaal vier personen gelijktijdig op één iPad muziek te maken. Muzieknummers kunnen worden opgeslagen en later worden teruggeluisterd.

Discovr helpt je bij het ontdekken van nieuwe muziek. De app zoekt artiesten en bands die dezelfde soort muziek maken als de ingevoerde artiest. De zoekresultaten worden in een mindmap-achtige omgeving vormgegeven.

TabToolkit is een app waarmee je bladmuziek kunt lezen. De app is bedoeld om te helpen bij het instuderen van muziekstukken op de gitaar of bas. De app bevat ook afbeeldingen die voordoen hoe je je vingers moet plaatsen.

ThumbJam is een app waarmee je muziek kunt maken met je duimen. Je kunt kiezen uit allerlei instrumenten zoals gitaar, drums, saxofoon, cello, viool, djembé, trompet, fluit en piano. Met de app kun je loops opnemen, waardoor je in je eentje een nummer met meerdere instrumenten kan maken.

Soundrop is een app waarmee je op originele wijze muziek kunt maken. In de app kun je lijnen tekenen op een zwart scherm. Soundrop gebruikt deze lijnen vervolgens om muziek te maken door hier een balletje op te laten kaatsen. Door de lijnen te verplaatsen kun je de klanken vervolgens aanpassen.

Rj Voyager is een app waarmee je DJ kunt spelen. De app maakt handig gebruik van het touch screen van de iPad. Je kunt verschillende nummers gebruiken als basis. 

Glee Karaoke combineert karaoke met de technologie die gebruikt wordt om alle slechte zangers goed te laten klinken. Je kiest een nummer en geeft aan of Glee jouw stem moet verbeteren. Je zingt mee met de muziek en het resultaat kun je opslaan en delen op bijvoorbeeld Facebook.

Shazam is een app die als het ware luistert naar muziek om vervolgens het nummer te herkennen. Ooit is Shazam begonnen als leuke app voor op feestjes, maar inmiddels is het uitgegroeid tot een muzieknetwerk met miljoenen gebruikers. Hoor je een liedje, wil je weten hoe het heet, maar kun je er maar niet op komen? Shazam is je redder!

Singing Fingers HD Eenvoudige maar creatieve app. Maak zelf geluid zoals met je stem of met voorwerpen en teken tegelijkertijd op het scherm. Speel het geluid opnieuw door over de tekening te bewegen.

Muziek op Maat is een app met een aantal minicursussen voor piano, drum en gitaar. Het wachtwoord is: ‘minicursus.muziek’