Leerlingen willen digitaal
Scholen en educatieve uitgeverijen moeten zich meer gaan richten op digitaal lesmateriaal als alternatief voor de schoolboeken. Dit is een van de conclusies uit een onderzoek van NijghVersluys gehouden onder

Leerlingen willen digitaal

Scholen en educatieve uitgeverijen moeten zich meer gaan richten op digitaal lesmateriaal als alternatief voor de schoolboeken. Dit is een van de conclusies uit een onderzoek van NijghVersluys gehouden onder  350 leerlingen in het voortgezet onderwijs.

In dit onderzoek geeft ruim driekwart van de leerlingen aan dat leren met behulp van de computer de lessen leuker maakt en tweederde ziet graag dat al het lesmateriaal op computers of laptops wordt geplaatst. Uitgeverij NijghVersluys speelt op deze behoefte in en is volop bezig met het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal. 

NijghVersluys ziet ook in dat de cd’s en dvd’s alweer een beetje passé zijn en dat digitaal lesmateriaal tegenwoordig gewoon online moet staan. Bij een aantal methoden hebben zij het online materiaal ondergebracht in zogenaamde digiPacks. In de digiPacks zitten bijvoorbeeld toetsen, opdrachten, bronnen, eindexamentraining, animaties, applets en andere [interactieve] didactische werkvormen.

Door de veranderde verschijningsvorm van het lesmateriaal, geen boek, maar internet, verandert uiteraard ook de distributie. Er is geen sprake meer van fysieke levering van pakketten of verhuur van boeken. Het lesmateriaal wordt nu ontsloten via websites. Om de toegang tot het materiaal voor docenten en leerlingen zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft NijghVersluys samen met de andere grote educatieve uitgeverijen, Edupoort in het leven geroepen. Edupoort maakt het mogelijk dat leerlingen en docenten voortaan met één gebruikersnaam en wachtwoord toegang krijgen tot al het online lesmateriaal van de aangesloten uitgeverijen. Daarvoor hoeft een leerling of docent slechts één keer een profiel in Edupoort aan te maken.

Kennismaking digiPackt
Om zelf met een digiPack kennis te maken heb ik van de uitgeverij toegang gekregen tot digiPack Shift voor het vak Engels. Deze ga ik proberen in combinatie met het 4 vwo projectboek. Het werkt als volgt. Eerst moet een leerling een tijdschrift van de docent krijgen. Dit is een mooi tijdschrift met allerlei onderwerpen die de leerling zullen aanspreken. Op de cover van dit blad is er een activeringscode geprint. Met deze code kan de leerling zich bij het digiPack op internet aanmelden. Dit proces is makkelijk te doorlopen. Ook voor de leerling. Een e-mailadres is nodig om het registraties proces te voltooien.

digiPack Shift

Het digiPack Shift bestaat uit de volgende onderdelen:

Project Desk
Hieronder vindt de leerling het materiaal dat hij nodig heeft om de opdrachten uit het tijdschrift succesvol te voltooien. Audio, video, hyperlinks en formulieren zijn hier te benaderen en te gebruiken.

News Desk
Dit zijn actuele artikelen die aansluiten bij de onderwerpen van de projecten. Compleet met foto’s en illustraties. Ook zijn er vragen bij de artikelen waaruit moet blijken of de leerling heeft begrepen wat hij heeft gelezen en of hij hierover ook een eigen mening kan geven. Een minpuntje: wanneer ik op een externe link klik, wordt deze niet in een nieuw venster geopend.

Word Desk
Dit zijn de oefeningen voor het vocabulaire. De oefeningen werken goed en zijn dusdanig uitdagend dat de leerlingen er vanzelf plezier in krijgen.

Grammar Desk met interactief oefenmateriaal
De grammar desk is natuurlijk de uitleg van de grammatica. Het is mooi interactief oefenmateriaal en het werkt goed. 

Reference Desk
Hier kunnen de leerlingen naslaginformatie vinden. ‘Hoe schrijf ik een boekverslag’ of ‘Hoe geef ik een goede presentatie’ zijn enkele onderwerpen. Wel zijn hier nog een heleboel onderwerpen niet bijgewerkt door de makers. Jammer.

Noemenswaardig is dat bijna de hele site ook in het Engels is. Mooi in het kader van doeltaal=voertaal.

Conclusie
digiPack Shift werkt goed en duidelijk. Er zitten nog wel wat schoonheidsfoutjes in zoals de ‘dode’ links, maar dat is makkelijke te verhelpen en te vergeven. De makers vertellen me nog wel het volgende: vaak wordt gedacht dat digitalisering van leermiddelen betekent dat de prijs omlaag gaat. Dat is lang niet altijd het geval. Met de ontwikkeling van digitaal materiaal zijn forse kosten gemoeid.

Naast de investeringen in de techniek, moet de content gemaakt en onderhouden worden. Verder moet er beheer van de platforms plaatsvinden waarop de leermiddelen staan. Ook de uitlevering en de beveiliging zijn kostbaar. Digitale leermiddelen kosten dus veel geld. Dat snap ik ook, al is het echter niet voor iedereen even duidelijk. In de discussie over de kosten van de boeken wordt vaak geroepen dat alles digitaal moet, want dat is veel goedkoper. NijghVersluys behoed ons voor deze gedachte.

Internet

www.ndcmediagroep.nl/mediagroep/subsites/subnijgh/nijghhome

Uitgever

NijghVersluys

Prijs
Methode geboden

Inzet

Schoolbreed

Systeemeisen

Windows
Pentium IV of sneller
Minimaal 256 mb intern geheugen
Internet verbinding

bron: Vives november 2008