Met het online programma

Met het online programma ‘Drillster’ kunnen leerlingen sneller en effectiever leren.  Drillster is een adaptief leerplatform dat leerlingen met behulp van ‘drills’ helpt om kennis op te doen, vast te houden en te testen. 

Hoe werkt het?
Surf naar drillster.com. Het is aan te raden om een account aan te maken of om in te loggen via een google-, facebook- of microsoft-account. Het programma onthoudt dan welke oefeningen een leerling  al heeft gemaakt of, als docent, welke oefeningen u zelf heeft aangemaakt. Via de button ‘profiel’ rechts bovenaan de pagina, kunt u altijd uw profielgegevens aanpassen. Als u bent aangemeld, verschijnt uw naam bovenaan de pagina en ziet u de afmeldbutton. We gaan in onderstaande uitleg uit van de gratis versie van Drillster.

Bestaande drills zoeken
Een leerling [of docent] met een account kan op zoek gaan naar relevante oefeningen die door anderen gemaakt zijn in Drillster. Drillster biedt namelijk voor heel veel vakken al kant-en-klare drills. Denk aan drills voor het oefenen van woordjes, begrippen bij economie, de tafels of het oefenen van elementen voor scheikunde. Deze zijn gemaakt door docenten, leerlingen en vaak ook door uitgeverijen, passend bij een bepaalde methode. Om te zoeken klikt u op ‘drill store’. U [of een leerling] kunt vervolgens zoeken op zoekterm of klikken op ‘alle onderwerpen bekijken’. U krijgt dan een overzicht van alle bestaande drills, gerubriceerd op onderwerp.

Een drill gebruiken
Een drill bestaat uit twee kaartjes. Op de ene kaart staat de vraag [of illustratie, geluidsbestand], op de andere kaart de antwoordmogelijkheden [vertaling, betekenis] waaruit de leerling moet kiezen.  Soms komen er geen antwoordmogelijkheden, maar direct het antwoord. Een paar vragen later komt dan de vraag wel met antwoordmogelijkheden in beeld.  Op de website van Drillster wordt het als volgt uitgelegd:
Drillster werkt met een adaptief [zelflerend] algoritme en is gebaseerd op het wetenschappelijke Leitner-systeem.  Het programma onthoudt wat de gebruiker al heeft onthouden, wat hij/zij goed of fout heeft beantwoord en wanneer voor het laatst met de stof gewerkt is. Dit bepaalt de volgorde en de frequentie van het leren op individueel niveau. Het resultaat is dat gebruikers méér leren in minder tijd en dat het geleerde langer onthouden wordt.

Om te starten met een drill, klikt de leerling op de gewenste drill. Vervolgens kan de leerling  bij ‘instellingen’ nog aan aangeven of hij receptief, productief of allebei wil oefenen. Wat ook interessant is, is dat de leerling zijn vorderingen kan zien in een voortgangsgrafiek. In deze grafiek ziet de leerling zijn eigen resultaten afgezet tegen de resultaten van alle gebruikers van de drill. Een andere mogelijkheid is het laten maken van een ‘spiekbrief’. Hiervoor klikt een leerling op het tabblad ‘stats’ en vervolgens in de rechterkolom op ‘maak een spiekbrief’. De leerling krijgt dan een handig overzicht van alle leerstof uit de drill.

Zelf een drill maken
Het is mogelijk om als leerling of als docent zelf een drill aan te maken. Klik dan [na het inloggen] op ‘een nieuwe drill maken’. Vervolgens vult u de invulvelden ‘onderwerp’, ‘drill-naam’, ‘omschrijving’ en ‘tags’ in. Tags zijn een soort labels die het zoeken naar uw drill vergemakkelijken. Daarna begint het echte werk, het vullen van de drillkaartjes. We nemen de stappen één voor één door:

  • -De kolomnamen staan standaard ingesteld op ‘Bekende kant’ [= wat geleerd moet worden] en   ‘Onbekende kant’. Eventueel kunt u een kolomnaam wijzigen door op ‘Standaard’ te klikken en de kolomnaam aan te passen [bijvoorbeeld ‘vraag’ en ‘antwoorden’]. 
  • -De gegevens die u invoert in de linkerkolom, komen later aan de linkerkant van een kaartje. De gegevens die u invoert in de rechterkolom  verschijnen aan de rechterzijde van een kaartje. Extra kolommen [=antwoordmogelijkheden] kunt u toevoegen via de button  ‘kolom toevoegen’.
  • -Selecteer onder de eerste witregel ‘tekst’ als u alleen maar tekst wilt invoeren en ‘media’ als u een illustratie, geluidsfragment of videofragment wilt toevoegen. Voer de gewenste gegevens in.
  • -Klik na het invoeren daarvan op ‘Voeg toe’ en er verschijnt een  nieuwe invoerregel. U kunt net zoveel invoerregels met gegevens toevoegen als u wilt [daarmee wordt de drill dus langer].
  • -Bent u klaar met het invoeren van de gegevens,  klikt u dan onder de button ‘Voeg toe’ op de tekst ‘Terug naar drill-details’. In het scherm dat verschijnt kunt u onder ‘Details aanpassen’ nog wijzigingen aanbrengen in de naam van de oefening, het onderwerp, de omschrijving of de tags. Ook bestaat de mogelijkheid om de oefening van een icoontje te voorzien.
  • -Om uw oefening te bekijken, klikt u op de blauwe button ‘Oefen’ rechts bovenin.
  • -Mocht u een drill ter beschikking willen stellen aan anderen [zodat uw leerlingen erbij kunnen], gaat u dan naar ‘mijn repertoire’, daarna ‘actie’ en vervolgens klikt u op ‘publiceer deze drill’.
  • -Indien u later een oefening weer weg wilt halen, dan gaat u naar ‘mijn repertoire’ en klikt u op de titel van de oefening die u wilt verwijderen. Klik vervolgens op ‘actie’ en dan op ‘verwijder deze drilll’.

Extra mogelijkheden
Behalve een webversie, biedt Drillster ook een Android en iOs app aan. Handig, zo kan een leerling bijvoorbeeld in de bus nog even zijn leerstof doornemen. Ook krijgt de leerling, als hij dat wil, een reminder op het moment dat het tijd is om nogmaals de leerstof door te nemen.
Daarnaast is het mogelijk om een betaalde account te nemen.  Met een premium account heeft u ongelimiteerde repertoire-grootte, geen advertenties en veel meer mogelijkheden. Als Premium gebruiker mag u ook drills verkopen in de Drill Store, Drillster kan hiermee een bron van inkomsten kan worden. Ook is het mogelijk om een speciaal account voor het onderwijs aan te vragen, de zogenaamde ‘Educatielicentie’. De ‘Educatielicentie’ geeft u onder andere de mogelijkheid om groepen gebruikers aan te maken en te beheren en rapportages te ontangen van de resultaten van uw leerlingen. Een ander voordeel van een betaalde account is dat een leerling van elke drill ook een toets kan maken.
Ten slotte heeft Drillster een plug-in laten ontwikkelen voor bedrijven en onderwijsinstellingen die ‘Moodle’ als elektronische leeromgeving gebruiken. Met behulp van de plug-in worden gebruikers die al bij ‘Moodle’ ingelogd zijn, automatisch bij Drillster ingelogd als ze een drill starten. Een drill kan op elke willekeurige plaats in ‘Moodle’ worden gestart en gebruikt.
 

drillster.com