Tablets worden steeds vaker ingezet binnen het onderwijs. Een tablet is niet zomaar een stuk technologie, maar een manier om leerlingen actiever te betrekken bij de lesstof. Een leservaring gaat hierbij verder dan alleen de vervanging van een boek. Dat vindt ook Noordhoff Uitgevers, die al zijn methoden via de studiekit app op studiekit.nl beschikbaar stelt. Zij vroegen onderwijsexperts naar hun favoriete onderwijs-app. In dit artikel vertellen drie van deze onderwijsexperts hoe hun favoriete onderwijs-app inzetbaar is in de les.

Tablets worden steeds vaker ingezet binnen het onderwijs. Een tablet is niet zomaar een stuk technologie, maar een manier om leerlingen actiever te betrekken bij de lesstof. Een leservaring gaat hierbij verder dan alleen de vervanging van een boek. Dat vindt ook Noordhoff Uitgevers, die al zijn methoden via de studiekit app op studiekit.nl beschikbaar stelt. Zij vroegen onderwijsexperts naar hun favoriete onderwijs-app. In dit artikel vertellen drie van deze onderwijsexperts hoe hun favoriete onderwijs-app inzetbaar is in de les.

 

Michel van Ast – Lino It
Lino It is een veelzijdige web 2.0 tool, met een app voor iOS en Android. Als u bent aangemeld, heeft u de mogelijkheid om – wat Lino It noemt – canvassen aan te maken. Op een canvas is het mogelijk digitale post-its plakken met tekst, foto’s of zelfs video’s. Daarnaast kunt u anderen – leerlingen bijvoorbeeld – toegang geven tot de canvassen. En dat maakt Lino It een uitstekende tool om in te zetten in het onderwijs.

De meest eenvoudige vorm is leerlingen iets laten mailen naar een canvas. Ieder canvas heeft namelijk zijn eigen, unieke e-mailadres. Leerlingen hebben dan geen eigen account nodig. Met een vraag als ‘waar denk je aan bij het begrip elektriciteit’ haalt u op een snelle, eenvoudige en leuke manier alle voorkennis uit de klas op. Iedere leerling mailt zijn of haar gedachten naar het betreffende e-mailadres. De opbrengst kunt u vervolgens gemakkelijk klassikaal tonen en bespreken.

Een uitbreiding daarop is Lino It in combinatie met de werkvorm denken – delen – uitwisselen gebruiken. Leerlingen denken eerst zelf na over bijvoorbeeld die vraag, ‘waar denk je aan bij het begrip elektriciteit,’ en schrijven alles op. Vervolgens delen ze hun antwoorden in kleine groepen en posten dat direct op een post-it op een Lino It canvas. Vervolgens kunt u de opbrengst klassikaal delen en bespreken door het gemeenschappelijke canvas te projecteren. In dit geval hebben leerlingen tegelijkertijd toegang tot hetzelfde canvas. Tijdens het verzamelen van de ‘antwoorden’ zien ze dus elkaars bijdragen. Dat is anders dan in het eerste voorbeeld.

Een derde en laatste toepassing vindt zijn oorsprong in wat onderzoeker Robert Marzano noemt ‘het identificeren van overeenkomsten en verschillen.’ “Het is de kern van al het leren” stelt hij zelfs in zijn boek ‘Wat werkt in de klas?’ De docent maakt vooraf een aantal canvassen aan met daarop een hoeveelheid gegevens [woorden, zinnen, afbeeldingen, personen, etc.]. De vraag aan de leerlingen, die per groepje in een van de canvassen werken, is: verdeel wat je ziet in een aantal categorieën. U kunt het aantal categorieën en de ‘naam’ van de categorie vrij laten of vooraf weggeven. De leerlingen maken met hun groepje een indeling. Die indelingen kunt u vervolgens klassikaal projecteren en bespreken.

Erno Mijland – Educreations
Educreations is een gratis app voor de iPad. U creëert er filmpjes mee, waarbij u vrij kunt tekenen en gebruik maakt van afbeeldingen en tekst. De afbeeldingen importeert u van het web, uit Dropbox of uit de map met foto’s op de iPad.

Basis voor uw filmpje is een ‘whiteboard’. Heeft u veel te vertellen?  Dan plaatst u meerdere boards in een reeks. Op die boards kunt u objecten klaarzetten, zoals een afbeelding van het hart bij het maken van een filmpje over de bloedsomloop. Dan start u de opname: u kunt vrij tekenen, aanvullende objecten invoegen of eerder ingevoegde objecten verplaatsen. Voor het tekenen: gebruik zo’n handig iPad-pennetje.

Via de microfoon geeft u gemakkelijk een gesproken toelichting. U kunt de opname pauzeren, maar het moet verder wel in één keer goed gaan. Nabewerken is namelijk niet mogelijk. Een klein foutje? Dat betekent opnieuw beginnen. Zodra de opname klaar is, kunt u hem online publiceren op de website van Educreations. Hiervoor is een account nodig. Elk filmpje krijgt een link, zodat u er ook anderen – collega’s en leerlingen bijvoorbeeld – naar kunt verwijzen. Exporteren als bestand of publiceren op YouTube is helaas niet mogelijk.

Uiteraard kunt u als leraar een uitlegfilmpje maken met ‘Flipping the classroom’. Dit biedt leerlingen de mogelijkheid een uitleg voorafgaand aan de les te bekijken of deze nog eens te bekijken bij het voorbereiden van een toets. Voor leerlingen is het gebruik van Educreations een schoolvoorbeeld van creërend leren. Het is motiverend, multimediaal en creatief.

Pierre Gorissen – Flipboard
Met de gratis applicatie Flipboard kunt u heel eenvoudig een eigen nieuwsblad samenstellen op iPad, iPhone of Android tablet. Hierbij kunt u kiezen uit een aantal voorgeselecteerde bronnen op uiteenlopende gebieden. Denk hierbij aan thema’s als Nieuws, Zakelijk, Technologie, Audio, Video, Foto’s, Levensstijl, Onstpanning, Sport, Reizen en Steden. Een ruime selectie dus, met altijd wel een onderwerp naar wens. Na het kiezen van een interessant vakgebied, bekijkt u gemakkelijk nieuws, foto’s en video’s van bekende websites. Daarnaast is het mogelijk sociale mediakanalen als Facebook, Instagram of Twitter te koppelen.

De applicatie presenteert de meest recente berichten in een aantrekkelijk vormgegeven interface waar u als docent gemakkelijk doorheen kunt bladeren. Afbeeldingen worden weergegeven en video’s worden direct afgespeeld vanuit de applicatie. In de meeste gevallen zullen advertenties niet zichtbaar zijn, waardoor u zich gemakkelijk op de inhoud kunt concentreren.

Het is mogelijk om berichten vanuit de applicatie door te sturen. Bij berichten van Twitter of Facebook kunt u ook vanuit Flipboard reageren, “liken” of berichten retweeten zonder dat u daarvoor de applicatie hoeft te verlaten.

Voor de meer ervaren internetgebruikers, biedt Flipboard ook de mogelijkheid om via Google Reader nieuwsberichten toe te voegen van websites en weblogs die niet in het standaard overzicht van Flipboard voorkomen. Dit maakt het mogelijk om het aanbod van nieuws in Flipboard helemaal af te stemmen op uw eigen wensen, en volgt u eenvoudig de weblogs van leerlingen/studenten of informatie die wordt aangeboden door uw eigen school. Als u dat wilt natuurlijk.

 

Michel van Ast is lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht en heeft een passie voor het vernieuwen van onderwijs met behulp van ict. Daarnaast is hij trainer/consultant bij YoungWorks. In deze rol begeleidt hij scholen, adviseert hij directies en traint hij docenten op de thema’s didactiek en ict, leermiddelen[beleid] en exacte vakken.

Erno Mijland is opgeleid als docent Nederlands en Engels. Hij werkte bijna 15 jaar voor Fontys Hogescholen als communicatie-adviseur, bedrijfsjournalist en docent Taal & Communicatie. Sinds 2007 is hij zelfstandig adviseur op het gebied van eigentijds onderwijs. Hij schrijft columns, journalistieke verhalen en boeken over onder andere het opvoeden van gamende kinderen, creatief denken, onderwijs, technologie en loopbaan. Erno verzorgt presentaties, gastlessen, workshops en scholingstrajecten over de impact van nieuwe technologie op leven en leren. Daarnaast begeleidt en adviseert hij schoolorganisaties bij innovatietrajecten op dit terrein.

Pierre Gorissen is senior consultant ict bij de dienst Onderwijs en Onderzoek van Fontys Hogescholen in Eindhoven. Hij houdt zich bezig met diverse projecten op het gebied van ict en Onderwijs. Hij voert promotieonderzoek uit naar het gebruik van opnames van colleges door studenten. Pierre houdt een weblog [mét RSS!] bij op ictoblog.nl