Vroeger noemden we het

titel: Psychiatrie in de klas
auteur: G. Vaessen
uitgeverij: Garant
prijs: € 23,90

Vroeger noemden we het ‘gewoon een onhandelbaar kind’, wanneer een leerling bepaalde gedragsproblematiek vertoonde. Tegenwoordig komen we daar niet meer mee weg. Gelukkig maar, want aan de basis van veel gedragsproblemen, liggen weer andere problemen die maar beter in de kiem te smoren zijn. Vaak lukt dat, als we goed kijken naar het hoe & waarom, maar ook voor ogen houden wat het gewenste resultaat is. Precies op dat vlak functioneert de methodiek van dit boek. Het werkt dan ook als een kompas bij de aanpak van leerlingen met een heel scala aan afwijkende gedragsvertoningen. Het bevat een korte en bondige uitleg over de problematieken, een opzet voor het schrijven van een sterkte/zwakte-analyse, richtlijnen met betrekking tot het ontwikkelingsperspectief, doelen om de educatieve gang te herstellen, en ‘best practice’ handvatten. De auteur belooft dat, na enig oefenen, je voor elk individueel probleem een analyse en ontwikkelingsplan kunt maken binnen 45 minuten! Goede investering, lijkt ons.