Ben ik een voorbeeld? Ja natuurlijk. Voor de klas heb ik een voorbeeldfunctie: ik gedraag me, vloek niet, eet niet in het biologielokaal, blijf altijd rustig en kalm en ben nieuwsgierig en ge

Ben ik een voorbeeld? Ja natuurlijk. Voor de klas heb ik een voorbeeldfunctie: ik gedraag me, vloek niet, eet niet in het biologielokaal, blijf altijd rustig en kalm en ben nieuwsgierig en geïnteresseerd. Dat probeer ik althans. Niet altijd is het me namelijk helemaal duidelijk welk voorbeeld ik eigenlijk wil stellen. Op het gebied van mediagebruik vind ik dat bijvoorbeeld bijzonder lastig. Want, geboren in 1987 en sinds 2002 in het bezit van een mobiele telefoon ben ik een kind van de sociale media en mobiele apparatuur. MSN, Hyves, Facebook en later Whatsapp en Telegram: ik ben, zoals zo velen met mij anno nu, een beetje vergroeid met het apparaat. Puberjaren, studentenjaren en mijn eerste jaren als docent leefde en werkte ik met mijn telefoon in de hand. Tegenwoordig is het trouwens ook mijn camera, agenda, zaklamp, muziekspeler en meervoudige digitale brievenbus. Een wonderapparaat met genoeg functies als redenen om er de hele dag mee bezig te zijn – soms tegen wil en dank.

En mijn leerlingen lijden aan ditzelfde ‘syndroom van telefoon.’ Ook zij hebben een toestel, dat ze soms de hele dag vasthouden en per uur een keer of tien checken. Als docent heb ik er veel mee te stellen. Maak je les maar is interessanter dan een Ski Safari, of welk dan spel ook dat op het moment dat u deze column leest ‘het vetste spel allertijden’ is. Veel scholen kiezen daarom voor een zero-tolerance beleid. Collega’s op andere scholen hoor ik zeggen: ‘het is zo simpel, bij mij liggen de telefoons gewoon de hele dag in de kluis.’ Dat klinkt dan op het eerste gezicht goed, en duidelijk ook, maar in hoeverre is dit een goed voorbeeld? Thuis bestaan geen kluisjes. En als mijn leerlingen net als ik ooit aan hun eerste baan beginnen ben ik er niet om hen te controleren. Liever geef ik het voorbeeld van verantwoordelijk gebruik. Ik ken de verleidingen en het gebruikersgemak, de verslavende werking ook. Ik maak het bespreekbaar en heb het over omgangsvormen en beleefd gebruik. Leg de telefoons is een hele les op tafel, wie heeft de grootste moeite? Dan de goed observeren wat er gebeurd en gedrag bespreken zie ik als mijn taak als docent. Het goede voorbeeld kan hier denk ik geen totale onthouding zijn. Zou ik niet wat hypocriet zijn als ik dat van leerlingen zou vragen?

 

Arjan Miedema

@ArjanM