Is het innovatief om het vak media & entertainment aan te bieden op de middelbare school? Ik weet het niet. We timmeren in ieder geval lekker aan de weg.

Is het innovatief om het vak media & entertainment aan te bieden op de middelbare school? Ik weet het niet. We  timmeren in ieder geval lekker aan de weg. Zo bezochten we  het Internationaal Filmfestival in Rotterdam waar we kennismaakten met het genre ‘short movie’. De films deden de wenkbrauwen fronzen: geen ‘eind goed- al goed’ verhalen en soms was het raden naar de precieze bedoeling van de maker. De vernuftige animatiefilms spraken tot de verbeelding. Naar aanleiding van de bijzondere films gingen alle leerlingen aan de slag met beeldtaal: hoe kun je symbolen gebruiken om een boodschap over te brengen? De eerstejaars ontwierpen iconen waarmee zichzelf tentoonstelden, de tweedejaars maakten mash-ups [een compilatie van bestaand beeld en geluid die je zelf mixt om een nieuwe boodschap over te brengen] waarmee ze hun levensmotto uitbeeldden.

Je specialisatie ontdekken.

In mijn lokaal mag je een hoop zelf bedenken. De afgelopen weken bouwden Yentl en Alec daarom een eigen greenscreen in het lokaal en er is een spannende detective is in de maak. Steeds meer leerlingen ontdekken zo hun specialisatie: Teun is een kei in het omzetten van taal in symbolen, Yentl blijkt een goede fotografe, Rowan en Jill leren monteren, Amber blijkt engelengeduld te bezitten achter de computer en Zorayda wordt steeds beter in tekenen met verschillende tekenprogramma’s. Als je meer ruimte krijgt om te ontdekken wat je leuk vindt en waar je goed in bent, kom je soms tot verrassende producten. Roberto maakt een comedy over school. Niet zo maar een comedy: hij wil met humor een boodschap over brengen.

Wat mij betreft hoeft innovatie niet groots en meeslepend zijn. Het gaat erom dat leerlingen leren om innovatief te zijn. Een fancy woord voor iets onontbeerlijks: jezelf ontwikkelen door dingen uit te proberen en fouten te maken. Als ik rond kijk in mijn lokaal is dat precies wat ik zie gebeuren, en dat maakt me een tevreden docent.

Benieuwd naar wat we allemaal maken? Neem een kijkje op ons Youtube kanaal: Inge Media

 

Een comedy met een boodschap

Roberto: ‘Ik maak een film over school, omdat ik school saai vind en wil laten zien hoe het beter kan. Je zou meer vrijheid en zelfstandigheid moeten krijgen op school, ik denk dat je dan gemotiveerder bent om aan de slag te gaan. Als je kunt overleggen werk je sneller en kun je ook van elkaar leren. Je kunt ook andere bronnen, zoals internet of experts leren gebruiken. School kan veel flexibeler worden in de toekomst.

Ik maak er een komische film van, omdat ik denk dat mensen er dan met plezier naar kijken.  Als je ergens hard om moet lachen is het vaak een herkenbare situatie of zit er een kern van waarheid in, dan weet je dat de maker gelijk heeft.

Het lastigste van een film bedenken en maken is dat je met heel veel mensen samen moet werken. Je moet alles van te voren plannen. En je moet zorgen dat mensen naar je luisteren!’