Soms is het nodig om er even aan herinnerd te worden dat kleine dingen ook groot kunnen zijn. De website van Juf Melis is daar een voorbeeld van. Bedoeld voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal. Het onderschift van de site is dan ook:

Soms is het nodig om er even aan herinnerd te worden dat kleine dingen ook groot kunnen zijn. De website van Juf Melis is daar een voorbeeld van. Bedoeld voor iedereen die wil oefenen met de Nederlandse taal. Het onderschift van de site is dan ook: ‘Nederlands is niet moeilijk, gewoon even oefenen’. Op de eerste pagina van de site stelt Juf Melis zich voor. Vier regels heeft ze daar voor nodig en dan wil ze gewoon aan de slag via de knop ‘Ga naar de oefeningen!’.

Er gaat een gemoedelijke sfeer van de site uit. De uitstraling is simpel, het heeft wat weg van een weblog, maar helder. Bovenin het scherm zijn tabbladen die verschillende onderdelen aangeven: werkwoordspelling, spelling, woordenschat, woordsoorten en zinsontleding.

Werkwoordspelling
Ik besluit de oefeningen op volgorde te proberen, dus ik start met werkwoordspelling. Aan de rechterkant van het scherm staat een overzicht van de opdrachten. Het zijn er heel wat. Tien oefeningen alleen al voor de stam [ik-vorm], negen oefeningen voor de persoonsvorm tegenwoordige tijd en zo kan ik nog wel even doorgaan. Genoeg te doen.
De eerste oefening over de ik-vorm gaat simpel. Een rijtje van twintig woorden met achter elk woord een invulvakje. Hier moet ik de juiste vorm van het werkwoord invullen. Ik klik op de knop ‘nakijken’ en ja, gelukkig maar, ik haal honderd procent. Onderaan het scherm staat nog een link: ‘klik hier voor uitleg’. Hiermee krijg ik de grammaticale uitleg van ‘de stam’. De uitleg is kort en duidelijk. Er wordt ook gerefereerd naar ’t kofschip. Helaas zonder dat dit eerst wordt uitgelegd, misschien een tip voor juf Melis.

Moeilijkheidsgraad

De reeks oefeningen gaat langzaam in moeilijkheidsgraad omhoog. Mijn eerste fouten beginnen te komen. Een fout wordt aangegeven door een oranje streep onder het foute antwoord. Dat wordt trouwens niet verbeterd en er wordt ook geen mogelijkheid gegeven om zelf het antwoord te verbeteren. Dit is wel jammer. Een beetje feedback op de fout was mooi geweest.
Bij het proberen van de eerste oefening over de persoonsvorm tegenwoordige tijd ontdek ik onderaan de pagina een knopje ‘zeg voor’. Als ik hierop klik, worden alle invulvakken ingevuld die nog leeg waren. Dus niet één voor één. Mijn score wordt gedurende deze sessie continue bijgehouden. Nu krijg ik de mededeling dat er is voorgezegd en dat ik moet blijven oefenen.
De oefeningen van de persoonsvorm verleden tijd zijn moeilijker. Bij de uitleg is er een schema gemaakt waarbij ik met behulp van een soort mindmap de juiste weg moet bewandelen om tot de goede spelling te komen.

De oefeningen van de spelling werken op dezelfde manier als de oefeningen van de werkwoordspelling. Bij verschillende onderwerpen staat de uitleg gegeven. Bij andere is het gewoon uitproberen. Meervouden, samenstellingen, verkleinwoorden, c of k, ch en g: het zit er allemaal bij. Echt een enorm aanbod.

Conclusie

Jufmelis.nl is een site die door één persoon is gemaakt, zo lijkt het in ieder geval. Dit is trouwens niet negatief bedoeld. Het werken met de opdrachten gaat makkelijk en is duidelijk. Ik zou hier een heel rijtje van kritiek kunnen geven, maar dat vind ik niet gepast. Nee, een leerling krijgt niet direct feedback. Nee, een leerling krijgt geen duidelijk scoreoverzicht voor hemzelf en zijn docent. Nee, er is ook geen apart leerlingvolgsysteem aan gekoppeld voor de docent.
Maar wat is er wel? Er is een grote hoeveelheid materiaal om te oefenen, oefenen en oefenen. Er is uitleg en het gemaakte werk wordt nagekeken. Er zijn docenten die minder goed lesgeven! Er wordt nog druk aan de site gewerkt, iedere dag kunnen er dus nieuwe opdrachten op verschijnen.

Internet

www.jufmelis.nl

Uitgever
Juf Melis

Prijs

Gratis

Inzet
• Schoolbreed

Systeemeisen
• Pentium IV of sneller
• Minimaal 256 Mb intern geheugen
• Internetverbinding

bron: Vives mei 2009