Het tweetalig onderwijs heeft in Nederland inmiddels een vaste plek op scholen gekregen. Het tweetalig vwo en gymnasium bestaan inmiddels al jaren, de havo al zeker meer dan vijf jaar en het vmbo is sinds kort ook aan een opmars begonnen. Vaak wordt tweetalig onderwijs CLIL genoemd: Content Language and Integrated Learning.

Het tweetalig onderwijs heeft in Nederland inmiddels een vaste plek op scholen gekregen. Het tweetalig vwo en gymnasium bestaan inmiddels al jaren, de havo al zeker meer dan vijf jaar en het vmbo is sinds kort ook aan een opmars begonnen. Vaak wordt tweetalig onderwijs CLIL genoemd: Content Language and Integrated Learning. Dit is de verzamelnaam voor onderwijs waarbij er vijftig procent van de lessen in het Nederlands en vijftig procent van de lessen in het Engels wordt gegeven. Door middel van dit systeem is het natuurlijk de bedoeling dat er een veel hoger niveau in de taalontwikkeling van een leerling ontstaat. Vaak worden de vakken biologie, geschiedenis, aardrijkskunde en wiskunde in het Engels gegeven. De boeken zijn in het Engels en gedurende de les wordt er uitsluitend Engels gesproken.

Het bedrijf Kalydo wil daar op inspringen. Kalydo werkt vanuit het gameprincipe. Spelletjes zijn leuk en voor iedereen. Het bedrijf schrijft voornamelijk de software voor een game en werkt vervolgens met verschillende partners om verschillende content voor de games te maken. In gewone taal: zij maken de motor en een partner ontwerpt de schil. Door middel van deze manier van werken is het mogelijk een hele scala aan producten te ontwerpen. Dan duurt het niet lang voordat je bij het onderwijs uitkomt. Een tak met veel vraag naar specifieke software.

Kalydo School
Kalydo School is het resultaat van een samenwerking van het bedrijf en docenten in het tweetalig onderwijs. De eerste game is een manier om woorden te leren. Achter het idee om dit op deze manier te brengen, zit Andre Piketh, een voorloper op het gebied van tweetalig onderwijs. Hij werkt als