Er zijn leerlingen die nu al weten dat zijn het bedrijf van hun ouders over willen nemen. Maar beschikken zij wel over de juiste vaardigheden voor het ondernemerschap? Daarnaast zijn er leerlingen die er misschien nog nooit aan gedacht hebben om voor zichzelf te beginnen. Een aantal van deze jongeren zijn toch de ondernemers van morgen. Leerlingen kunnen nu al op school kennis maken met het ondernemerschap door het Kvk startersspel te spelen. Na het spelen van het spel wordt de vertaalslag gemaakt naar de praktijk met informatie uit het Startersmagazine, de website kvk.nl en het ondernemingsplan. Met de verkregen inzichten kunnen leerlingen [uit het vmbo] gerichte keuzes maken voor stages, vervolgstudies of banen.

Er zijn leerlingen die nu al weten dat zijn het bedrijf van hun ouders over willen nemen. Maar beschikken zij wel over de juiste vaardigheden voor het ondernemerschap? Daarnaast zijn er leerlingen die er misschien nog nooit aan gedacht hebben om voor zichzelf te beginnen. Een aantal van deze jongeren zijn toch de ondernemers van morgen. Leerlingen kunnen nu al op school kennis maken met het ondernemerschap door het Kvk startersspel te spelen. Na het spelen van het spel wordt de vertaalslag gemaakt naar de praktijk met informatie uit het Startersmagazine, de website kvk.nl en het ondernemingsplan. Met de verkregen inzichten kunnen leerlingen [uit het vmbo] gerichte keuzes maken voor stages, vervolgstudies of banen.

In het KvK Startersspel, uitgebracht door de Kamer van Koophandel, leer je wat er allemaal bij komt kijken om een onderneming op te zetten. Er moet geld geleend worden, belasting geregeld worden en natuurlijk naar de Kamer van Koophandel om je te registreren. Het spel, dat compleet online gespeeld wordt, lijkt erg op een oudere versie van Sim City of het Habbo Hotel.

doel
Het doel van het spel is de leerlingen in het vmbo op een speelse manier informeren over hoe je een eigen zaak kunt beginnen. Wat komt daar allemaal bij kijken en wat zijn de stappen die je moet nemen om uiteindelijk je eigen zaak te kunnen openen.
De speler heeft de keuze uit drie opties:

1. Overname van een cafébedrijf
2. Beginnen van een marktkraam
3. Overname van een fietsenzaak met herstelinrichting

alle opties zijn gesitueerd op de Grote Markt in Groningen. Om de bedrijven heen zijn instellingen te bezoeken. Dat zijn de kamer van koophandel, belastingdienst, bank, gemeentehuis en een reclamebureau. Tevens kan de speler een bezoek brengen aan het casino.

spelen maar!

Het spel wordt gespeeld via internet. Via het scherm krijg ik de instructies wat ik moet doen. Ik kies een speelfiguur, geef hem een naam en ga het spel spelen. Het manoeuvreren over het spelbord gaat makkelijk en snel. De speler formuleert competenties over de naar zijn/haar inzicht kwaliteiten die belangrijk zijn voor een goede ondernemer. Ik heb geld en tijd ter beschikking gekregen, maar de eerste keer verlies ik gelijk alles in het casino. Niet handig dus voor een startende ondernemer. Voor handelingen wordt geld en of tijd afgetrokken. Tevens kan de speler punten verdienen. De scores zijn in ieder scherm zichtbaar. De voorbereidingen om te komen tot de werkelijke start van één van de  bedrijven  nemen in het spel 12 maanden in beslag. De werkelijke speelduur is inclusief opdrachten die moeten worden uitgevoerd ca. één uur.

Tijdens het spelen kunnen de leerlingen de indruk krijgen dat zij van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dit is gedaan om de leerlingen kennis te laten maken met alle instanties die men bij de voorbereidingen van het opzetten van een eigen bedrijf zal tegenkomen en om ze kennis te laten maken met de verschillende type ondernemingen. Het spel voorziet niet in het uitwerken van ondernemingsplannen. Wellicht kan dit klassikaal worden uitgewerkt.

eigenschappen van het spel
Het zal duidelijk zijn dat het doel van dit spel het starten van een eigen onderneming is. Het KvK Startersspel leidt de speler langs allerlei instanties: de bank, de gemeente, de Kamer van Koophandel, de belasting. Bij alle balies van deze instanties krijg je te horen wat je precies moet doen en hoe je de volgende stap het beste kan zetten. Dit maakt het spel duidelijk en doeltreffend, maar misschien ook niet zo avontuurlijk als het zou kunnen zijn. Aan het eind van het spelen krijg ik mijn score te zien. Ik weet niet of het een goede score is of een wat mindere. De enige indicatie die je daarvoor hebt is de tijd die je nodig hebt gehad om je eigen bedrijf op te richten: je hebt een jaar de tijd, maar als je snel de aanwijzingen opvolgt heb je dat lang niet nodig. Een snelle tijd is een indicatie dat een leerling de aanwijzingen goed heeft opgevolgd; een langzame tijd kan erop duiden dat de leerling de opdrachten niet heeft begrepen. Het doel is om zoveel mogelijk punten te verdienen en om aan het eind een succesvolle onderneming te beginnen.

beheren

Het spel is voorzien van een beheersysteem. Hiermee kan de docent het spel gezamenlijk met de leerlingen in de klas spelen of de leerlingen het spel individueel laten spelen. De docent kan op elk moment nagaan hoever de individuele leerling is gevorderd. De docent kan in de docentenmodule zien of de leerlingen alle vereiste instanties heeft bezocht, en hoeveel tijd hij daarvoor nodig heeft gehad. Ook dit gaat allemaal via het internet en werkt gebruikersvriendelijk.

conclusie
Leer je veel van dit spel? Je krijgt in dit spel een goed beeld van alle stappen die je moet zetten voordat je een eigen bedrijf kunt oprichten. Er zijn tijdens het spelen maar weinig mogelijkheden om echt fouten te maken. Dat is wel een beetje jammer. Je wordt continue ‘verplicht’ ergens heen gestuurd. Ik ben benieuwd of je in de echte wereld ook zo duidelijk en goed geholpen wordt als bij de simulatie. De enige manier om gelijk al je geld te verliezen is door een bezoekje te brengen aan het casino. Het digitale spel leert de deelnemers tussen de 12 en 16 jaar spelenderwijs welke aspecten er allemaal komen kijken bij het starten van een onderneming en het ondernemend werken. Het maakt de leerlingen een beetje wegwijs in ‘ondernemersland’. Misschien zou het spel ‘open source’ kunnen worden voor de bovenbouw havo/vwo. Leerlingen van deze afdeling zouden het zelf wat kunnen aanpassen.

internet

http://kvkstartersspel.nl

uitgever
Kamer van Koophandel

prijs

€ 7.50 per pakket

inzet
Vmbo 1 t/m 4
Havo/vwo 1 t/m 3

systeemeisen

Windows
Pentium IV of sneller
Minimaal 256 mb intern geheugen
Breedband Internet verbinding

bron: Vives maart 2008