Het Nederlandse mediawijsheidspel MediaMasters heeft de prestigieuze internationale Evens Prijs voor Media Educatie gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9 tot 16 jaar verantwoordelijk en constructief leert omgaan met sociale media.

Het Nederlandse mediawijsheidspel MediaMasters heeft de prestigieuze internationale Evens Prijs voor Media Educatie gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9 tot 16 jaar verantwoordelijk en constructief leert omgaan met sociale media.

 

De onafhankelijke jury van internationale experts roemt MediaMasters onder andere vanwege de manier waarop ouders en leerkrachten worden betrokken. MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net, een Nederlands expertisecentrum op het gebied van mediawijsheid. Programmamanager Mary Berkhout nam de prijs op donderdag 21 mei in Warschau [Polen] in ontvangst.

Uit het juryrapport: “MediaMasters is een uitstekend voorbeeld voor andere Europese programma’s op het gebied van media-educatie.”

Wat is MediaMasters?
MediaMasters is een interactief spel waarin kinderen uit groep 7 en 8 zich spelenderwijs bewust worden van hun eigen online gedrag. Het doel van de game is deze leerlingen een basisniveau mediawijsheid mee te geven. Het spel wordt jaarlijks gespeeld op basisscholen in heel Nederland tijdens de Week van de Mediawijsheid, gedurende één uur per dag. Elke speldag start met een kort filmpje op het digibord. Leerlingen worden op die manier meegenomen in een verhaal, waarna ze aan de slag gaan met zogenaamde MediaMissies. Tijdens deze MediaMissies moeten leerlingen overleggen, samenwerken, media interpreteren, zelf media maken en nemen zij hun eigen mediagedrag onder de loep. Er kunnen zelfs jokers worden verdiend waarmee ze extra tijd, hulplijnen of een puntenverdubbeling kunnen winnen.

Alle kinderen die MediaMasters spelen, behalen aan het einde van de week de titel ‘MediaMaster’. Het spel wordt klassikaal gespeeld. De klas met de meeste punten wint MediaMasters.

Leerdoelen en competenties
Dit jaar draait alles om media en respect; drie kinderen komen vast te zitten in een mysterieus landhuis en moeten samenwerken om een geheimzinnige figuur, die alles over hen lijkt te weten, te slim af te zijn. Om het spel tot een goed einde te brengen, moeten de leerlingen laten zien wat zij aan mediavaardigheden in huis hebben. Hierbij staat het Mediawijsheid Competentiemodel centraal. Het model bestaat uit 4 hoofdgroepen [Begrip, Communicatie, Gedrag en Strategie], waarbinnen in totaal 10 competenties worden beschreven. Meer over het Competentiemodel Mediawijsheid vind je op mediawijsheid.nl/competentiemodel.

Zo begint speldag 1 bij de basis. Wat zijn media eigenlijk? Welke invloed hebben media op ons leven? En hoe was dat vroeger?

Elke speldag staan andere competenties centraal. Wat is respectvol online gedrag? Waar liggen de grenzen? Is even googlen genoeg om gedegen onderzoek te doen als je informatie zoekt? En hoe weet je wie de auteur is van een foto, een tekst of een filmpje?

Tijdens de finaledag worden kinderen getest op hun opgedane mediakennis. Wat weten ze nog van de voorgaande dagen? En hoe ver reikt hun mediakennis nu? En het belangrijkste: hoe loopt het af met de kinderen uit de film? 

Tijdens MediaMasters hebben leerlingen de hulp van hun opvoeders, leerkracht en lokale bibliotheek nodig om te slagen en worden bestaande kranten, tv-programma’s, websites en sociale media meegenomen in het verhaal. Op die manier vervaagt [bewust] de scheidingslijn tussen realiteit en fictie.

Uit het juryrapport: “Complimenten voor de speelse en toch zeer effectieve manier om kinderen te leren omgaan met de grote diversiteit aan [digitale] media.”

Doe ook mee aan MediaMasters
In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee aan MediaMasters. Deelname en inschrijving zijn kosteloos en kan nog tot en met vrijdag 30 oktober 2015. Meer informatie, filmpjes en veel gestelde vragen van docenten vind je op mediamasters.nl.