Stichting Op Maat Eduware is een uniek samenwerkingsverband van vijf mytylscholen, programmeur Chris Honselaar en het onderwijsadviesbureau ICT&E van Bob Hofman uit Dieren. Het oorspronkelijk doel van de stichting is eduware voor cognitief laag functionerende kinderen te ontwikkelen. Inmiddels is gebleken dat deze eduware ook goed bruikbaar is in het [speciaal] basisonderwijs.

Iedere maand recenseren leerkrachten voor VIVES eduware rechtstreeks uit de praktijk. Deze maand aandacht OMNIDU, de net gelanceerde online omgeving om zelf oefeningen te maken en af te spelen.

Stichting Op Maat Eduware is een uniek samenwerkingsverband van vijf mytylscholen, programmeur Chris Honselaar en het onderwijsadviesbureau ICT&E van Bob Hofman uit Dieren. Het oorspronkelijk doel van de stichting is eduware voor cognitief laag functionerende kinderen te ontwikkelen. Inmiddels is gebleken dat deze eduware ook goed bruikbaar is in het [speciaal] basisonderwijs. Op Maat won vorig jaar de IPON Award. Tijdens de IPON2013 lanceert de stichting de lang verwachte opvolger van de Op Maat Eduware tool genaamd OMNIDU. De stichting heeft gekozen voor een compleet nieuwe omgeving en voor een productnaam met internationale uitstraling. Het programma is binnenkort in meerdere talen beschikbaar. OMNIDU werkt volledig webbased en eigen oefeningen kunnen online gemaakt, gespeeld, gedeeld en hergebruikt worden. De oefeningen binnen OMNIDU worden OMNIDULES genoemd en kunnen als interactieve lessen worden ingezet. OMNIDU werkt ook op tablets met touchfunctie. OMNIDU komt voor de iPad en iPhone nog dit jaar in de appstore beschikbaar.

Ervaring
Op het moment dat ik deze recensie schrijf beschik ik over de bètaversie van OMNIDU. De online portal van OMNIDU, waar oefeningen kunnen worden gedeeld en hergebruikt, is begin april beschikbaar. Met een inlogcode heb ik op iedere pc of tablet met internetverbinding toegang tot OMNIDU. Ik kan zelf oefeningen, zogenaamde OMNIDULES, maken en afspelen. Ik ga op onderzoek uit en vind al heel snel mijn weg. Wat een genot om zowel de ontwerp- als de afspeelomgeving volledig online beschikbaar te hebben. Ik kan kiezen uit veel verschillende oefenvormen en binnen het interactief leerverhaal kan ik instructie pagina’s en oefeningen tot één complete digitale les samenstellen. De basis voor elke oefening zijn de zogenaamde kaarten waar een plaat wordt gecombineerd met audio. Het invoegen van afbeeldingen is met één druk op de knop gefixt. Prachtige optie vind ik de koppeling naar de rijk gevulde en gratis te gebruiken fotobibliotheek van Flicker. Duizenden kwalitatief uitstekende foto’s kan ik in mijn OMNIDULE  gebruiken. Ook kan ik een direct foto-opname maken met mijn webcam of camera vanaf mijn device [pc, tablet of smartphone]. Audio koppelen aan een afbeelding kan op drie manieren: uploaden van een reeds beschikbaar bestand [bijvoorbeeld een mp3], directe opname met een microfoon of geluiden gebruiken vanuit de rijk gevulde online audiobibliotheek freesound.org. Het werkt allemaal super eenvoudig en snel. Een handleiding voor het maken van OMNIDULES is naar mijn idee volledig overbodig. De vormgeving en lay-out is subliem bedacht en iedere klik is logisch. Gemaakte OMNIDULES zijn direct online af te spelen binnen een grote variatie van oefenvormen zoals: rubriceer- , puzzel-, volgorde, zoekplaat- , wat hoort bij wat-, memory- , lees- en  luister oefening. Onderdelen uit de verschillende OMNIDULES zijn eenvoudig te hergebruiken, en ook kunnen meerdere bestanden tegelijkertijd worden geïmporteerd binnen een oefening. Ik heb leerlingen uit mijn klas ook laten werken met OMNIDU en het was verbluffend te zien hoe snel en met welk een enthousiasme ze OMNIDULES konden maken. Zo hebben zij bij eigen tekeningen hun verhaal ingesproken. Deze OMNIDULE werd vervolgens in de onderbouw ingezet als luisteroefening.

Conclusie
OMNIDU is een prachtig en prettig werkende online omgeving om snel oefeningen ‘op maat’ te maken. De OMNIDULES zijn simpel van opzet, binnen een duidelijke lay-out vormgegeven en  bruikbaar voor leerlingen tot een ontwikkelingsleeftijd van 8 jaar. Leerlingen van de midden- en bovenbouw kunnen zelf super eenvoudig oefeningen maken of projecten binnen OMNIDU vastleggen. Ze worden zo spelenderwijs ict-vaardig en komen met OMNIDU snel tot een mooi resultaat. Ook binnen het speciaal- en passend onderwijs zijn ontelbare toepassingen voor OMNIDU te bedenken. De portal zal de komende periode gevuld gaan worden en OMNIDULES van anderen zijn dan te spelen of te hergebruiken. Maken, spelen, delen en hergebruiken zijn voor OMNIDU de meest duidelijke trefwoorden om de kracht van deze online omgeving te benoemen. Scholen die ontwikkelings- of themagericht werken, zullen enthousiast worden over de mogelijkheden die OMNIDU hen biedt. Mijn handen jeuken in ieder geval om, ook samen met mijn leerlingen, lesstof ‘op maat‘ te gaan maken. OMNIDU is een welkome verrijking voor het onderwijs en voor andere plekken waar geleerd wordt.  Probeert u zelf OMNIDU eens uit en ervaar  het gevoel van ‘klik, klik, klik,… en weer een digitale oefening gemaakt!’ Succes verzekerd.

Uitgever
Stichting Op Maat Eduware

Prijs
schoollicentie € 195,- per jaar
individuele licentie € 24,50 eenmalig en jaarlijks vrijwillige bijdrage

Systeemeisen

Pentium PC , iPad, iPhone, Windows 8 of Android tablet

Windows XP, Vista , 7 , Windows 8 , Android of Mac OSX

SVGA grafische kaart 1024 x 768

internetverbinding

webbrowser Explorer 9 , Safari, Chrome  of FireFox

geluidskaart

microfoon en webcam

 

omnidu.nl

opmaat-eduware.nl

 

Uit: Vives 134

tekst: Leen Shames