Onderwijspionier Egon Stroop leert zijn leerlingen rekenen en taal met software. Maar hoe krijg je de leerling hiervoor enthousiast? Egon bracht competitie aan in de klas. Leerlingen konden van alles verdienen. Van sterren en stickers tot een half uurtje achter de computer mogen zitten en koffie halen voor de meester. “Gekkigheid eigenlijk”, zegt een glunderende Egon.

Rekentuin en taalzee. Het zijn serious games die door meer scholen worden ingezet. Maar op de school van Egon Stroop werkt het, waar het op andere scholen maar niet van de grond komt. De verklaring zit hem in Egons aanpak waarmee hij zijn leerlingen prikkelt.

Er hangt een ranglijst in de klas. Die ranglijst is niet gebaseerd op wie de beste is, maar op wie de meeste oefeningen heeft gemaakt. De software past zich aan op het niveau van het kind, dus ieder kind gaat vervolgens vooruit in zijn ontwikkeling.

Knap is hoe Egon zijn collega's enthousiast heeft gemaakt. Eén van hem noemt Egon de motor achter het project. Egon is er zelf bescheiden over. "Ik heb de leerlingen enthousiast gekregen. Hun enthousiasme heeft vervolgens de rest gedaan."