Ik ga het meteen bekennen: Frans was echt niet mijn sterkste vak op school toen ik nog een klein ict-meneertje was. De lessen waren wat saai. Voornamelijk reproductie met af en toe een tdk- of BasF-cassettebandje met een stukje audio. De nadruk lag vooral op woordjes leren en

Ik ga het meteen bekennen: Frans was echt niet mijn sterkste vak op school toen ik nog een klein ict-meneertje was. De lessen waren wat saai. Voornamelijk reproductie met af en toe een tdk- of BasF-cassettebandje met een stukje audio. De nadruk lag vooral op woordjes leren en grammatica.

In een vorig nummer van Vives heb ik Teach2000 behandeld. Eén van de vele manieren om woordjes te leren. Goedkoop en doeltreffend. Maar wat doen de uitgevers op dit moment zelf om hun methodes de extra impulsen te geven die nodig zijn?

Super Chouette is een methode Frans voor basisvorming vmbo-T en havo/vwo. Bij Super Chouette beginnen de lessen in het tekstboek met een beeldstrip [mise en train] ondersteund door geluidsmateriaal waarmee al aanwezige kennis van leerlingen wordt geactiveerd. Elk hoofdstuk eindigt met kleurrijk beeldmateriaal uit Frankrijk, gekoppeld aan uitdagende opdrachten. Er is ook een groot aanbod van audiomateriaal beschikbaar.

Inhoud methode
Super Chouette is de herziene versie van de succesvolle methode Chouette bis. De inhoud van de methode sluit perfect aan op de leefwereld van leerlingen. Het uitgangspunt is nog steeds dat ze een vreemde taal leren door te luisteren, veel te spreken en te lezen. Het werkboek is het sturende element in de methode, opgebouwd uit basisoefenstof voor alle leerlingen. Op de cd-rom staat materiaal om te trainen, voor verdieping en voor diagnostische toetsen.
Bovendien bevat de cd-rom een naslagwerk met daarin onder andere grammatica en de Van Dale digitale Ster-woordenboeken Frans.
Laten we vooral niet vergeten dat Vives een ict-blad is en dat bijna alle methodes dit aspect tegenwoordig toch wel ruim vertegenwoordigd hebben. Bij Super Chouette is dit niet anders. Er is dus een cd-rom bij het pakket ingesloten. En er is, zoals we al eerder bij uitgaven van NijghVersluys hebben gezien, een zogenaamde Digipack.

Cd-rom

Van de cd-rom kan de docent verwachten dat de leerling na een goede instructie de hele stof van een les thuis nog een keer kan doorwerken. Alle vaardigheden worden op de cd-rom aangeboden, ook luistervaardigheid en de oefenstof bij interactieve spreekvaardigheid. Het luistermateriaal bestaat uit teksten ingesproken door Franse acteurs en interviews met de lokale Franse bevolking. Voordeel is dat de leerling naast de cd-rom geen internet nodig heeft. Dus ook die leerlingen die geen internet op hun kamertje hebben, deze bestaan echt nog, kunnen aan het werk.
Bij het proberen van de cd-rom ondervind ik in Windows Vista wat problemen met de schermresolutie en bij het inloggen. Bij Windows XP loopt het super. De oefeningen doen het goed en zijn zeer divers. Invullen, slepen, luisteren: het zit er allemaal bij. De interface zou inmiddels wat moderner kunnen, maar de simpele vormgeving leidt niet af. Prima dus.

Digipack
In een eerdere recensie heb ik al eens aandacht besteed aan het fenomeen Digipack. Uitgeverij NijghVersluys is volop bezig met het ontwikkelen van digitaal lesmateriaal om in te spelen op de behoeften van docenten en leerlingen. Bij veel    lesmethodes hebben ze Digipacks ontwikkeld, die het digitale materiaal bij een methode bevatten.

NijghVersluys ziet ook in dat de cd’s en dvd’s alweer een beetje passé zijn en dat digitaal lesmateriaal tegenwoordig gewoon online moet staan. Bij een aantal methoden hebben zij het online materiaal ondergebracht in zogenaamde Digipacks. Daarin zitten bijvoorbeeld toetsen, opdrachten, bronnen, eindexamentraining, animaties, applets en andere [interactieve] didactische werkvormen.

Door de veranderde verschijningsvorm van het lesmateriaal: geen boek, maar internet, verandert uiteraard ook de distributie. Er is geen sprake meer van fysieke levering van pakketten of verhuur van boeken. Het gevolg hiervan is een andere vorm van uitlevering en afrekening van het materiaal. Het lesmateriaal wordt nu ontsloten via websites.

Edupoort

Om de toegang tot het materiaal voor docenten en leerlingen zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft NijghVersluys samen met de andere grote educatieve uitgeverijen Edupoort in het leven geroepen. Edupoort maakt het mogelijk dat leerlingen en docenten voortaan met één gebruikersnaam en wachtwoord toegang krijgen tot al het online lesmateriaal van de aangesloten uitgeverijen. Daarvoor hoeft een leerling of docent slechts één keer een profiel in Edupoort aan te maken. De schoolboekhandelaren Iddink en Van Dijk zijn een vergelijkbaar initiatief gestart: Eduroute. Edupoort en Eduroute werken nauw samen.

Conclusie
De Digipack van Super Chouette is zeer rijk in materiaal. Het geeft een prettige aanvulling op de lessen en het geeft voor leerlingen een extra dimensie aan het vak. Met één inlog kunt u aan verschillende methodes werken. Al het materiaal maakt de methode zeer compleet. De methode stimuleert de zelfwerkzaamheid van leerlingen. Eenmaal ingelogd als docent krijgt u ook nog eens de beschikking over een hele reeks handleidingen en ander materiaal.

Internet
www.chouetteonline.nl

Uitgever
NijghVersluys

Prijs

Methode gebonden

Inzet
• Onderbouw schoolbreed

Systeemeisen
• Windows
• Pentium IV of sneller
• Minimaal 256 mb intern geheugen
• Internetverbinding [voor de methodesite]

bron: Vives mei 2009