NijghVersluys heeft voor de Nieuwe Onderbouw een reeks Taalprojecten ontwikkeld, waarin een moderne vreemde taal met een ander vak gecombineerd wordt. De Taalprojecten zijn losse modules die op elk moment in het jaar, los van elkaar en los van lesmethodes gebruikt kunnen worden. De projecten kunnen zelfstandig, alleen, maar ook in groepjes worden gemaakt. De projecten worden niet zoals gebruikelijk afgerond met een toets, maar met een eindproduct zoals een folder, video, website of presentatie. De projectkaternen worden aangeboden in pakketten van 30 exemplaren.

NijghVersluys heeft voor de Nieuwe Onderbouw een reeks Taalprojecten ontwikkeld, waarin een moderne vreemde taal met een ander vak gecombineerd wordt. De Taalprojecten zijn losse modules die op elk moment in het jaar, los van elkaar en los van lesmethodes gebruikt kunnen worden. De projecten kunnen zelfstandig, alleen, maar ook in groepjes worden gemaakt. De projecten worden niet zoals gebruikelijk afgerond met een toets, maar met een eindproduct zoals een folder, video, website of presentatie. De projectkaternen worden aangeboden in pakketten van 30 exemplaren.

home & away
Het eerste Taalproject dat NijghVersluys ontwikkeld heeft, is Home & Away. Een project voor het vak Engels met vakoverstijgende elementen voor geschiedenis en in iets mindere mate voor Latijn. Tijdens het project kijken leerlingen met elkaar en individueel hoe we in Nederland en in Engeland wonen en hoe de Romeinen woonden. De eindopdracht is het maken van een folder. De opdrachten [onderverdeeld in stappen] van het project kunnen leerlingen geheel zelfstandig of met klasgenoten samen doen. Onderweg in het project zijn er verschillende momenten ingebouwd dat leerlingen contact moeten zoeken met de docent voor controle van het werk. Meldenswaardig is nog dat wanneer er vragen in het Nederlands gesteld worden er in het Nederlands geantwoord moet worden, maar als de vragen in het Engels zijn moet er ook in die taal beantwoord worden.
Zogezegd is het thema dus wonen. De leerlingen moeten een introductie doorwerken, een opdracht maken, naar een eindproduct toewerken en terug kijken op hoe het hele proces gelopen is. 

De opdracht voor Engels start met een brainstorm over wonen en vervolgens moeten de leerlingen een woordweb maken. Dit is een web met allerlei woorden die te maken hebben met hetzelfde thema. Dit moeten leerlingen uitprinten en bewaren in het ‘projectboekje’ [het lijkt mij dat dit ook makkelijk digitaal moet kunnen in bijvoorbeeld de elektronische leeromgeving]. Na het maken van bepaalde opdrachten krijgen de leerlingen een sleutelwoord als bewijs dat het gemaakt is. De opdrachten zijn voor het thema duidelijk en gevarieerd en doen niet onder voor gelijksoortige opdrachten in een standaard methode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een omschrijving maken van het eigen huis. Maar ook luisteren en lezen over huizen van andere kinderen in de wereld.

Bij stap 5 wordt de connectie met geschiedenis gemaakt en gaat de stof over op het Romeinse Rijk. Gestart wordt met een ‘wat weet je al’-opdracht om de kennis te activeren. Een gedeelte van de opdrachten is in het Engels en ook kom ik weer grammaticale oefeningen tegen, waardoor de samenwerking tussen de vakken actief blijft. Een zoekopdracht over het internet zorgt ook voor de leerlingen voor veel informatie in het Engels.
De eindopdracht voor dit project is het maken van een folder over een reizende tentoonstelling van een museum over de Romeinen. Het onderwerp is ‘Life in Roman Britain’. Het maken van de folder wordt digitaal begeleid met allerlei tips en vragen die aan bod moeten komen. De folder wordt uiteindelijk in een tekstverwerkingsprogramma gemaakt.

project 2 en 3

Voor het vak Duits is Taalproject ´Qual und Quelle´ verschenen, een project waarin de vakken Duits, Biologie en Verzorging gecombineerd kunnen worden. Het thema is gezondheid: wat is gezond en wat juist niet, hoe gaan Nederlanders en Duitsers om met gezondheid? Het project mondt uit in een reclamespotje of –poster.
Ook voor het vak Frans heeft NijghVersluys een project ontwikkeld, gericht op de onderbouw havo/vwo: ´Pluie et Soleil´. Dit is een project waarin de vakken Frans en Aardrijkskunde gecombineerd kunnen worden. Het thema is het weer. Leerlingen praten, schrijven en leren over klimaat, temperatuur, luchtdruk, wind en neerslag. Eindopdracht is het maken van een weerbulletin.

conclusie
De projecten van NijghVersluys zijn leuk. Docenten worden verplicht een andere collega op te zoeken om te kijken of de onderwerpen aansluiting kunnen vinden. Nog een keer een gooi doen naar vakoverstijgend werken? Probeer deze projecten eens!
 

internet

http://vo.nijghversluys.nl

uitgever
nijghversluys

prijs
€ 225 bij een pakket van 30 stuks

inzet
schoolbreed onderbouw

systeemeisen
windows
pentium III of sneller
minimaal 256 mb intern geheugen
internet verbinding

bron: Vives maart 2007