Weet u het nog? Vroeger al die Engelse, Duitse, Franse woorden opschrijven op losse blaadjes, hele lijsten maken in schriften of zelfs die enthousiastelingen die ze allemaal uittypten. Rond 1995 kwamen de eerste programmaatjes op de computer. Een revolutie. Leerlingen konden woordjes invoeren en zich vervolgens laten overhoren. Soms, met dure programma

Weet u het nog? Vroeger al die Engelse, Duitse, Franse woorden opschrijven op losse blaadjes, hele lijsten maken in schriften of zelfs die enthousiastelingen die ze allemaal uittypten. Rond 1995 kwamen de eerste programmaatjes op de computer. Een revolutie. Leerlingen konden woordjes invoeren en zich vervolgens laten overhoren. Soms, met dure programma’s, kwam er een soort ‘galgje’ aan de zijkant. Super vonden we het. Met de komst van Windows 95, 98 en verder kwamen er wel wat betere applicaties, maar de revolutie ontstond pas dankzij het internet.

De verspreiding van woordenlijsten via het net heeft de makers van overhoorprogramma’s zeer veel goed gedaan. Het programma Teach2000 bestaat al enige tijd, maar heeft kortgeleden een flinke update ondergaan. Ook is er heeft het programma sinds de start een flinke database aan gegevens opgebouwd. Ik ga voor Vives het programma uitproberen. Ik wil kijken hoe het gaat met woordjes overhoren, maar vooral ook welke mogelijkheden er nog meer zijn met Teach2000.

Invoeren
De eerste stap is het invoeren. Hier bestaan twee schermen voor, de eenvoudige invoer en de uitgebreide invoer. De eenvoudige invoer is heel flexibel. Woorden kunnen worden ingevoerd in het bovenste scherm. Te beginnen met het te leren, buitenlandse woord. Vervolgens moet er een scheidingsteken worden ingetypt, met hierachter de betekenis. Voorbeeld: guitar = gitaar
De uitgebreide invoermethode heeft, hoe raadt u het, meer mogelijkheden dan de eenvoudige. Zo kan er commentaar worden opgegeven per item, de vragen en antwoorden kunnen uit meerdere regels bestaan en meerkeuzevragen kunnen worden opgegeven. Ook is het mogelijk om antwoorden of vragen van een filmpje of geluidsfragment te voorzien. De handleiding bij Teach2000 loodst u hier gemakkelijk doorheen. Zoals u ziet, is het inmiddels al veel meer dan alleen een ‘woordjes-overhoorprogramma’.

Speciaal voor dyslectici is toegevoegd dat woorden een ‘label’ kunnen krijgen. Zo is er voor een woord aan te geven of het mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is. Andere mogelijke labels: zelfstandig- en bijvoeglijk naamwoord, werkwoord en uitdrukking. Met ‘Let op!’ is aan te geven dat er bij het overhoren extra moet worden opgelet.
Gedeeltes van de vraag kunnen vet, cursief of rood gemaakt worden. Onderstrepen van een vraagdeel dat de aandacht behoeft, behoort ook tot de mogelijkheden. Evenals het gebruik van super²+ en subscript² voor chemische formules.

Topografie

Het is met Teach2000 mogelijk om topografie [of andere toetsen met plaatjes] in te voeren en te overhoren. Dit kan op verschillende manieren. Als ik bij de uitgebreide invoer kies voor het vraagtype ‘Topografie’ kan ik een topolijst invoeren. Met de knop ‘Kaart’ die verschijnt onder de vraagtype-selectie kan een kaart/plattegrond worden ingeladen. Per oefening kan 1 kaart worden gebruikt. De kaart wordt zichtbaar op de plaats van de meerkeuze-antwoorden op het scherm en kan bestaan uit landen, steden, onderdelen van een motor, het menselijk lichaam.
Met de muis moet de gevraagde locatie worden aangeklikt. Een cirkel verschijnt dan op het scherm. Opnieuw klikken, maakt dat de plaats nog eens wordt getekend. De vraag die vervolgens wordt gesteld is standaard: ‘Hoe heet deze plaats?’. Hierna moet de plaatsnaam [het antwoord] worden ingevoerd. Dan kan de vraag worden opgeslagen.

Openstreetmap.org
De makers van Teach2000 geven mij nog een tip voor kaartafbeeldingen. Selecteer op de website www.openstreetmap.org de gewenste map. Ga naar de ‘Export-tab’ en selecteer het formaat. Vervolgens kunt u de afbeelding gebruiken voor topografie in Teach2000, rechtenvrij. En mochten er zaken ontbreken of beter kunnen, dan klikt u op de edit-tab en verbetert u de kaart. Zie voor Nederlandstalige informatie over dit project: www.openstreetmap.nl.

Overhoren

Belangrijk bij een recensie van een overhoorprogramma is natuurlijk niet alleen hoe het invoeren gaat, maar ook hoe het overhoren gaat. Direct na het openen van het scherm ‘Overhoren’ start de overhoring [quiz]. Het antwoord kan worden ingevoerd. De overhoring wordt afgebroken door een instelling te wijzigen, door terug te gaan naar het invoerscherm of als alle vragen zijn beantwoord. Het is mogelijk om even terug te gaan naar het invoerscherm en vervolgens de overhoring te hervatten.

Als leerlingen het antwoord niet weten, kunnen ze om een hint vragen. Dit gaat af van hun bonuspunten. Bij een goed antwoord zijn vijf bonuspunten te verdienen. Het resultaat van de overhoring wordt direct in het scherm rechtsonder gegeven. Hierbij wordt een foutief antwoord samen met het juiste antwoord getoond. De verschillen tussenbeide worden aangegeven in kleur:
• Zwarte letter: komt overeen met het gegeven antwoord
• Rode letter: komt niet overeen met het gegeven antwoord
• Groene letter: ontbreekt in het gegeven antwoord
• Blauwe letter: is teveel in het gegeven antwoord

Community
Teach2000 heeft inmiddels een flinke community van gebruikers op het internet verzameld. Hierdoor zijn er ontzettend veel woordenlijsten, topolijsten en allerlei andere overhoormaterialen te vinden en te downloaden. Een sterk punt is het forum. Hier kunt u hulp vinden, materiaal, oplossingen voor problemen en suggesties voor het doorontwikkelen.

TeachTimer
Een mooi voorbeeld dat te vinden is op het forum, is iemand die enthousiast is geworden over de TeachTimer, die leerlingen herinnert aan hun leerwerk. Na het invoeren van hun gegevens [naam, e-mailadres en datum+naam van overhoring], krijgen leerlingen een bevestigingsmail. Hierin staat een link, waarmee ze hun overhoring definitief in de agenda kunnen zetten. Ze kunnen dan een mail verwachten met ongeveer de volgende tekst:


Beste [naam leerling],

Het is tijd om te beginnen aan [Naam overhoring].
Deze overhoring moet je [Datum overhoring] kennen.

Open de overhoring hier: <link>

Veel succes!


Conclusie

Als ik bij deze conclusie alle sterke punten van het programma opnoem, dan is de lijst zeer waarschijnlijk nog langer dan het artikel. Had ik bijvoorbeeld al genoemd dat het programma ook geïnstalleerd kan worden op een usb-stick? Zo werkt het altijd en overal. Het programma heeft zoveel opties dat ik ze nooit allemaal genoemd kan hebben. En had ik al gezegd dat het gratis is?

Internet

www.teach2000.nl

 

Uitgever

Teach2000

Prijs
Gratis

Inzet

Schoolbreed

Systeemeisen
• Windows
• Pentium III of sneller
• Minimaal 128 mb intern geheugen

Bron: Vives maart 2009