Logisch beredeneren is een vaardigheid die sommigen al in hun genen hebben ingebakken. Die kunnen al van kinds af aan de mooiste blokkencreaties bouwen of maken lego-bouwwerken zonder tekening. Voor die ukken is er nu ook een app waar ze zich in kunnen uitleven: Toca Builders.

Logisch beredeneren is een vaardigheid die sommigen al in hun genen hebben ingebakken. Die kunnen al van kinds af aan de mooiste blokkencreaties bouwen of maken lego-bouwwerken zonder tekening. Voor die ukken is er nu ook een app waar ze zich in kunnen uitleven: Toca Builders. Mocht je nog meer apps zoeken waarmee je kunt leren programmeren, bijvoorbeeld wanneer ze alles uit Toca Builders hebben gehaald, dan kun je deze lijst van Tessa van Zadelhoff bekijken: http://eduapp.nl/profielen/warempel/lijsten/leren-programmeren-via-apps

Leerdoel
Leerdoelen die je bijvoorbeeld leert met deze apps vallen onder kerndoel 32: ‘De leerlingen leren eenvoudige meetkundige problemen op te lossen’. Zij construeren met blokken, onderzoeken van en opereren met vormen en figuren en leren patronen opbouwen. Als je de leerlingen samen laat werken of vragen stelt tijdens het werken, dan leren zij ook wiskunde taal benoemen: hoeveelheden, vergelijken, groottes, figuren, meetkundige termen en ruimtelijke relaties.

Opdracht
Laat de leerlingen met vierkante lego-blokjes een bouwwerk maken. Vervolgens gaan ze dit of zelf  – of het bouwwerk van een ander – nabouwen in Toca Builders. De blokjes moeten ook de goede kleur zijn. Als je de leerlingen een bouwwerk van elkaar laat maken dan zorg je ervoor dat ze er meer over praten en dus ook leren verwoorden wat er nog niet goed is aan een bouwwerk van een ander.

In de volgende les doe je het andersom. Laat ze een bouwwerk maken in Toca Builders en het dan nabouwen met Lego. Kan het zijn dat je sommige dingen [bijvoorbeeld zwevend of bepaalde kleuren] niet kunt bouwen met Lego? Waarom kan dat niet? Bespreek met de leerlingen hoe dat kan.

Voorwaarden
-een iPad met de app Toca Builders
-lego [vooral vierkante blokjes] in allerlei kleuren
-eventueel wat voorbeelden gemaakt met Lego of foto’s ervan
-eventueel wat tekenpapier om ook nog te tekenen wat je wil maken of een plattegrond te maken
-de site kleutersdigitaal.nl/materiaal-bij-toca-boca—builders.html geeft nog meer informatie en materialen

Stappenplan

  1. bedenk of je eisen wilt stellen aan het eindresultaat
  2. bedenk hoe je het in de klas gaat organiseren en hoeveel iPads je kunt gebruiken [maak een roulatieschema en groepjes kinderen die samenwerken]
  3. bekijk de mogelijkheden van de verschillende bouwvakkertjes in de app
  4. maak eventueel zelf wat voorbeelden in de app
  5. laat klassikaal even zien hoe de app werkt of laat één van de leerlingen dit doen
  6. zet de leerlingen [in tweetallen] aan het werk met Lego
  7. begeleid de leerlingen in het bouwen met Toca Builders
  8. voer de activiteit andersom uit, dus eerst Toca dan Lego
  9. bespreek de activiteit, waarom kun je sommige dingen niet bouwen met Lego of in Toca Builders?

 

Tip voor thuis
Dit is ook ontzettend leuk om zelf thuis uit te voeren. Wie is de beste ontwerper van de familie? En wie is de beste bouwer?

 

Link naar Eduapp app-pagina: eduapp.nl/apps/toca-builders