Passend en metend hebben we weer een fantastisch en afwisselend Vives Magazine gemaakt. Wees gerust, er staat geen fake nieuws in. Op het moment van schrijven is het vooral de verkiezingsstrijd die de kranten en online media beheerst. Voor leraren maar ook ouders is het best zorgelijk om kinderen in deze tijd het verschil tussen echt en nepnieuws te laten zien.

Zelfs voor ons volwassenen is het moeilijk om dat onderscheid te maken. Dat komt natuurlijk ook, doordat politici in Nederland, maar ook in de rest van de wereld, de media gebruiken om zich te profileren. Nu ligt de uitglijder die Donald Trump maakte met zijn opmerking over Zweden nog vers in het geheugen. Waarschijnlijk zijn er tegen de tijd dat jij dit Vives Magazine leest nog veel meer fake nieuwsberichten verschenen.

Ook de verharding en taalverruwing die we vooral online maar ook op straat zien, die betrekking hebben op verschillende politieke-uitingen, baren mij zorgen. Hoe kunnen we kinderen begeleiden in hun online gedrag en taalgebruik, als wij volwassenen steeds het slechte voorbeeld geven?

Het zijn spannende tijden voor onderwijs. Want wat gaat er gebeuren met Onderwijs2032? Gaat het Lerarenregister ingevoerd worden en wanneer? Wie is er minister van Onderwijs en van welke politiek partij?
Onze columnist Albert Lubberink heeft in elk geval de relatie met de politiek gelegd. We hebben naast de vaste rubrieken dit keer prachtige interviews die gevarieerd van inhoud zijn. Martijn Koops over Gamedidactiek en een portret van Tim van Waardenburg als onderwijsambassadeur.

Op de website van Vives staan twee verlotingen. Je kunt een Fabschoolino winnen en een doos van Educatief met Arduino. Helaas heb ik het aanbod van de verloting van een fiets en een kinderbed af moeten wijzen, het moet wel nieuw en innovatief zijn natuurlijk.
Heb je zelf een idee voor een artikel of wil je iets kwijt over deze editie van Vives? Mailen mag altijd: karin@vivesmagazine.

Oh, en de nieuwe afbeelding is gemaakt ter ere van het boek Leren in de 21e eeuw van Frank van den Oetelaar en Henk Lamers. Ik mocht me laten interviewen over social media en leren in de 21e eeuw.