De Globe is een openbare basisschool die in de Tarwewijk ligt in de Rotterdamse deelgemeente Charlois. De school staat open voor iedereen, met respect voor ieders culturele en/of levens- beschouwelijke achtergrond. De naam De Globe is in augustus 1995 ingevoerd na de fusie van de scholen Dubbelspoor aan de Zwartewaalstraat en De Dubbeldekker aan de Den Hertigstraat. De keuze viel op de naam De Globe omdat de leerlingen uit alle delen van de wereld afkomstig zijn en bijna 40 verschillende nationaliteiten hebben. De kleurrijke school heeft twee locaties, telt 425 leerlingen en heeft in totaal 58 medewerkers.

naam school: OBS de Globe
plaats: Rotterdam
soort onderwijs: openbare basisschool
aantal leerlingen: 425
aantal leerkrachten: 58
aantal computers binnen de school: 120
naam: Koos van Hattum
functie: Directeur

De Globe is een openbare basisschool die in de Tarwewijk ligt in de Rotterdamse deelgemeente Charlois. De school staat open voor iedereen, met respect voor ieders culturele en/of levens- beschouwelijke achtergrond. De naam De Globe is in augustus 1995 ingevoerd na de fusie van de scholen Dubbelspoor aan de Zwartewaalstraat en De Dubbeldekker aan de Den Hertigstraat. De keuze viel op de naam De Globe omdat de leerlingen uit alle delen van de wereld afkomstig zijn en bijna 40 verschillende nationaliteiten hebben. De kleurrijke school heeft twee locaties, telt 425 leerlingen en heeft in totaal 58 medewerkers.

 

De uitdaging: state-of-the-art en stabiele leerlingwerkplekken
OBS de Globe werkte – net als de meeste scholen – met een traditionele infrastructuur voor de leraren en leerlingen, bestaande uit afgeschermde Windows-gebaseerde PC’s met eigen servers. De PC’s waren in de loop van de jaren trager geworden en zowel werkplekken als servers waren inmiddels afgeschreven. Het beheer was uitbesteed, maar desalniettemin ging er toch veel tijd in zitten om alle ict-gerelateerde zaken te coördineren. “We gingen op zoek naar een nieuwe werkplekinrichting, die de komende vijf jaren – dat is de afschrijfperiode voor hardware – de leerlingen van leerplekken kan voorzien,“ zegt Koos van Hattum, Directeur bij OBS de Globe in Rotterdam. “We hebben enkele bedrijven benaderd en gevraagd om met een voorstel te komen. Het waren bijna allemaal traditionele meer client/server-gerichte oplossingen met fat clients, maar eentje sprong er uit: het was een moderne en toch eenvoudige oplossing die onze school in één keer de wereld van desktopvirtualisatie binnen zou brengen. We kozen voor een oplossing die gebruik maakt van een Citrix-product, dat door Dari IT Services op de markt wordt gebracht onder de naam ICTopSchool.”

 

Implementeren van desktopvirtualisatie met VDI-in-a-Box
OBS de Globe had al kennis gemaakt met Citrix VDI-in-a-BoxTM  – het desktopvirtualisatie-product van Citrix voor kleinere omgevingen – tijdens een referentiebezoek aan een andere school. Een concrete pilot is daarom niet uitgevoerd, maar er zijn wel enkele performance testen uitgevoerd. Dari IT Services, een Silver Citrix Solution Advisor, heeft in eerste instantie de VDI-in- a-Box oplossing op de school geplaatst om zonder risico voor de school de werking aan te tonen. Vervolgens heeft Dari binnen een tijdspanne van drie weken de gehele omgeving ingericht.

Op dit moment bevindt zich centraal op elk van de twee schoollocaties een HP server voorzien van de VDI-in-a-Box oplossing. Ruim 100 stuks thin clients – speciaal ontworpen compacte systemen zonder bewegende delen en harde schijf – van het merk NComputing worden op de leraren- en leerlingwerkplekken ingezet. Op elke thin client wordt een Windows 7 PC die draait op een centrale server op afstand bedient. De 17-inch TFT- schermen van de fat clients zijn hergebruikt en er zijn nieuwe toetsenborden en muizen aangeschaft. Dari beheert de hele omgeving, gebruik makend van voornamelijk Microsoft tools waaronder Microsoft System Center. De thin clients worden op afstand onderhouden met vSpace Management Center van NComputing.

 

Een ideale oplossing voor basisscholen
OBS de Globe is erg te spreken over VDI-in-a-Box en de NComputing thin clients als desktop-vervanger. De thin clients zijn niet alleen erg goedkope kastjes, ze zijn ook nog eens zo compact en strak dat ze nauwelijks opvallenen, zodat het er heel netjes uit ziet in de scholen. Omdat er geen bewegende delen in zitten maken ze geen herrie en zijn ze minder storingsgevoeliger dan fat clients. Verder produceren ze nauwelijks warmte en zijn ze met 5 Watt energieverbruik zeer zuinig. “We hebben uitgerekend dat we per jaar minimaal 1.100 euro besparen op energiekosten doordat we PC’s hebben vervangen door deze thin clients,” vervolgt van Hattum. “En dankzij Citrix VDI-in-a-Box hebben onze leerlingen en medewerkers toch een normale moderne en up-to- date Windows 7 werkplek. De clients zijn, dankzij het Citrix HDX-protocol dat de data tussen de server en de werkplek samenperst en efficient verstuurd, ook nog eens grafisch razendsnel en multimedia-applicaties functioneren prima. We hebben nu een IT-infrastructuur die uitstekend functioneert en volledig leerling- proof is.”

De school heeft nog een 20-tal desktops en laptops. Maar deze maken gebruik van Microsoft Windows Thin PC, een kleinere en vergrendelde versie van Windows. Net als op de NComputing thin clients, schakelt de PC meteen door naar de gevirtualiseerde centrale Windows 7 desktop. Op deze systemen bevindt zich bijvoorbeeld het stuurprogramma voor de digitale schoolborden. Maar de applicatie zelf draait gewoon in de virtuele omgeving.

 

Elke week een nieuwe PC
De leerlingen merken niet dat ze met een gevirtualiseerde Windows 7-desktop werken. Binnen een seconde of 20 na het inschakelen van de thin client, is het systeem opgestart, de leerling ingelogd op de centrale omgeving en de applicatie gestart. Er wordt gewerkt met groepsaccounts, en elke groep heeft de voor dat schooljaar relevante applicaties in het startmenu staan. De leerling kan meteen aan de slag. De gevirtualiseerde Windows 7 desktop is afgeschermd en daardoor goed beveiligd tegen zowel wijzigingen als malware.

Na een week starten alle desktop vanaf een nieuw image en krijgen de leerlingen een nieuwe Windows 7 PC. Het image blijft op deze manier schoon, de kans op malware wordt hierdoor nog kleiner. Voor de leerlingen is het gebruik van USB-sticks niet mogelijk, alleen leraren kunnen deze gebruiken. Het probleem van het na verloop van tijd trager worden is door het alsmaar nieuw image verholpen. Omdat alle applicaties zich in het image bevinden, is uitrol, onderhoud en zelfs rollback naar een eerdere versie van een applicatie eenvoudig mogelijk.

 

Besparingen op diverse vlakken
OBS de Globe heeft geïnvesteerd in centrale servers en bespaart flink op de werkplek. De aanschafprijs van een thin client is slechts een derde van die van een PC. En behalve besparing op energie, gaan ze ook nog eens langer meer dan de afschrijftermijn van 5 jaren. “De defacto besparing is naar schatting 15 tot 20 procent. Dat is positief nieuws, want het budget per leerling voor IT wordt er ook niet hoger op,” aldus van Hattum. “Bovendien zijn de kosten voor IT nu erg transparant tegen een vast bedrag per werkplek per maand.”

“We zijn erg enthousiast over de Citrix oplossing met thin clients. Zowel Citrix- in-a-Box als de thin client is een black-box die het gewoon doet. Onze IT coördinator is bijna helemaal ontlast van beheeractiviteiten.”

 

Klaar voor het mobiele leren
In het onderwijs zien we meer en meer dat het gebruik van tablets toeneemt en dat apps belangrijke leerhulpmiddelen worden. Omdat de gevirtualiseerde desktop zonder problemen ook op een tablet bediend kan worden, is OBS de Globe klaar voor de toekomstige mobiele ontwikkelingen. De gevirtualiseerde desktop is dan één van de apps die op een tablet – of elk ander apparaat – gebruikt kan worden. OBS de Globe is klaar voor de aankomende app-wereld.

Omdat de gevirtualiseerde werkplek op afstand bediend wordt, is het tevens geen probleem voor leraren en management om vanaf thuis te werken. Op hun privé PC of ander apparaat thuis, wordt via de softwarematige firewall van VDI-in-a-Box een veilige verbinding gemaakt met een de server en kan dezelfde desktop bediend worden als binnen de school. “Het werken op afstand is erg handig als er bijvoorbeeld leerlingen langdurig ziek zijn en thuis moeten blijven. De leerling kan thuis gewoon met dezelfde desktop werken en meedoen met alle activiteiten die daarop plaats moeten vinden. Dit is voor de leerling en voor onze school een enorme vooruitgang,” concludeert van Hattum.

www.obsdeglobe.nl/