3D-filmen en monteren gebeurt niet alleen meer in Amerika. De techniek op dit gebied wordt steeds beter en de vraag naar gespecialiseerde mensen neemt in rap tempo toe. Grafisch Lyceum Rotterdam [GLR] voorzag jaren geleden dat 3D-filmtechniek met heel andere ogen bekeken moet worden dan 2D. Daarom heeft de instelling een 3D-studio laten maken. Dus sinds dit jaar kunnen de studenten daar aan de slag met 3D-filmen en het bewerken van 3D-videomateriaal.

naam school: Grafisch Lyceum Rotterdam
plaats: Rotterdam
soort onderwijs: mbo en vmbo
aantal leerlingen: 4000 [waarvan 3500 op het mbo en 500 op het vmbo]
aantal leerkrachten: 223 leerkrachten
aantal computers binnen de school: 2800 leerlingcomputers
naam: Marije van der Linden
functie: communicatiemedewerker Grafisch Lyceum Rotterdam

3D-filmen en monteren gebeurt niet alleen meer in Amerika. De techniek op dit gebied wordt steeds beter en de vraag naar gespecialiseerde mensen neemt in rap tempo toe. Grafisch Lyceum Rotterdam [GLR] voorzag jaren geleden dat 3D-filmtechniek met heel andere ogen bekeken moet worden dan 2D. Daarom heeft de instelling een 3D-studio laten maken. Dus sinds dit jaar kunnen de studenten daar aan de slag met 3D-filmen en het bewerken van 3D-videomateriaal.

Iedereen die mooie mediaproducties wil maken, creatief is en frisse ideeën heeft, kan bij het GLR een mbo-opleiding volgen. Kinderen die al heel vroeg weten dat ze de creatieve kant op willen, kunnen al na de basisschool bij het GLR terecht op het voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs, waarbij al veel aandacht is voor vormgeving en media. Via deze unieke vmbo-opleiding worden scholieren voorbereid op het volgen van een van de middelbare beroepsopleidingen bij het GLR. En dat zijn er nogal wat. Eén daarvan is de opleiding Audiovisuele Productie, waarbij alles in het teken staat van film, video en fotografie.

Camerawerk en editing
Na het eerste jaar van deze opleiding moeten studenten een keuze maken tussen film en fotografie. Heb je de ambitie om professioneel cameraman of –vrouw te worden, dan is de studierichting ‘Camera/Editing’ geschikt. Hier leren studenten mooie opnames te maken, beelden digitaal te bewerken en dit te monteren tot een prachtig eindproduct. Deze opleiding is dit jaar uitgebreid met 3D-filmtechniek. "Vanaf oktober krijgen studenten van de mbo-opleiding ‘Camera/Editing’ les in 3D-filmen en -monteren”, vertelt Marije van der Linden, communicatiemedewerker van het GLR.
Een aantal jaar geleden is een projectteam, dat uit ondersteunend personeel en docenten bestaat, gestart om de internationale ontwikkelingen op 3D-filmgebied in kaart te brengen. Het idee is toen ontstaan om een geavanceerde 3D-studio voor studenten te bouwen.” Op dit moment is het GLR het eerste opleidingsinstituut in Nederland dat een 3D-studio in huis heeft. "We vragen ons af hoe snel andere instellingen volgen”, zegt Van der Linden.

3D-onderwijs
In hun derde studiejaar maken alle studenten van de opleiding Camera/Editing dus kennis met 3D. "Deze lessen vormen een fundament voor het 3D-filmen en –monteren”, licht Marije toe. "In het vierde en tevens laatste leerjaar volgen de studenten een vervolgmodule. Dit is een verdieping op de 3D-lessen in het derde leerjaar. Vanaf volgend jaar zullen de eerste studenten die nu de basislessen volgen met deze verdiepingslessen starten.”
De 3D-studio bestaat uit zestien werkplekken. Deze zijn allemaal voorzien van een high-end computer met 3D-editing software en een productiemonitor. "De reactie van de studenten is zeer positief. Ze waren ook erg onder de indruk van alle apparatuur die er in de studio staat”, aldus Marije.

Lesmateriaal
"De laatste twee jaar zijn de betrokken docenten heel intensief bezig geweest om lesmateriaal op 3D-niveau te ontwikkelen”, vervolgt Van der Linden. "Hiervoor hebben zij trainingen gevolgd bij Sony in Engeland en op de ‘NAB Show’[1] in Las Vegas, een evenement voor de digitale media-industrie. Op basis van de opgedane kennis, praktijkervaring en zelfstandige studie hebben zij lesstof ontwikkeld voor de lessen in het derde en vierde jaar. Tijdens de lessen krijgen de studenten opdrachten in het maken van opnamen en 3D-editen. In een blok van zeven weken wordt de basismodule aan de derdejaars studenten gedoceerd. De toetsing bestaat uit theorie en praktijk. De leerlingen sluiten de module af met een 3D-video. In het vierde jaar gaan de studenten aan de slag met een verdiepingsmodule."

Studio
Voor het 3D-filmen en -editen kunnen de studenten terecht in de speciaal gebouwde 3D-studio. De studio beschikt over alle benodigde apparatuur om 3D-materiaal te filmen en te bewerken. Het GLR heeft in totaal tien videocamera’s aangeschaft die elk voorzien zijn van twee lenzen om 3D-beelden te schieten. Met deze speciale camera’s kunnen de meest prachtige opnamen gemaakt worden. Alle beelden die op de schermen van de studenten in de 3D-studio getoond worden, zijn schakelbaar met het werkstation van de docent. Door deze functie kan de docent vanaf zijn eigen werkplek met alle studenten meekijken. In de studio is daarnaast een wand geconstrueerd waarin twee grote 3D-productiemonitoren zijn bevestigd en waarop de 3D-montages van de verschillende werkstations kunnen worden getoond. Bovendien is iedere high-end computer voorzien van een ‘thunderbolttechnologie’. Dit is een communicatiepoort, die het mogelijk maakt om 3D-data binnen enkele seconden te versturen naar de harde schijf. Om de hoeveelheid data te bewaren, krijgt iedere student een harde schijf in bruikleen.

Televisieprogramma’s
"We leiden onze studenten niet op voor de filmindustrie”, benadrukt Van der Linden. "Slechts een enkeling zal daarin belanden. Onze focus ligt bij camerawerk voor televisieprogramma’s die in 3D worden gemaakt en uitgezonden en evenementen als de Olympische Spelen of grote voetbalwedstrijden. "Steeds vaker wordt er in 3D gefilmd en het programma in 3D op televisie vertoond”, vertelt Van der Linden. "Binnen vijf jaar is de ontwikkeling op 3D-filmgebied heel snel gegaan. Volgens onderzoeksbureau GfK zijn er dit jaar ongeveer 220.000 3D-televisies verkocht aan Nederlandse consumenten. Maar ook monitoren, blu-ray spelers en laptops worden steeds meer verkocht. Zeventien procent van de huishoudens heeft nu al mogelijkheden om 3D te kijken op televisie. De verwachting is dat de verkopen de komende jaren verder zullen stijgen als de prijzen van de televisies verder dalen.”

Voorloper
Een grote groei in de vraag naar 3D-apparaten betekent dus ook een groeiende vraag naar specialistische vakmensen. Door de bouw van de 3D-studio, waar studenten van de opleiding ‘Camera/Editing’ de kneepjes van het 3D-filmen en –monteren leren, is het GLR in Nederland voorloper op dit gebied.

 

glr.nl