De kansengelijkheid stond al een tijd onder druk, en is door de coronacrisis verder vergroot. Kan digitale technologie hierbij helpen? De denkplaat van Kennisnet ‘Kansengelijkheid en digitalisering’ helpt scholen ICT-keuzes te maken om de kansengelijkheid te vergroten. 

Bron: Kennisnet

Kansengelijkheid in het onderwijs wil zeggen dat de achtergrond van leerlingen en studenten zo min mogelijk van invloed is op hun schoolsucces. Uit onderzoek is gebleken dat de ongelijkheid tijdens de coronacrisis verder is vergroot, en dat dit samenhangt met digitalisering.

Om ICT te laten bijdragen in de kansengelijkheid moet dit gericht worden ingezet. Dat begint met dialoog, zowel op school- als sectorniveau. Daar zou de denkplaat van Kennisnet bij kunnen helpen.

De ICT-keuzes op schoolniveau

De ICT-keuzes van school en sector zijn bepalend. Hoe zorgen we dat digitalisering bijdraagt aan kansengelijkheid en niet mede oorzaak wordt van grotere ongelijkheid?

Een voorbeeld van ICT-keuzes op schoolniveau is de keuze voor adaptieve tools. Daarmee kan elke leerling of student op zijn of haar eigen niveau werken. Helaas is het zo dat goed presterende leerlingen hier soms meer profijt van hebben, omdat ze zich steeds verder kunnen verdiepen. De verschillen tussen leerlingen kunnen hierdoor toenemen. Dit vraagt dus om een bewuste inzet.

Lees het volledige artikel en download de denkplaat hier via Kennisnet.nl