• Shop
  • Adverteren
  • Abonneren
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Auteurs
  • Over Ons
  • Cookies instellingen

IPON LinkedIn Groep

Follow @VivesMagazine
  • Home
  • Blogs
    • Onderwijsvernieuwing
    • ICT Infrastructuur
    • Digitale Leermiddelen
    • Toetsen
    • Media Wijsheid
    • 21e Eeuwse Vaardigheden
    • Informatiemanagement
    • Kennisdocumenten
    Vives Blog
    Ict-monitor mbo 2021: prioriteiten van mbo-scholen in beeld
    • February 2023
    • 0

    Mbo-scholen in Nederland zetten veel stappen in digitalisering. Zo wil het merendeel van de scholen de komende jaren investeren in learning analytics en geeft de helft van de respondenten aan...

    Informatiemanagement op school – inzicht in het applicatielandschap
    • December 2022
    • 0

    Geen enkele school heeft als doel zoveel mogelijk apps te gebruiken. Maar het is soms een uitdaging om aantrekkelijk ogende applicaties die leraren bijvoorbeeld op onderwijsdagen hebben gezien, te beoordelen...

    Digitalisering op school? Met MYRA weet u waar u staat
    • December 2022
    • 0

    Hoe scoren de leraren van uw school op ict-bekwaamheid? En hoe is het gesteld met de informatieveiligheid? Met de nieuwe Monitor Digitalisering Funderend Onderwijs MYRA komt u te weten hoe...

    Is ChatGPT de volgende gamechanger voor het onderwijs?
    • December 2022
    • 0

    De (onderwijs)wereld is vol van chatbot ChatGPT. Deze vorm van artificial intelligence produceert in een paar tellen geloofwaardige teksten die in veel gevallen prima bruikbaar zijn voor boekverslagen, essays en...

  • Vives Webinars
  • EDU Databank
  • Vacatures
  • Event kalender
  • Materiaal indienen
    • Evenement indienen
    • Vacature indienen
    • Kennisdocument indienen
    • Training indienen
    • Aanmelden als auteur
  • Professionaliseren
  • IPON
Menu

Categorieën

  • Lesgeven op Afstand
  • 21e Eeuwse Vaardigheden
  • Digitale Leermiddelen
  • ICT Infrastructuur
  • Informatiemanagement
  • Mediawijsheid
  • Nieuws
  • Onderwijsvernieuwing
  • Privacy & Security
  • Toetsen

Leraar en leerling gebaat bij helder smartphonebeleid op school

  • August 2019
  • 0
Smartphones in de klas: verbieden of toestaan? In Frankrijk is er inmiddels een landelijk verbod, maar ook in Nederland is er volop discussie. Scholen zijn niet geholpen bij een eenzijdig antwoord. Het gaat juist om het maken en volgen van integraal beleid dat past bij de school. De publicatie ‘Schoolbeleid voor smartphones’ helpt scholen op weg bij het maken van een smartphonebeleid.Vaak wordt gedacht dat het gebruik van smartphones op school vooral nadelen kent, zoals afleiding en verstoring van de lessen. Maar er zijn ook voordelen. Denk aan verlevendiging van de lessen met online quizzes, effectieve oefenapps en de mogelijkheid om roosterwijzigingen en cijfers direct door te geven. Belangrijker nog is dat de smartphone een onlosmakelijk onderdeel van het sociaal-maatschappelijk leven is geworden, waar leerlingen hoe dan ook mee te maken hebben.

‘One size fits all’ bestaat niet
Smartphones op school leveren een mix aan voor- en nadelen op. Die mix valt voor verschillende onderwijsvormen en -niveaus ook weer verschillend uit en hangt af van de manier waarop mobieltjes worden gebruikt. Daarom zijn er geen eenduidige uitspraken te doen als: “Smartphones op school zijn altijd slecht (of altijd goed) voor de leerprestaties.” Hoe lager het opleidingsniveau, des te meer leerlingen bijvoorbeeld profiteren van beperking als het gaat om hun leerresultaten, zo blijkt uit Engels onderzoek. Vooral voor niveaus als het praktijkonderwijs, en vmbo-basis en -kader kan het verstandig zijn om hier nadrukkelijk op in te zetten. Tegelijkertijd kan de smartphone in een klas met leerlingen die gemakkelijk leren, ook een stoorzender zijn. En in een klas op een lager opleidingsniveau kunnen leerlingen er toch van profiteren, mits de telefoon gericht en gedoseerd als didactisch middel wordt ingezet. Ook hier geldt weer: one size fits all bestaat niet.

Lees het hele artikel op: kennisnet

Technologie krijgt een steeds centralere rol in het onderwijs

Scholen kunnen slimmer investeren in ‘tech-toekomst’

You may also like

  • Digitale Leermiddelen
  • Uitgelicht
Werkvormen met digitale tools, deel 4: Omgekeerd zoeken
  • February 2023
  • 0

Werkvormen met digitale tools,

Read more
  • Digitale Leermiddelen
  • Uitgelicht
Automatisch rapportcommentaar genereren met GPT-3
  • February 2023
  • 0

ChatGPT is niet meer weg te denken

Read more

Vives is het onafhankelijke platform over onderwijsinnovatie & ICT.

Naast Vives Magazine biedt Vives het online platform www.vives.nl, een twee wekelijkse nieuwsbrief met het laatste nieuws en organiseert het IPON www.ipon.nl

Algemene informatie

  • Over Ons
  • Contact
  • Auteurs
  • Privacy- and Cookiestatement

Topics

  • Lesgeven op Afstand
  • Onderwijsvernieuwing
  • ICT Infrastructuur
  • Digitale Leermiddelen
  • Toetsen
  • Media Wijsheid
  • 21e Eeuwse Vaardigheden
  • Informatiemanagement
  • Kennisdocumenten

Follow us:

Aanmelden

  • Aanmelden Nieuwsbrief
  • Word lid van de Vives Community

Materiaal indienen

  • Agenda item indienen
  • Aanmelden als Auteur / Redacteur
  • Kennisdocument / download indienen
  • Vacature indienen


Mediahuis van o.a. Kieskeurig - Computer Idee - PCM - Computer!Totaal - Tips & Trucs - Mediatotaal - Techcafe - MacWorld - Lifehacking
Techpanel - Hyped - Gamer.nl - Insidegamer.nl - Power Unlimited - Zoom.nl - Shutr - Vives - Linux Magazine - NLJUG

© 2023 Copyright Reshift Business Innovation
Part of Reshift Digital BV

  • Disclaimer