Hoe zit het met de mediawijsheid van leerlingen wanneer ze informatie op moeten zoeken bij het maken van een werkstuk? Het lesmateriaal “Zoek het uit!” is ontwikkeld om informatievaardigheden van leerlingen uit 2, 3 en 4 havo en vwo te versterken.

Het lesmateriaal is ontwikkeld door journaliste Esther van Rijswijk door middel van een journalistieke werkwijze.

Ze geeft aan dat iedereen tegenwoordig zelf op zoek moet gaan naar informatie. En daarmee moet er een scheiding worden gemaakt tussen zin en onzin. Ook moet neutrale informatie herkent kunnen worden.

Over het algemeen wordt gedacht dat jongeren alles met computers en internet kunnen, maar dat blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. De meerderheid van leerlingen blijkt minder digivaardig te zijn dan initieel gedacht.

Hoewel jongeren allemaal wel kunnen gamen, kopen, kijken en berichten versturen, valt het toch tegen met het nadenken, uitzoeken en de diepte in te gaan. Juist omdat jongeren het moeten doen, in plaats van dat ze het willen doen.

De dreiging van misinformatie wordt ook steeds groter wanneer het moeilijker herkenbaar wordt. Daarom kunnen leerlingen (of de leraar) in het lesmateriaal oefenen met een van twee casussen. Ze gaan op zoek naar voor- en tegenargumenten met betrekking tot het sluiten van dierentuinen, of ze kiezen een zelfgekozen kwestie.

Door het uitvoeren van deze casus leren ze van alles. Van slim zoeken met Google tot fact checking en het herkennen van argumentatie. Tot slot schrijven ze een beschouwing, betoog of voeren ze een debat.

Het onderwijsmateriaal, bestaande uit zes online lessen, is gemaakt door Stichting Lobas, met steun van Stichting Democratie en Media en Fonds21. Vanaf dit schooljaar betaal je voor het lesmateriaal. Meer weten over ‘Zoek het uit’ en hoe je aan het lesmateriaal komt? Kijk hier voor meer informatie. Voor het volledige artikel, klik hier.