
Unieke inzichten in de ervaring van afstandsonderwijs in de Monitor Hybride Onderwijs
- April 2021
- 0
Tijdens het afstandsonderwijs is de samenwerking tussen docenten, leerlingen en ouders veranderd. Met de steun van de school of de raad van bestuur is een goede interactie tussen leerkrachten, leerlingen en ouders essentieel om tot het beste afstandsonderwijs te komen. Dit is een van de conclusies uit het verdiepingsrapport Monitor Hybride Onderwijs PO van Kennisnet en de PO-Raad. Het rapport geeft unieke inzichten in de organisatie en ervaring van afstandsonderwijs en helpt de geleerde lessen te benutten.
Tijdens het afstandsonderwijs hebben docenten, leerlingen en ouders hun taken allemaal op verschillende manieren moeten uitvoeren. Leraren wenden zich tot digitaal onderwijs. Basisschoolleerlingen staan voor de taak om afwisselend met leerkrachten, ouders of alleen te werken. Veel ouders zijn nog nooit zo direct betrokken geweest bij het leerproces van hun kinderen. Dit nieuwe teamwerk vraagt om een goede ondersteuning van de school of de directie. Het ondersteuningsniveau zal van invloed zijn op hoe leerkrachten en ouders de voordelen van afstandsonderwijs ervaren. Dit is duidelijk te zien aan het diepgaande rapport over Monitor Hybride Onderwijs PO dat deze maand is uitgebracht.
Download het volledige rapport “Monitor Hybrid Education” (april 2021) via de website van de PO-Raad en lees meer over de conclusies op Kennisnet