“De vrouwelijke docent krijgt steeds meer moeite met de jongen in de klas”, zegt Marco Roelofs. De vierdejaars student Ecologische Pedagogiek is Coördinator Landelijke Belangen van Mannen van Pedagogiek. “Een kind heeft zo’n 20 vrouwelijke pedagogisch medewerkers en leerkrachten in z’n leven gehad voordat de eerste meester zijn hoofd om de hoek steekt.”

Dat het onderwijs feminiseert, is geen nieuws. Pabo’s doen hun best om mannen binnen te krijgen, maar die blijven slechts een klein percentage van de studenten vormen. De Mannen van Pedagogiek (MvP) wil “het imago van het mannelijk rolmodel veranderen zodat er meer mannelijke studenten zich aanmelden op de pedagogische opleidingen en zo de verhoudingen veranderen tussen mannen en vrouwen in de pedagogische sector”.

Waarom is dat volgens u zo belangrijk: mannen in de pedagogiek?
“Er zijn twee redenen: allereerst merken we in de praktijk, op stages en in gesprekken, dat de vrouwelijke docent steeds meer moeite krijgt met de jongen in de klas.

Dat komt doordat die jongen een totaal ‘vrouwenleven’ achter zich heeft. Het begint op het kinderdagverblijf: daar is bijna 100% van de pedagogisch medewerkers vrouw. Op de kleuterschool ontmoeten kinderen ook vrijwel uitsluitend kleuterjuffen en ergens rond groep 6 komt voor het eerst een meester om de hoek kijken. We hebben uitgerekend dat een kind zo’n 20 vrouwen voorbij heeft zien komen voordat hij de eerste meester krijgt.”

Een soort boeman
En dat heeft gevolgen voor meisjes, zegt Roelofs: “De man wordt een soort boeman. Want meisjes zien alleen maar vrouwen om zich heen.”

Jongens willen bewegen
De tweede reden: mannen hebben een heel andere visie op pedagogiek dan vrouwen. “Ik heb zelf op een kinderdagverblijf gewerkt. Ik had een andere visie en aanpak dan de pedagogisch medewerkers. Vrouwen vragen de kinderen rustig te zitten, te tekenen. Ik zeg: ‘Nee, die jongens willen bewegen, ontdekken, in plassen stampen.’ De vrouw weet vaak geen handen en voeten te geven aan jongensgedrag.”

Persoonlijk gelooft Roelofs bovendien dat de overdiagnostisering daar ook vandaan komt. “Jongensgedrag past niet in het standaardplaatje van de klas. Dat klopt: jongens hebben andere behoeften en leren anders.”

Tsja, werken met kinderen is voor mannen niet echt cool…
“Zeg dat! Als ik me ergens voorstel en zeg dat ik pedagogiek studeer en op een kinderdagverblijf werk gaan direct de wenkbrauwen fronzen. Zaken als die van Robbert M. maken het er natuurlijk niet gemakkelijker op…”

Imagoprobleem 
“Als je in havo-5 zit en je bent een jaar of 17, dan klinkt een studie pedagogiek lang niet zo stoer als Technische Bedrijfskunde of Bouwkunde. Maar in Scandinavië is de verhouding man-vrouw op de pedagogische sector 50-50. Het kan dus wel, maar we zitten puur met een imagoprobleem.”

“We schoven als MvP aan bij een decanenoverleg om uit te leggen wat onze opleiding nu precies inhoudt. Dat het niet alleen luiers verschonen en buitenspelen is, maar dat je als pedagoog ook met oudere kinderen werkt.

Uiteraard maken ze op de opleiding ook kennis met het jonge (basisschool) kind. Persoonlijk heb ik toen gemerkt hoe belangrijk het is om er als man voor deze doelgroep te zijn. Ik hoop dat andere mannen die de opleiding gaan volgen ditzelfde overkomt, zodat de verhoudingen veranderen. Als ze op de middelbare school weten wat het inhoudt, worden de pedagogische opleidingen aantrekkelijker voor mannen.”

De MvP vindt dat de pedagogische opleidingen teveel inzetten op vrouwelijke vaardigheden. Dan moeten jullie toch met hen in gesprek?
“Ja. De vraag is namelijk niet alleen hoe je mannen binnenkrijgt, maar ook hoe je hen binnenhoudt. Op de opleidingen gaat het veel om reflecteren, voelen, meedenken… het is heel weinig praktisch. Goed: het is hbo-niveau en je moet jezelf leren kennen, maar dat kan ook op tal van andere manieren.”

“We hebben via het CNV aan tafel gezeten met de werkgroep Mannen in het onderwijs. Maar het gaat verder dan alleen de opleidingen: er moet iets veranderen aan de opleidings- en competentie-eisen. Dan kom je al gauw op het niveau van het ministerie en dan wordt het lastig.”

Congres 
De MvP wil volgend collegejaar een congres organiseren over mannen in de pedagogiek. Doel is het imago van de pedagogiek bij mannen te verbeteren en om de opleidingen en het beroep aantrekkelijker te maken. Meer informatie op http://www.mvpedagogiek.nl/ (deze wordt momenteel vernieuwd).

Bron: Besturenraad